Een bericht van de PIBC Repareren in plaats van weggooien Heineken Nederland Supply 7 Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude Misschien vraagt u zich af: 'Wat voor vreemde Heineken-afkorting is dit nu weer?' De Willie Wortels onder ons weten het wel: PIBC staat namelijk voor Plaatselijke Ideeën Bus Commissie. Alle ideeën die lokaal worden ingediend, worden in de PIBC behandeld nadat zij door deskundigen zijn beoordeeld op toepasbaarheid, kostenverlaging, rende- ments- en/of kwaliteitsverbetering, veiligheid en niet in de laatste plaats op verbetering van de werkomstandigheden. De beoordeelde ideeën worden dan besproken tijdens een vergadering van de PIBC. De laatste maanden zijn er door de deskundigen veel beoordeelde ideeën ingeleverd bij de PIBC. Dit was ook wel hard nodig omdat door omstandigheden en onjuiste prioriteitstelling vaak veel ideeën in de onderste la belanden. Gelukkig is er nu een duidelijke verbetering waarneembaar. De resultaten zijn er dan ook naar: tijdens de laatste vergadering van de PIBC op 7 september zijn 45 beoor deelde ideeën behandeld. Hieronder volgen de resultaten. 26 ideeën zijn afgewezen en komen niet voor een beloning in aanmerking; 9 ideeën zijn aangehouden. Deze komen in principe voor een belo ning in aanmerking, maar de hoogte van de beloning is nog niet vastgesteld omdat er onvol doende gegevens bekend zijn voor een juiste beoordeling; 10 ideeën zijn beloond met een totaal van 17.175 euro netto. Dit bedrag is gebaseerd op een aangetoonde besparing van 165.000 euro. Dat zijn toch bedragen die de moeite waard zijn. De indieners van de ideeën ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Op 7 september waren er nog maar zes ingeschreven ideeën die nog niet zijn beoordeeld: de grote achter stand is hiermee in korte tijd volledig weggewerkt. Hiervoor bedank ik dan ook allen die dit mogelijk hebben gemaakt. Bart van Eunen, secretaris PIBC Defecte of versleten onderdelen van machines of installaties van de Brouwerij mogen niet zomaar worden weggegooid. Vaak zijn ze namelijk nog te repareren en kunnen ze vervolgens worden hergebruikt. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar levert ook een aanzienlijke kosten besparing op. Wanneer een onderdeel niet meer goed is, wordt dit vervangen door een 'nieuw' onderdeel uit het Centraal Magazijn. Dit kan nieuw zijn of een door OHGV gerepareerd onderdeel. Bij de OHGV worden deze zogeheten reparatiedelen geregistreerd in een database en bij de werkplaats ter reparatie aangeboden. Voorheen gebeurde dat door Latz Szabo, die sinds kort van z'n VUT geniet; nu doet Leen van der Plas het. Een enkele keer gaan de reparatiedelen naar een specialistisch bedrijf. Na reparatie worden de onderdelen weer in het Centraal Magazijn opgenomen, klaar voor hergebruik. Enkele cijfers Deze kostenbewuste werkwijze levert een positieve bijdrage aan het in de hand houden van de kostprijs van ons eindproduct. Om een beeld van de omvang van deze reparatiestroom te geven, volgen hier enkele cijfers: sinds januari 1999 werden 9.157 onder delen, zoals pompen, motorreduc- toren en vulkranen gerepareerd. Dit komt neer op een gemiddelde van 1.624 reparatiedelen per jaar. Het grootste reparatieaanbod komt van de oudste Colonne 1A/1B met 250 reparatiedelen per jaar. In de voor reparatie aangeboden onder delen is de etiketteerlijmpomp koploper met 706 reparaties sinds januari 1999. Dat komt neer op 7,7 van het totale aantal reparatiedelen. Belangrijk is dat alle te repareren onderdelen voorzien van het bekende gele label bij de OHGV worden ingele verd. Gebeurt dit niet, dan zal er geen automatische aanvulling (inkoop opdracht) van de betreffende onder delen in het Magazijn plaatsvinden. Dit kan uiteraard vervelende gevolgen hebben. Heeft u nog vragen of opmerkingen over dit onderwerp, neem dan contact op met Leen van der Plas of met ondergetekende. Frans Loeber, maintenance engineer TD

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 7