Ooit gehoord van 'inbound
logistics
DCS HACCP-gecertificeerd en 'voedselveilig' verklaard
Heineken
Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
We zijn er trots op te mogen
melden dat het HACCP-
systeem van DCS op 20 april
jl. is gecertificeerd en dat de
afdeling het predikaat voed
selveilig heeft gekregen!
afgenomen, bleek onder
andere dat wij de productrisi
co's bij onze dienstverleners
nog niet goed beheersten. De
afdeling Inkoop heeft hier
voor contact opgenomen met
deze partijen en vastgelegd
dat zij op dezelfde wijze
omgaan met ons product
zoals wij dat doen.
Na deze 'papieren' audit is de afspraak gemaakt voor de praktijk-
toets: de audit op implementatie van het systeem. Op 18,19 en
20 april was het zover. Op deze dagen zijn alle afdelingen van
DCS bezocht. Er zijn gesprekken geweest met de managers,
teamleiders en natuurlijk ook de teamleden. Op de laatste dag in
de evaluatie van die drie dagen kwam het verlossende woord:
DCS is een HACCP-certificaat waardig! De voedselveiligheid is
structureel en toetsbaar geborgd. Vanaf nu wordt HACCP samen
met ISO periodiek in de externe audits getoetst, ledereen die
heeft meegeholpen van harte bedankt!
Tjeerd Volbeda, Frank Stoeltjens
De wet schrijft ons voor dat
een bedrijf in de voedings
middelenbranche een voed-
selveiligheidssysteem moet
hebben. Vaak wordt dit een HACCP-systeem genoemd. HACCP is
dus de Engelse afkorting. De afgelopen maanden heeft DCS de
risico's ten aanzien van voedselveiligheid ingeschat en gekeken
welke maatregelen wij treffen om die risico's te beperken. Omdat
DCS alleen gesloten en verpakt product ontvangt en verzendt,
zitten de risico's vooral in breukglas, blokkadepartijen en in de
hygiënesfeer. Het bleek dat de procedures uit ons ISO-systeem en
de HON-instructies al 95% van de risico's afdekten.
Op 18 februari zijn wij de eerste uitdaging aangegaan en hebben
het HACCP-systeem op papier laten beoordelen. Uit die audit, die
door iemand van Lloyds Register (de certificerende instantie) is
De woorden logistiek en Supply Chain zijn
langzamerhand bekende begrippen
geworden in de brouwerij. We denken dan
aan: hoe brouwen en verpakken we bier,
maar vooral: hoe zorgen we dat het op
tijd en in de goede hoeveelheid bij onze
klant komt. Om dat laatste goed te
regelen is jaren geleden een aparte afde
ling opgericht met de naam Distribution
Customer Services. De activiteiten van
DCS zou je kunnen omschrijven als 'out
bound logistics': hoe zorgen we ervoor dat
de pallets met bier vanaf de palletisers zo
goed en economisch mogelijk bij de distri
butiecentra en de horecagebieden komen.
Maar heeft iemand ooit wel eens nage
dacht hoe en op welke wijze alle goede
ren voor de afdeling Verpakken worden
aangeleverd? We kennen veel leveran
ciers van glas, blik en karton (plano's, six-
packs et cetera.). Deze inkomende
stroom - ook wel 'inbound logistics'
genoemd - heeft nooit echt onze aan
dacht gehad, behalve natuurlijk als de
colonne stilvalt omdat de blikken of de
etiketten op zijn. Een paar maanden
geleden hebben we met het MT HNS over
dit onderwerp nagedacht en zijn we tot
de conclusie gekomen dat ook dit stukje
van de Supply Chain op zijn effectiviteit
en efficiency getoetst moet worden.
Daarom hebben we aan de consultants
van Exel gevraagd om alle stromen glas,
blik en karton van onze leveranciers in
kaart te brengen, met als uiteindelijk doel
te kijken of het efficiënter kan. We zijn
inmiddels zover dat we precies weten op
welke wijze alles wordt aangeleverd. Het
blijkt dat tussen onze leveranciers en de
verpakkingslijnen meer dan 32 magazij
nen worden gebruikt en wij meer dan
90.000 m2 aan magazijnen gebruiken
voordat het lege flesje, blikje of het
karton bij de verpakkingslijn aankomt.
Voor de voetballers onder ons: 90.000
m2 komt ongeveer overeen met 20 voet
balvelden. Het mag duidelijk zijn datje
met deze kennis een heleboel verbeterin
gen kan verzinnen. Samen met het MT en
de mensen van dit project hebben we op
een rijtje gezet welke verbeteringen de
meeste kostenverlagingen zullen opleve
ren. Gekozen is om de komende tijd uit te
zoeken of we die 32 magazijnen terug
kunnen brengen tot één of twee magazij
nen op of bij de brouwerijen.
Tegelijkertijd wordt bekeken of de voorra
den die op die 20 voetbalvelden staan
wel nodig zijn en hoe we deze kunnen
verminderen. Hiervoor wordt een aantal
scenario's uitgevoerd en wij hopen eind
juni met aanbevelingen te komen hoe wij
deze grote stromen inkomend verpak
kingsmateriaal efficiënt bij de verpak
kingslijn krijgen.
Fred Flolvast
Nederland Supply