Informatie
Jaaroverzicht 2004 OR DCS
Ondernemingsraad
DCS
Dit jaar stappen we af van ons gebruikelijke jaarverslag en kiezen we ervoor om jullie via de brouwerijbladen te laten weten waar we
als OR DCS in 2004 mee zijn geconfronteerd, wat we ermee hebben gedaan en wat het heeft opgeleverd. We overdrijven niet als we
zeggen dat het voor iedereen een bewogen en zwaar jaar is geweest, ook voor ons als OR. Soms leidt de evaluatie van een jaar tot
een pijnlijk inzicht, maar vaker verbazen wij ons erover wat we in een jaar tijd aan werk hebben verzet en wat daarvan zijn weg heeft
gevonden in definitieve besluiten.
Verregaande gevolgen
Het was een jaar van veranderingen en van nieuwe uitdagingen. Onderwerpen als kostenbesparing, benchmarking, Rotterdam
Freight Management, boventalligheid (WMS) en pilots met flexibele roosters, passeerden de revue. Hier in één zin neergezet, maar
ze hadden soms verregaande gevolgen voor ons allen. De commissies van de ondernemingsraad hadden er hun handen vol aan.
Hieronder een evaluatie van de instemmings- en adviesaanvragen die de Commissie S.O.R.E. behandelde en de onderwerpen
waarmee de Commissie V.G.W.M. zich 2004 bezig hield.
Ed Timmer
Commissie S.O.R.E.
Reorganisatie Zoeterwoude Binnenland
Tapstangenproject
Deze in april 2004 ontvangen adviesaan
vraag had kwalitatieve boventalligheid
tot gevolg en lag heel gevoelig op de
werkvloer. Medewerkers moesten een
test doen en kregen drie maanden de tijd
om aan de verbeterpunten te werken.
Realiteit was echter dat medewerkers al
geruime tijd geen POP- en functionerings
gesprek meer hadden gehad. De kwalita
tieve boventalligheid was naar onze
mening mede veroorzaakt door dit 'ach
terstallige onderhoud'. Tien medewerkers
werden boventallig verklaard. Wij zijn van
mening dat ze het met een beetje meer
opleiding wél hadden gered.
Eenhoofdige aansturing Export
In april 2003 ging de pilot van start om DCS Export door één manager te laten
aansturen. We hebben ons als OR terughoudend opgesteld. Wij vroegen ons af of
één manager het wel zou kunnen behappen. De beweegredenen waren niet erg
overtuigend en ook de reacties op de pilot waren op alle niveaus overwegend
negatief. Toch kwam er één manager Export. De OR werd door het management
overtuigd, maar heeft wel randvoorwaarden gesteld: structureel overleg met de
manager op beide vestigingen en structureel overleg met de ondernemingsraad.
Reorganisatie Den Bosch Binnenland
Op 15 januari werd het contract getekend
met Exel, de nieuwe partner in Den Bosch
en opvolger van Vermeer. Aan de Heineken-
kant hadden vijf mensen te maken met het
werk bij Vermeer. De OR heeft bedongen
dat deze mensen óf met de 57,5-regeling
gingen of bij Heineken konden blijven
werken. Dat is gelukt.
Functiegebouw D.C.S. EXPORT
Bij deze aanvraag gingen we
terug naar drie functiegroepen:
A, B en C. In Zoeterwoude en
Den Bosch ging men verleden
jaar september over. Het is een
lang proces geweest, dat ander
halfjaar duurde. Bij Binnenland
WMS gebeurde dat al in 2003.