Wel erg veel aanpassings vermogen gevraagd Frans van der Minne: "Project Sunshine voegt waarde toe." 4 Wijzigingen in reo We naderen het einde van het jaar. We hebben inmiddels vier adviesaan vragen voor de afdeling Verpakken bij de OR ingediend, ledereen is - zeer begrijpelijk overigens - onzeker over wat hem/haar te wachten staat. Teamsessies waarin zou worden verteld wat de plannen nu precies voor de medewerkers - jullie dus - zouden betekenen, werden uitge steld. Ineens zoemden er geruchten rond; sommige waar, sommige onzin. Wat is er aan de hand! In de laatste besprekingen heeft Heineken USA aangegeven met andere etiketten te willen gaan werken. Dit zal zijn invloed hebben op de benutting van de capaciteit van Zoeterwoude. Voor ons betekent dat nieuwe etiketteermachines en een heleboel extra eisen aan Verpakken. Heineken USA heeft er haast mee. We hebben al vaak aangegeven dat, vanwege toenemende concurrentie, de markten meer onvoorspelbaar worden. Toegegeven, HUSA is wel een extreem voorbeeld en ik hoop dat we niet te veel van dit soort last minute- verrassingen krijgen. Maar het is en blijft onze uitdaging de bewerking van de markt zoveel en zo goed mogelijk te ondersteunen. Al onze plannen moesten dus opnieuw worden bekeken. Inmiddels is dat gebeurd en weten we dat we de invoering van een drieploegensys- teem voor de Colonnes 2, 3 en 7 uit moeten stellen tot 1 januari 2006. Dat heeft allerlei gevolgen voor onze organisatie. Deze en komende week wordt in communicatiesessies met alle medewerkers uitgelegd wat dit precies inhoudt en waarom dit pas zo laat bekend is geworden. We moeten tegelijkertijd bedenken dat het eigen lijk goed nieuws is. Vaak hebben we geroepen: 'Wat doen ze in de markt om de teruggang in groei tegen te gaan?'. Het is goed dat er nu concrete actieplannen op tafel liggen. Mede namens jullie heb ik Heineken USA succes toegewenst. Wij zijn benieuwd naar de detailvoorstellen. Ik houd jullie op de hoogte. Hein van Dort Heineken opereert in de Verenigde Staten onder een constante druk. Ook uit de Amerikaanse biermarkt is de rek zo langzamerhand. Méér ver kopen is dus lastig. Een betere moge lijkheid tot het vergroten van de omzet is het aanpassen van de prijs. Maar die kan alleen omhoog als de consument 'toegevoegde waarde' ervaart. De afgelopen vijfjaar is het etiket van het exportbier nauwelijks veranderd, steeg de toegevoegde waarde amper en kon ook de prijs dus niet al te veel omhoog. Het werd hoog tijd daar iets aan te doen. "Na Project Sunshine ziet een fles er moderner, jonger, sprankelender uit", weet Frans van der Minne, general manager Heineken USA. "De consument is bereid daarvoor meer te betalen." Maar er is nog iets. Van der Minne: "Het ziet ernaar uit dat de Amerikaanse bierindustrie binnenkort massaal overstapt op andere etiket ten. Gezien al die ontwikkelingen moeten we nu deze stap zetten. Liever nog gisteren dan vandaag.' Frans van der Minne, general manager USA

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 4