Het Heineken Improvisatie Beleid Dick Zandbergen 25 jaar bij Heineken Ondernemingsraad Zoete rwo u de I Mijn beste herinneringen bij Heineken liggen op de oude colonne 3. Toen ik daar begon, waren de machines op die lijn al ik weet niet hoe lang afgeschreven. Bij de etiketteer leerden de ouwe rotten mij hoe ik met houtjes en touwtjes de meest gammele onderdelen bij elkaar kon houden. Het zag er niet uit, maar we draaiden als beesten. Hadden we plotse ling vlaggende etiketten met oorzaak onbekend? Geen nood, een greep in de elastiekjesvoorraad, wat improvisatie, en even later zagen we knorrend van plezier de dozen bier het gebouw uit rollen. Later merkte ik dat deze aanpak zich niet beperkte tot colonne 3. Overal waar pro blemen opdoken werd een snelle greep in een la of een sprint naar de brandblus ser voldoende geacht. De instinctieve reflex van de doener. Niet zo gek in een bedrijf waar 90% van de 'bevolking' uit dat type bestaat. "Niet zeuren, probleem oplossen, draaien!" Een goede vriend en collega van mij noemt dit het 'Heineken Improvisatie Beleid'. Dat drukt precies uit wat we doen! Er moet een vliegtuig de lucht in, en wel nü. Dus starten we gewoon op één hulpmotortje en terwijl we scheef de lucht in gieren, monteren we er een motortje bij. En het werkt! Grommend van genoegen constateren we dat we zijn opgestegen. Er zijn veel leuke verhalen over te vertel len, maar het is al met al wel goed dat we aan het veranderen zijn. Het continu ver beteren in TPM bijvoorbeeld mikt niet meer op ad hoe succesjes, maar op borging voor een langere termijn. Of nog een voorbeeld: de opleiding van 01-ope- rators. Tja, hoe doet Opleiden het eigen lijk? Ik sprak over de Kwaliteitsopleiding met drie medewerkers uit groep 1, vlak na hun praktijkexamen. In één van de vol gende nummers komt deze opleiding nog uitgebreid ter sprake, dus daar wil ik niet op vooruitlopen. Het gaat nu alleen om de vraag of hier de rust van vervulde randvoorwaarden heerst, of dat we toch voor de zoveelste keer weer met de brandblusser staan te zwaaien. Lezers, wat denken jullie? Het organisatie comité, maar vooral de groep zelf, kreeg een pluim voor flexibiliteit. Dat doet het ergste vermoeden. Men legde inderdaad de vinger op de zere plek. Alweer een ouderwetse actie: redelijke inhoud, enorm veel inzet, maar... geen structuur. Alles ademt de hijgerige sfeer van haast. De helft is niet geregeld, de andere helft wordt geïmproviseerd. Lesmateriaal: deels verouderd. Oefeningen: geen tijd. Praktijkbegeleiding en toetsing: geen mensen. We zijn gewoon begonnen en brengen al doende de nodige elastiekjes aan. We hebben nog geluk dat deze groep een ervaren kwaliteitsgroep is en hier begrip voor heeft! Gaat het goed komen? Zeker weten. Er gist en gonst van alles. Aan inzet ontbreekt het niet! Maar laat de manager die al deze positieve bedrijvigheid kan koppelen aan stevige borging nu maar uit zijn schuil hoek tevoorschijn komen. Het wordt tijd. Namens PR Commissie OR Zoeterwoude Piet Hagenaars schudt Dick de hand. Ruud van der Eindelijk was het dan zover! Dick Zandbergen was 25 jaar in dienst. Het is allemaal begonnen op 1 mei 1980. De militaire dienst werd gedag gezegd en Heineken werd als 'thuisfront' gekozen. Op de vork heftruck voelde Dick zich gauw thuis bij de afdeling Magazijn Intern Transport, waar hij met veel vreugde en (om Dick zijn eigen woorden te gebruiken) vol arbeidsethos te werken. Toch wilde Dick na een paar mooie jaren bij deze afdeling een andere uitdaging. Die vond hij bij het Centraal Magazijn. Deze overstap maakte hij in 1986 om vervol gens in april 2003 naar zijn huidige afdeling te 'verhuizen': de afde ling Bewaking/Beveiliging. Na felicitaties en welgemeende woorden van onder andere de afdelingschef, teamleider en collega's in ont vangst te hebben genomen, werd de speld overhandigd met de daarbij behorende envelop. Uiteraard werd er met veel plezier nog wat nagepraat onder het genot van een kop koffie met gebak. Proficiat Dick! Je collega's

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2005 | | pagina 6