VERGREEN
Mare Rexen 25 jaar bij Heineken
'Transportmakelaar' levert Heineken besparing op
■U S I' t-
6
In zijn functie bij DCS zag Rob de Vogel dat containertransporten vaak niet effi
ciënt verliepen. Een volle container werd bijvoorbeeld gelost bij een bedrijf in
de omgeving en reed leeg weer terug naar de haven. Heineken liet op hetzelfde
moment een lege container ophalen om te vullen en weer te transporteren naar
de haven. Zo reden veel lege containers langs elkaar heen. Omdat er in de keten
steeds scherper wordt gekeken naar transportkosten, besloot Rob de Vogel er
vorig jaar iets aan te doen. Samen met Heineken ontwikkelde hij een nieuw
initiatief: de 'transportmakelaar'.
Mintm
si k
Rob de Vogel voor een vrachtwagen met Evergreen container, die net is gelost bij Zeeman.
Wat is precies een transportmakelaar? Een
transportmakelaar functioneert als tussenper
soon voor meerdere verladers en bedrijven
naar transporteurs toe en zorgt er zo voor dat
ritten van de bedrijven worden gecombineerd
en er met volle containers van en naar de
haven wordt gereden. Een lege container, die
anders van bijvoorbeeld Blokker weer naar de
haven zou rijden, gaat nu eerst langs Heineken
om gevuld te worden en gaat dan pas terug
naar de haven.
Het voordeel voor Heineken en voor andere
bedrijven is, dat ze maar één contactpersoon
hebben, de transportprijzen lager worden, en
dat de servicegraad hoog is. Deze efficiency
slag levert Heineken tussen de 5 en 10%
besparing op op een budget van 6,5 miljoen
van DCS Export Transport Zoeterwoude.
De makelaarsfunctie is ondergebracht in een
vorig jaar door Rob en Heineken opgericht
onafhankelijk bedrijf: RFM (Rotterdam Freight
Management). Diverse bedrijven in de regio
werken al mee aan dit initiatief, zoals Blokker,
Zeeman, JVC en de Veiling in Aalsmeer.
Op 1 januari 2005 was Mare Rexen 25 jaar in
dienst. Al die jaren heeft hij in de logistiek
gewerkt en de meeste jaren bij DCS. Zowel bij
Binnenland en Export als bij het vroegere
M.I.T. Mare heeft voor een stageperiode ook
een aantal maanden de toenmalige
Operationele Planning versterkt. Op 6 januari,
de op één na eerste dienst in het nieuwe jaar
én in het nieuwe vierploegenrooster, ontving
Marc van Harry Werkman en ondergetekende
zijn gouden speldje, een bos bloemen en
uiteraard de bon voor de PUM. Dit alles
onder het genot van een vette hap en een
biertje met zijn ploeg. Later dit jaar zal Mare
met zijn directe collega's op feestelijke wijze
op deze 25 jaar terugblikken!
Annelies Mulderij
Teamleider DCS Export