Informatie Jaaroverzicht 2004 OR DCS Ondernemingsraad DCS Dit jaar stappen we af van ons gebruikelijke jaarverslag en kiezen we ervoor om jullie via de brouwerijbladen te laten weten waar we als OR DCS in 2004 mee zijn geconfronteerd, wat we ermee hebben gedaan en wat het heeft opgeleverd. We overdrijven niet als we zeggen dat het voor iedereen een bewogen en zwaar jaar is geweest, ook voor ons als OR. Soms leidt de evaluatie van een jaar tot een pijnlijk inzicht, maar vaker verbazen wij ons erover wat we in een jaar tijd aan werk hebben verzet en wat daarvan zijn weg heeft gevonden in definitieve besluiten. Verregaande gevolgen Het was een jaar van veranderingen en van nieuwe uitdagingen. Onderwerpen als kostenbesparing, benchmarking, Rotterdam Freight Management, boventalligheid (WMS) en pilots met flexibele roosters, passeerden de revue. Hier in één zin neergezet, maar ze hadden soms verregaande gevolgen voor ons allen. De commissies van de ondernemingsraad hadden er hun handen vol aan. Hieronder een evaluatie van de instemmings- en adviesaanvragen die de Commissie S.O.R.E. behandelde en de onderwerpen waarmee de Commissie V.G.W.M. zich 2004 bezig hield. Ed Timmer Commissie S.O.R.E. Reorganisatie Zoeterwoude Binnenland Tapstangenproject Deze in april 2004 ontvangen adviesaan vraag had kwalitatieve boventalligheid tot gevolg en lag heel gevoelig op de werkvloer. Medewerkers moesten een test doen en kregen drie maanden de tijd om aan de verbeterpunten te werken. Realiteit was echter dat medewerkers al geruime tijd geen POP- en functionerings gesprek meer hadden gehad. De kwalita tieve boventalligheid was naar onze mening mede veroorzaakt door dit 'ach terstallige onderhoud'. Tien medewerkers werden boventallig verklaard. Wij zijn van mening dat ze het met een beetje meer opleiding wél hadden gered. Eenhoofdige aansturing Export In april 2003 ging de pilot van start om DCS Export door één manager te laten aansturen. We hebben ons als OR terughoudend opgesteld. Wij vroegen ons af of één manager het wel zou kunnen behappen. De beweegredenen waren niet erg overtuigend en ook de reacties op de pilot waren op alle niveaus overwegend negatief. Toch kwam er één manager Export. De OR werd door het management overtuigd, maar heeft wel randvoorwaarden gesteld: structureel overleg met de manager op beide vestigingen en structureel overleg met de ondernemingsraad. Reorganisatie Den Bosch Binnenland Op 15 januari werd het contract getekend met Exel, de nieuwe partner in Den Bosch en opvolger van Vermeer. Aan de Heineken- kant hadden vijf mensen te maken met het werk bij Vermeer. De OR heeft bedongen dat deze mensen óf met de 57,5-regeling gingen of bij Heineken konden blijven werken. Dat is gelukt. Functiegebouw D.C.S. EXPORT Bij deze aanvraag gingen we terug naar drie functiegroepen: A, B en C. In Zoeterwoude en Den Bosch ging men verleden jaar september over. Het is een lang proces geweest, dat ander halfjaar duurde. Bij Binnenland WMS gebeurde dat al in 2003.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2005 | | pagina 4