Drieploegendienst op colonne 1:
voor- en tegenstanders
'Surprise party' voor Joop Dol
Heineto
Heineken
3
Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
Ook colonne 1 is op 1 februari gestart in het drieploegendienstrooster. Na jaren van
vijfploegendienst en één jaar een flexibel rooster, is dat even omschakelen. Het nieuwe
rooster heeft zijn voor- en tegenstanders: de één is blij dat hij de weekenden weer vrij
is, bij de ander trekt vijf dagen achter elkaar dezelfde dienst draaien een zware wissel.
Essi Amirjani - opera
tor op de colonne - is
niet zo positief over de
drieploegendienst. Hij
werkt inmiddels acht
jaar op de brouwerij
en heeft wat roosters
betreft al wat wisselin
gen meegemaakt: "Mij
beviel het flexibele
rooster en het vijfploe-
genrooster het beste.
Twee vroege, twee
late en twee nacht
diensten was ik
gewend. Vijf nacht
diensten achter elkaar vind ik best zwaar
en ik vraag me af of ik eraan kan wennen.
Daarnaast hebben we een nieuwe team
samenstelling gekregen, ledereen heeft zo
zijn gebruiksaanwijzing en het kost tijd om
elkaar te leren kennen. Maar ik vind dat ik
goede collega's heb." Volgens teamleider
Koen van den Boom zijn er zowel positieve
als negatieve geluiden te horen: "De per
soonlijke situatie speelt een belangrijke rol
en de één heeft gewoon minder moeite
met omschakelen dan de ander."
Marktontwikkelingen
De roosterwijziging heeft onder andere
Essi Amirjani en Koen van den Boom
te maken met marktontwikkelingen. Koen:
"Bij Binnenland hadden we al een paar
jaar te kampen met teruggang in verkoop.
Je zag dat de orders afnamen en de lijnen
langer stilstonden. Daar kwam de flexibele
vierploegendienst uit voort. De pilot liep
een jaar en de vijf teams werden omgezet
naar negen teams, die flexibel op de lijn
werden ingezet. De verkopen zijn nu nog
verder teruggelopen en daarom moesten
we terug naar een drieploegendienst.
Jammer, want we vonden het een ideaal
rooster."
De drieploegendienst heeft lagere kosten
voor de organisatie tot gevolg, maar ook
minder ploegentoeslag voor de medewer
kers. Essi: "We gaan er zeven procent op
achteruit, maar dat wordt in mijn geval
gelukkig in zeven jaar afgebouwd. De ATV-
dagen kunnen we in dit nieuwe rooster
zelf inplannen. In de vijfploegendienst
stonden ze al ingeroosterd."
Opleidingen eerste prioriteit
Ook op colonne 1 wordt de komende twee
jaar gewerkt aan de opleidingsplannen.
Essi heeft al een werkplekopleiding gehad:
"Het vereist een enorme organisatie en
begrip van je collega's, maar het is te
doen." Op de vraag of er voldoende moti
vatie onder de collega's is, antwoordt Essi:
"De doelstellingen van een bedrijf zijn:
winst maken, continuïteit en stabiliteit. Dat
laatste hebben we de afgelopen zes jaar
niet zo ervaren. Het ligt natuurlijk aan de
markt en er wordt minder verkocht, maar
toch."
Koen heeft er alle vertrouwen in: "Ja, er
komt nog meer op de medewerkers af
dan alleen de drieploegendienst. Voor
mij is het de komende jaren prioriteit
nummer één om ze van 01 naar 02 te
krijgen. Dat vergt nogal wat planning
omdat mensen vanwege de werkplek
opleiding wat langer op één plek blijven
staan en we minder kunnen rouleren.
Momenteel staat er twintig man. Zes man
is 01, waarvan er drie geen WEB-niveau
hebben. De afgelopen week hebben de
eerste nulstellingen en intakegesprekken
plaatsgevonden. Het ziet er goed uit."
Joop Dol was deze maand 25 jaar in dienst. Hij
wilde aan deze mijlpaal geen ruchtbaarheid
geven en alles stilletjes aan zich voorbij laten
gaan. Daarom zou het in besloten kring worden
gevierd binnen DCS Binnenland. Enkele colle
ga's vonden dit toch te gortig en hadden een
'surprise party' georganiseerd. Door ziekte van
Charlie Rabelink vonden wij Dick van der Bijl
bereid om een toespraak te houden over de
loopbaan van Joop en een paar anekdotes uit
de hoge hoed te toveren. Na het opspelden
van de gouden speld en de overhandiging
van de envelop vond Joop het tijd om - onder
het genot van een flesje fris - met enkele aan
wezigen over vroeger te praten.
Joop, nogmaals gefeliciteerd namens je colle
ga's van DCS.
Henk van Breugel, Teamleider DCS
Nederland Supply