Mag ik mij even voorstellen? VAST /n Hollen of stilstaan Heineken Nederland Supply Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude Een van onze belangrijke doelen is om een betrouwbare leverancier te zijn voor onze afnemers. De orders moet op de afgespro ken tijd en conform de bestelling ('On Time In Full', OTIF) aan onze klanten worden geleverd. In onze thuisverbruikmarkt vindt sinds iets meer dan een jaar een prijzen slag plaats. Het zal u ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat de supermarkten met onze producten door prijspromoties heviger dan ooit de strijd aangaan met de concurrentie. In 2004 hebben wij de logis tieke gevolgen daarvan in volle omvang voor onze kiezen gekregen. Hogere pieken, maar ook diepere dalen in de vraag. Een steeds moeilijker te voorspellen vraag per week, maar vooral een moeilij ker te voorspellen vraag per dag. Dat heeft gevolgen voor de planning van de bezetting en de middelen. Heftruckchauffeurs, heftrucks, trekkers en trailers, emballage; het is meer hollen of stilstaan dan voorheen. Het afgelopen jaar heeft dit in veel gevallen zijn effect op de hele keten gehad. Ook het verpakking schema moest binnen de lopende week worden aangepast om aan de vraag van onze afnemers te kunnen voldoen. Het is tegen deze achtergrond dat wij op zoek zijn naar grotere flexibiliteit. We zullen meer in staat moeten zijn om 'mee te ademen' met de vraag in de markt. Enerzijds om tijdig aan de vraag te kunnen voldoen, anderzijds om te voorkomen dat de kosten tomeloos toenemen. Een van de terreinen die we nader willen bekijken, is het flexibiliseren van de roosters en de arbeidstijden. Buitenlandse collega's en binnenlandse supermarktconcerns hebben hier goede ervaringen mee opgedaan en daar kunnen wij veel van leren. Hollen of stilstaan. Het zal één van de uitdagingen zijn voor 2005. Charlie Rabelink Mijn naam is Aad van der Meer en op 6 december 2004 ben ik begonnen als veiligheidscoördinator. Dat houdt in grote lijnen in dat ik de gehele BHV ga begeleiden; van EHBO tot brand weer. Ik blijf wel met een aantal collega's instructie geven aan de brandweermannen. Ook het onderhoud van de kleine blusmiddelen, sprinklerin stallaties, optische melders, ademlucht- maskers, ademluchttoestellen, brandweer auto, brandweergarage, pompenkelders en bovengrondse brandkranen wordt mijn taak. Evenals het begeleiden van buitenfir ma's die aan de installaties werken. Op 1 mei 1978 begon ik als storings monteur in ploeg B, waar ik 27 jaar heb gewerkt. De laatste jaren liep ik op Colonne 5, waar ik met mijn collega's een geweldige tijd heb gehad. Toen ik bij Heineken werd aangenomen, moest ik verplicht bij de bedrijfsbrandweer. We kregen destijds tien lessen en na een toets waren we brandweerman. Heineken was toen op 'brandweergebied' preventief al heel goed bezig. Later ging ik zelf de instructies van de brandweermannen geven. De opleidingseisen zijn inmiddels zwaarder geworden en we zijn nu zelfs verplicht een rijksdiploma brandwacht te hebben. De trainingen zijn ook intensiever geworden. Eerst gebeurde dat nog op donderdag in de baas zijn tijd. Toen werd er een heel nieuwe structuur opgezet en kregen we functieprofielen. De brand weeroefeningen worden nu gegeven vóór de late dienst. De laatste jaren is de BHV uitgegroeid tot een solide organisatie. Ik hoop dat de brandweermannen en de BHV-ers na de veranderingen op hun afdelingen nog gemotiveerd zijn om de draad weer op te pakken. Dat zal niet meevallen, wantje krijgt totaal andere ploegen. Tot nu toe regelden we de bezetting zelf, maar in 2005 is die communicatie helemaal weg omdat we dan we in vier rayons werken. Hoe we het gaan doen weten we nog niet. In de loop van het jaar kijken we hoe we er structuur aan kunnen geven, maar zonder de medewerking van de bedrijfs leiding zal dat niet gaan. Onderlinge com municatie en samenwerking blijven het belangrijkst! Aad van der Meer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2005 | | pagina 7