Een bericht van de PIBC
Repareren in plaats van weggooien
Heineken
Nederland Supply
7
Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
Misschien vraagt u zich af: 'Wat voor vreemde Heineken-afkorting is dit nu weer?'
De Willie Wortels onder ons weten het wel: PIBC staat namelijk voor Plaatselijke Ideeën
Bus Commissie. Alle ideeën die lokaal worden ingediend, worden in de PIBC behandeld
nadat zij door deskundigen zijn beoordeeld op toepasbaarheid, kostenverlaging, rende-
ments- en/of kwaliteitsverbetering, veiligheid en niet in de laatste plaats op verbetering
van de werkomstandigheden. De beoordeelde ideeën worden dan besproken tijdens een
vergadering van de PIBC.
De laatste maanden zijn er door
de deskundigen veel beoordeelde
ideeën ingeleverd bij de PIBC.
Dit was ook wel hard nodig omdat
door omstandigheden en onjuiste
prioriteitstelling vaak veel ideeën
in de onderste la belanden.
Gelukkig is er nu een duidelijke
verbetering waarneembaar. De
resultaten zijn er dan ook naar:
tijdens de laatste vergadering van de
PIBC op 7 september zijn 45 beoor
deelde ideeën behandeld. Hieronder
volgen de resultaten.
26 ideeën zijn afgewezen en komen
niet voor een beloning in
aanmerking;
9 ideeën zijn aangehouden. Deze
komen in principe voor een belo
ning in aanmerking, maar de
hoogte van de beloning is nog
niet vastgesteld omdat er onvol
doende gegevens bekend zijn
voor een juiste beoordeling;
10 ideeën zijn beloond met een
totaal van 17.175 euro netto.
Dit bedrag is gebaseerd op een
aangetoonde besparing van
165.000 euro. Dat zijn toch
bedragen die de moeite waard
zijn.
De indieners van de ideeën
ontvangen zo spoedig mogelijk
bericht.
Op 7 september waren er nog maar
zes ingeschreven ideeën die nog niet
zijn beoordeeld: de grote achter
stand is hiermee in korte tijd volledig
weggewerkt. Hiervoor bedank ik dan
ook allen die dit mogelijk hebben
gemaakt.
Bart van Eunen,
secretaris PIBC
Defecte of versleten onderdelen van machines of
installaties van de Brouwerij mogen niet zomaar
worden weggegooid. Vaak zijn ze namelijk nog te
repareren en kunnen ze vervolgens worden
hergebruikt. Dit is niet alleen beter voor het
milieu, maar levert ook een aanzienlijke kosten
besparing op.
Wanneer een onderdeel niet meer
goed is, wordt dit vervangen door een
'nieuw' onderdeel uit het Centraal
Magazijn. Dit kan nieuw zijn of een
door OHGV gerepareerd onderdeel.
Bij de OHGV worden deze zogeheten
reparatiedelen geregistreerd in een
database en bij de werkplaats ter
reparatie aangeboden. Voorheen
gebeurde dat door Latz Szabo, die
sinds kort van z'n VUT geniet; nu doet
Leen van der Plas het. Een enkele keer
gaan de reparatiedelen naar een
specialistisch bedrijf. Na reparatie
worden de onderdelen weer in het
Centraal Magazijn opgenomen, klaar
voor hergebruik.
Enkele cijfers
Deze kostenbewuste werkwijze levert
een positieve bijdrage aan het in de
hand houden van de kostprijs van ons
eindproduct. Om een beeld van de
omvang van deze reparatiestroom te
geven, volgen hier enkele cijfers: sinds
januari 1999 werden 9.157 onder
delen, zoals pompen, motorreduc-
toren en vulkranen gerepareerd.
Dit komt neer op een gemiddelde van
1.624 reparatiedelen per jaar.
Het grootste reparatieaanbod komt
van de oudste Colonne 1A/1B met
250 reparatiedelen per jaar. In de
voor reparatie aangeboden onder
delen is de etiketteerlijmpomp
koploper met 706 reparaties sinds
januari 1999. Dat komt neer op 7,7
van het totale aantal reparatiedelen.
Belangrijk is dat alle te repareren
onderdelen voorzien van het bekende
gele label bij de OHGV worden ingele
verd. Gebeurt dit niet, dan zal er geen
automatische aanvulling (inkoop
opdracht) van de betreffende onder
delen in het Magazijn plaatsvinden.
Dit kan uiteraard vervelende gevolgen
hebben.
Heeft u nog vragen of opmerkingen
over dit onderwerp, neem dan
contact op met Leen van der Plas of
met ondergetekende.
Frans Loeber,
maintenance engineer TD