VERGREEN Mare Rexen 25 jaar bij Heineken 'Transportmakelaar' levert Heineken besparing op ■U S I' t- 6 In zijn functie bij DCS zag Rob de Vogel dat containertransporten vaak niet effi ciënt verliepen. Een volle container werd bijvoorbeeld gelost bij een bedrijf in de omgeving en reed leeg weer terug naar de haven. Heineken liet op hetzelfde moment een lege container ophalen om te vullen en weer te transporteren naar de haven. Zo reden veel lege containers langs elkaar heen. Omdat er in de keten steeds scherper wordt gekeken naar transportkosten, besloot Rob de Vogel er vorig jaar iets aan te doen. Samen met Heineken ontwikkelde hij een nieuw initiatief: de 'transportmakelaar'. Mintm si k Rob de Vogel voor een vrachtwagen met Evergreen container, die net is gelost bij Zeeman. Wat is precies een transportmakelaar? Een transportmakelaar functioneert als tussenper soon voor meerdere verladers en bedrijven naar transporteurs toe en zorgt er zo voor dat ritten van de bedrijven worden gecombineerd en er met volle containers van en naar de haven wordt gereden. Een lege container, die anders van bijvoorbeeld Blokker weer naar de haven zou rijden, gaat nu eerst langs Heineken om gevuld te worden en gaat dan pas terug naar de haven. Het voordeel voor Heineken en voor andere bedrijven is, dat ze maar één contactpersoon hebben, de transportprijzen lager worden, en dat de servicegraad hoog is. Deze efficiency slag levert Heineken tussen de 5 en 10% besparing op op een budget van 6,5 miljoen van DCS Export Transport Zoeterwoude. De makelaarsfunctie is ondergebracht in een vorig jaar door Rob en Heineken opgericht onafhankelijk bedrijf: RFM (Rotterdam Freight Management). Diverse bedrijven in de regio werken al mee aan dit initiatief, zoals Blokker, Zeeman, JVC en de Veiling in Aalsmeer. Op 1 januari 2005 was Mare Rexen 25 jaar in dienst. Al die jaren heeft hij in de logistiek gewerkt en de meeste jaren bij DCS. Zowel bij Binnenland en Export als bij het vroegere M.I.T. Mare heeft voor een stageperiode ook een aantal maanden de toenmalige Operationele Planning versterkt. Op 6 januari, de op één na eerste dienst in het nieuwe jaar én in het nieuwe vierploegenrooster, ontving Marc van Harry Werkman en ondergetekende zijn gouden speldje, een bos bloemen en uiteraard de bon voor de PUM. Dit alles onder het genot van een vette hap en een biertje met zijn ploeg. Later dit jaar zal Mare met zijn directe collega's op feestelijke wijze op deze 25 jaar terugblikken! Annelies Mulderij Teamleider DCS Export

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2005 | | pagina 6