van (h)erkenning Jubileum Henk van Stokhem Ondernemingsraad Zoeterwoude 8 De redactie: Karin Jansen (Brouwen) tst. 6321, Manon van Veenendaal (Verpakken) tst. 7216, Carola Verkerk (Interne Dienst Bedrijf/BTD-UC) tst. 6452. Eindredactie: Limona Tekst. Redactieadres BK 3.37, Z/Wou. Tst. 7074. E-mailadres: Leven in de Brouwerij. BrowseHuis: Heineken Nederland Organisatie - Heineken Nederland Supply - Leven in de Brouwerij. De inleverdatum Het volgende nummer van Leven in de Brouwerij verschijnt 8 februari 2005. Teksten en foto's kunnen tot en met vrijdag 28 januari worden ingeleverd. Op woensdag 12 januari hebben we geza menlijk het 25-jarig dienstjubileum van Henk van Stokhem gevierd. Henk is op 1 januari 1980 begonnen als vorkheftruck chauffeur bij het toenmalige M.I.T. en heeft daarbij zowel bij Export als bij Binnenland gewerkt. Vanaf mei 2004 toonde Henk, met nog vier andere DCS-collega's, zijn creatieve geest op de DCS-tapstangenwis- sellijn, alwaar ons fustenpark van nieuwe tapstangen wordt voorzien. In het bijzijn van deze collega's en de monteurs van de DCS-garage, speldde Charlie Rabelink de bijbehorende versierselen op. Joop Dol Stel je eens voor: je rijdt al jaren met een collega mee naar werk. Een stevige tocht dwars door de Randstad. Meestal laatje de ander rijden omdat hij dat graag doet en - je geeft het eerlijk toe - omdat hij veel beter rijdt dan jij. Op een dag onthult hij zijn vreselijke geheim: hij heeft geen rijbewijs! Nooit aan lessen begonnen, op vakantie in Brazilië wat geoefend, in Nederland gewoon gaan rijden en tot nu toe nooit gepakt. Hoe reageer je dan? Weiger je voortaan mee te rijden uit angst voor ongelukken? Vraag je hem bezorgd of hij zijn levensverze kering geregeld heeft? Vind je dat hij zo snel mogelijk zijn theorie moet halen? Begrijp me niet verkeerd, ik pleit niet voor ontduiking van de wet of voor anarchie op de snelweg. Ik wil alleen iets over oplei den kwijt. Iets dat me al een tijdje dwars zit. Als opleiden ter sprake komt, hoor je vaak twee typen woord voerders boven de meute uitkomen. Ik noem ze 'de fundamen talisten' en 'de zakkenvullers'. De eerste groep roept: "Niet zeuren, hup, de schoolbank in! Zo heb ik mijn vak ook moeten leren en zo hoort het!" De tweede groep roept: "Hup, de schoolbank in en betalen, want het is niet niks wat ik jou ga leren!" Maar zijn er nog mensen die durven roepen: "Kijk eerst eens goed wat ik al aan het doen ben en kom dan pas met je goedbedoelde adviezen!" Stel je voor: je werkt al jaren samen met een collega op de werkplek 'vuiler'. Als er moet worden omgebouwd, laatje dat meestal de ander doen omdat hij dat graag doet en - je geeft het eerlijk toe - omdat hij beter ombouwt dan jij. Op een dag onthult hij zijn beschamende geheim: hij heeft geen WEB- diploma! Nooit aan beroepsonderwijs begonnen, vanaf de basis school meteen in de zaak van pa begonnen en tot nu toe nog nooit gepakt. Hoe reageren we dan? Tja, wie zich niet blijft ont wikkelen loopt vroeg of laat vast. Maar hebben we het dan over de schoolbanken of over iets anders? Misschien moeten we eerst zélf iets leren. Leren observeren hoe iemand functioneert. Dat is niet zo eenvoudig, teamleiders kunnen dat beamen. Het kost veel tijd en is veel moeilijker dan een diploma in een dossier stoppen. Toch ken ik geen belangrij ker vaardigheid dan observeren. Wie zijn collega mee wil nemen de toekomst in, kan het beste beginnen met goed rond kijken op de werkplek en herkennen en erkennen wat de betreffende collega nü al doet. Ik hoop dat we naast allerlei andere dossiers in elk geval dit dossier willen vullen. Piet Hagenaars OR Zoeterwoude

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2005 | | pagina 8