Mag ik mij even voorstellen... Krantenkop: ongevallen met heftruck Heineken 3 Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude Ik ben Hans Voermans. Per 1 november ben ik Maarten Hut opgevolgd als rayonmanager van Rayon 2 bij Verpakken. Mijn leeftijd is 36 jaar en ik woon samen met Yvonne en mijn dochter Evi van twee jaar in Empel, een klein dorpje tegen Den Bosch. Ik kwam in juni 2000 bij Heineken in Den Bosch. Hiervoor werkte ik bij Interpharm, een farmaceutische groothandel voor apothekers en zie kenhuizen, als logistiek manager van de vestiging Den Bosch. Bij Heineken ben ik begonnen als teamleider EVM en was ook verantwoordelijk voor de implementatie van Star Chain. Daarna kwam het MES-project, waarvoor ik projectleider werd in Den Bosch. Na dit project werd ik teamleider in de ploegen. De focus lag daarbij vooral op het verbeteren van OPI en de implementatie van TPM. Dit heb ik bijna twee jaar met veel plezier gedaan. Op dit moment wonen we dus in Den Bosch. Dat betekent dat ik om 6.00 uur in de auto zit om (zover dat kan) files voor te zijn. De reistijd is dan een uur en een kwartier. De meest gestelde vraag is of we gaan verhuizen. Op dit moment niet, maar als het reizen me opbreekt, gaan we hier in de buurt iets zoeken. Het is een roerige tijd in Zoeterwoude. Er is veel verandering en we zijn volop in beweging met verbeteringen en nieuwe zaken. Het is niet niks voor iedereen. Het zal ook niet makkelijk zijn om hier een weg in te vinden. Ik zal me zo snel mogelijk inwerken om een goede bijdrage te kunnen leveren. Inmiddels ben ik bezig met kennismakingsgesprekken in alle ploegen. Veel nieuwe gezichten en namen, die ik zo goed mogelijk probeer te onthouden. Graag snel tot ziens! Hans Voermans, rayonmanager Verpakken In de afgelopen weken verschenen er in diverse dag- en weekbladen artikelen met het onderwerp 'Ongevallen met heftrucks'. Al deze artikelen waren gebaseerd op een onderzoek van de Arbeidsinspectie. Uit dit onderzoek blijkt dat volgend jaar in Nederland 30.000 mensen op heftrucks rijden. Een groot gedeelte van deze groep heeft geen opleiding gevolgd voor het rijden met een heftruck. De wet schrijft wel voor dat de bestuurders deskundig moeten zijn, maar nergens is vastgelegd waar die deskundigheid uit moet bestaan. Daarnaast consta teert de Arbeidsinspectie in haar onderzoek dat de bestaande opleidin gen tot heftruckchauffeur niet zijn gestandaardiseerd. De Arbeidsinspectie zal er daarom voor pleiten dat zowel een opleidings eis als een standaardisatie hiervan beter in de wet worden vastgelegd. Bij Heineken is duidelijk vastgelegd welke opleiding je moet hebben voordatje een heftruck mag bestu ren. Het is absoluut niet toegestaan dat u, als u geen opleiding heeft gevolgd, even een heftruck pakt om snel iets te verplaatsen ofte heffen. De toptien van de ernstige ongevallen waarbij heftrucks zijn betrokken, wordt vaak veroorzaakt door onerva renheid of onvoldoende opleiding van de betreffende heftruckchauffeur. Voorbeelden van deze ongevallen zijn aanrijdingen, vallende lading, kante len van de heftruck en beknelling. Die ongevallen kunnen voorkomen worden door een goede opleiding en training van de heftruckchauffeur. Vorkheftruckchauffeurs bij Heineken zijn goed opgeleid en voldoende getraind. Mijn conclusie is daarom dat onze heftruckchauffeurs hun vak bij Heineken uitstekend uitvoeren. Bart van Eunen Nederland Supply

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 3