Mag ik
mij even voorstellen...
Krantenkop: ongevallen met heftruck
Heineken
3
Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
Ik ben Hans Voermans. Per 1 november ben
ik Maarten Hut opgevolgd als rayonmanager
van Rayon 2 bij Verpakken. Mijn leeftijd is 36
jaar en ik woon samen met Yvonne en mijn
dochter Evi van twee jaar in Empel, een
klein dorpje tegen Den Bosch.
Ik kwam in juni 2000 bij Heineken in
Den Bosch. Hiervoor werkte ik bij
Interpharm, een farmaceutische
groothandel voor apothekers en zie
kenhuizen, als logistiek manager van
de vestiging Den Bosch. Bij Heineken
ben ik begonnen als teamleider EVM
en was ook verantwoordelijk voor de
implementatie van Star Chain. Daarna
kwam het MES-project, waarvoor ik
projectleider werd in Den Bosch. Na
dit project werd ik teamleider in de
ploegen. De focus lag daarbij vooral
op het verbeteren van OPI en de
implementatie van TPM. Dit heb ik
bijna twee jaar met veel plezier
gedaan. Op dit moment wonen we
dus in Den Bosch. Dat betekent dat ik
om 6.00 uur in de auto zit om (zover
dat kan) files voor te zijn. De reistijd is
dan een uur en een kwartier. De
meest gestelde vraag is of we gaan
verhuizen. Op dit moment niet, maar
als het reizen me opbreekt, gaan we
hier in de buurt iets zoeken. Het is
een roerige tijd in Zoeterwoude. Er is
veel verandering en we zijn volop in
beweging met verbeteringen en
nieuwe zaken. Het is niet niks voor
iedereen. Het zal ook niet makkelijk
zijn om hier een weg in te vinden. Ik
zal me zo snel mogelijk inwerken om
een goede bijdrage te kunnen
leveren. Inmiddels ben ik bezig met
kennismakingsgesprekken in alle
ploegen. Veel nieuwe gezichten en
namen, die ik zo goed mogelijk
probeer te onthouden. Graag snel tot
ziens!
Hans Voermans,
rayonmanager Verpakken
In de afgelopen weken verschenen er in diverse dag- en weekbladen artikelen met het onderwerp 'Ongevallen met heftrucks'.
Al deze artikelen waren gebaseerd op een onderzoek van de Arbeidsinspectie. Uit dit onderzoek blijkt dat volgend jaar in
Nederland 30.000 mensen op heftrucks rijden.
Een groot gedeelte van deze groep
heeft geen opleiding gevolgd voor
het rijden met een heftruck. De wet
schrijft wel voor dat de bestuurders
deskundig moeten zijn, maar nergens
is vastgelegd waar die deskundigheid
uit moet bestaan. Daarnaast consta
teert de Arbeidsinspectie in haar
onderzoek dat de bestaande opleidin
gen tot heftruckchauffeur niet zijn
gestandaardiseerd.
De Arbeidsinspectie zal er daarom
voor pleiten dat zowel een opleidings
eis als een standaardisatie hiervan
beter in de wet worden vastgelegd.
Bij Heineken is duidelijk vastgelegd
welke opleiding je moet hebben
voordatje een heftruck mag bestu
ren. Het is absoluut niet toegestaan
dat u, als u geen opleiding heeft
gevolgd, even een heftruck pakt om
snel iets te verplaatsen ofte heffen.
De toptien van de ernstige ongevallen
waarbij heftrucks zijn betrokken,
wordt vaak veroorzaakt door onerva
renheid of onvoldoende opleiding van
de betreffende heftruckchauffeur.
Voorbeelden van deze ongevallen zijn
aanrijdingen, vallende lading, kante
len van de heftruck en beknelling.
Die ongevallen kunnen voorkomen
worden door een goede opleiding en
training van de heftruckchauffeur.
Vorkheftruckchauffeurs bij Heineken
zijn goed opgeleid en voldoende
getraind. Mijn conclusie is daarom dat
onze heftruckchauffeurs hun vak bij
Heineken uitstekend uitvoeren.
Bart van Eunen
Nederland Supply