Ooit gehoord van 'inbound logistics DCS HACCP-gecertificeerd en 'voedselveilig' verklaard Heineken Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude We zijn er trots op te mogen melden dat het HACCP- systeem van DCS op 20 april jl. is gecertificeerd en dat de afdeling het predikaat voed selveilig heeft gekregen! afgenomen, bleek onder andere dat wij de productrisi co's bij onze dienstverleners nog niet goed beheersten. De afdeling Inkoop heeft hier voor contact opgenomen met deze partijen en vastgelegd dat zij op dezelfde wijze omgaan met ons product zoals wij dat doen. Na deze 'papieren' audit is de afspraak gemaakt voor de praktijk- toets: de audit op implementatie van het systeem. Op 18,19 en 20 april was het zover. Op deze dagen zijn alle afdelingen van DCS bezocht. Er zijn gesprekken geweest met de managers, teamleiders en natuurlijk ook de teamleden. Op de laatste dag in de evaluatie van die drie dagen kwam het verlossende woord: DCS is een HACCP-certificaat waardig! De voedselveiligheid is structureel en toetsbaar geborgd. Vanaf nu wordt HACCP samen met ISO periodiek in de externe audits getoetst, ledereen die heeft meegeholpen van harte bedankt! Tjeerd Volbeda, Frank Stoeltjens De wet schrijft ons voor dat een bedrijf in de voedings middelenbranche een voed- selveiligheidssysteem moet hebben. Vaak wordt dit een HACCP-systeem genoemd. HACCP is dus de Engelse afkorting. De afgelopen maanden heeft DCS de risico's ten aanzien van voedselveiligheid ingeschat en gekeken welke maatregelen wij treffen om die risico's te beperken. Omdat DCS alleen gesloten en verpakt product ontvangt en verzendt, zitten de risico's vooral in breukglas, blokkadepartijen en in de hygiënesfeer. Het bleek dat de procedures uit ons ISO-systeem en de HON-instructies al 95% van de risico's afdekten. Op 18 februari zijn wij de eerste uitdaging aangegaan en hebben het HACCP-systeem op papier laten beoordelen. Uit die audit, die door iemand van Lloyds Register (de certificerende instantie) is De woorden logistiek en Supply Chain zijn langzamerhand bekende begrippen geworden in de brouwerij. We denken dan aan: hoe brouwen en verpakken we bier, maar vooral: hoe zorgen we dat het op tijd en in de goede hoeveelheid bij onze klant komt. Om dat laatste goed te regelen is jaren geleden een aparte afde ling opgericht met de naam Distribution Customer Services. De activiteiten van DCS zou je kunnen omschrijven als 'out bound logistics': hoe zorgen we ervoor dat de pallets met bier vanaf de palletisers zo goed en economisch mogelijk bij de distri butiecentra en de horecagebieden komen. Maar heeft iemand ooit wel eens nage dacht hoe en op welke wijze alle goede ren voor de afdeling Verpakken worden aangeleverd? We kennen veel leveran ciers van glas, blik en karton (plano's, six- packs et cetera.). Deze inkomende stroom - ook wel 'inbound logistics' genoemd - heeft nooit echt onze aan dacht gehad, behalve natuurlijk als de colonne stilvalt omdat de blikken of de etiketten op zijn. Een paar maanden geleden hebben we met het MT HNS over dit onderwerp nagedacht en zijn we tot de conclusie gekomen dat ook dit stukje van de Supply Chain op zijn effectiviteit en efficiency getoetst moet worden. Daarom hebben we aan de consultants van Exel gevraagd om alle stromen glas, blik en karton van onze leveranciers in kaart te brengen, met als uiteindelijk doel te kijken of het efficiënter kan. We zijn inmiddels zover dat we precies weten op welke wijze alles wordt aangeleverd. Het blijkt dat tussen onze leveranciers en de verpakkingslijnen meer dan 32 magazij nen worden gebruikt en wij meer dan 90.000 m2 aan magazijnen gebruiken voordat het lege flesje, blikje of het karton bij de verpakkingslijn aankomt. Voor de voetballers onder ons: 90.000 m2 komt ongeveer overeen met 20 voet balvelden. Het mag duidelijk zijn datje met deze kennis een heleboel verbeterin gen kan verzinnen. Samen met het MT en de mensen van dit project hebben we op een rijtje gezet welke verbeteringen de meeste kostenverlagingen zullen opleve ren. Gekozen is om de komende tijd uit te zoeken of we die 32 magazijnen terug kunnen brengen tot één of twee magazij nen op of bij de brouwerijen. Tegelijkertijd wordt bekeken of de voorra den die op die 20 voetbalvelden staan wel nodig zijn en hoe we deze kunnen verminderen. Hiervoor wordt een aantal scenario's uitgevoerd en wij hopen eind juni met aanbevelingen te komen hoe wij deze grote stromen inkomend verpak kingsmateriaal efficiënt bij de verpak kingslijn krijgen. Fred Flolvast Nederland Supply

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2005 | | pagina 7