De kunst van Gericht Verbeteren Joao Jose Almeida 25 jaar in dienst TPM office Zoeterwoude Heineken 7 Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude Na de training Gericht Verbeteren werd besloten om de aanpak van de Verbetergroep op Colonne 5 in ploeg E te wijzigen. Deze ploeg was al begonnen met een zeer moeilijke opdracht: het verminderen van korte stops. Korte stops zijn machinestops van maximaal vijf minuten. Deze worden in een database verwerkt en doorgestuurd naar het computerprogramma MES, een programma dat de productie ondersteunt met rapportages, automatische metingen et cetera. Korte stops reduceren is een vak apart en de techniek die daarvoor wordt gebruikt is te vergelijken met de aanpak die Sherlock Holmes toepaste bij de oplos sing van zijn mysteries. Zij moeten eerst goed worden begrepen en doorgrond voordat er oplossingen voor kunnen worden gevonden en toegepast. En dan begint de echte uitdaging, want wie heeft er tegenwoordig nog tijd om iets grondig te doen. Het is daarom belangrijk dat de opdrachtgever Tijd, Poen en Mensen beschikbaar stelt. De Verbetergroep, bestaande uit opera tors, techneuten en een leidinggevende, gaat te werk volgens het Heineken 7- stappenmodel, gebaseerd op de verbe- tercircel (Lidb 186). In Stap 1 werd de probleemstelling geformuleerd. Deze houdt in dat het Verbeterteam tot 1 oktober de tijd heeft om het probleem 'verstoring insert gemist' en Vastloop' op de multipack- machine op te lossen. Een insert is het kartonnetje dat tussen de flessen in de verpakking zit. Deze insert wordt in de multipackmachine gelegd en vervoerd naar de plaats waar deze met grote snel heid tussen de flessen wordt ingeschoten. Tijdens dit vervoer kan het fout gaan, waardoor de insert in de machine valt zodat deze vastloopt of naast de machine valt en dus niet tussen de flessen kan worden geplaatst. Deze fouten mogen maximaal twee keer per dienst voorkomen. Na een evaluatie werd de eerste stap succesvol afgerond. Een goed begin is het halve werk, dus de Sherlocks van Colonne 5 gaan gemotiveerd verder. Momenteel werkt de Verbetergroep aan Stap 2. In deze fase wordt het probleem zichtbaar gemaakt. Dit gebeurt onder meer door het hele vervoerproces van de inserts te filmen en gedetailleerde tekeningen en grafieken hiervan te maken. Kortom, het team is nu bezig met het verder zoeken naar de oorzaken van de stops. Hoe dat verdergaat, is te lezen in de volgende Leven in de Brouwerij. Aid M esse maker, Op 1 augustus 1979 zette Joao Jose Almeida de eerste stappen in de botte larij. In die tijd bestond de bezetting van de Colonne 1 uit 42 operators en werden er 4-ploegendiensten gedraaid. Joao's eerste taken bestonden uit het op orde houden van het krattenbestand. In de loop der jaren is er veel veranderd. Zo werken er op de lijn momenteel slechts 16 operators. Inmiddels vijfentwintig jaar later werden onder het genot van koffie, thee en gebak voornamelijk de ervaringen van de eerste jaren besproken. Na het uitreiken van de speld en het maken van de foto werden de dagelijkse werkzaamheden weer hervat. Boudewijn Hulsman, teamleider Colonne 1 Ed van Willegen feliciteert Joao Jose Almeida met zijn jubileum Nederland Supply

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 7