188
Nieuw tankauto laad- en losstation
Heineken
A/Wet
Mw. A. Stapel
we
Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
1 Nieuw tankauto laad- en losstation
2 ledereen moet bedrijfsregels kennen
3 Even Voorstellen: Mary-José Ipskamp
4 Multifunctional vervangt kopieermachine
8 september 2004 Jaargang 8
Intranetsite Opleidingen vernieuwd
John, Hamadi en Manuel 25 jaar in dienst
TPM
EVM krijgt WMS
Op de Brouwerij is vanaf 17 augustus het eerste deel van een nieuw tankauto laad- en losstation voor bier in bedrijf
genomen dat beschikt over nieuwe technische mogelijkheden. Over enkele weken kan in het andere deel van het station
ook gist worden geladen. De oude, min of meer provisorische locaties voor het laden van bier (voorzijde Dienstgebouw)
en gist (tussen Blok 1 en Centrale Koeling) komen dan te vervallen.
en de procesvoering zijn aanzienlijk
verbeterd. De operators kunnen
vanuit de Centrale Controlekamer
(CCK) via twee camera's goed
toezicht houden op de gang van
zaken in en om het laad-/losstation.
Inmiddels zijn ook Heinekenbreed
met onze vaste tankautotranspor
teurs verbeterde procedures vast
gelegd en afspraken gemaakt, zodat
bij alle vestigingen op dezelfde wijze
gaat worden gewerkt. Overigens is
uitbreiding met nog meer laad-/
losstations op de huidige locatie
in de toekomst mogelijk.
Eind september 2004 zal het hele
laad- en losstation officieel worden
geopend.
Het was een uitdaging om samen met
diverse afdelingen van de Brouwerij,
installateurs en leveranciers tot dit
resultaat te komen. Ik was tussenper
soon van de ploegen en het project
team en moest ook zorgen voor de
nodige werkinstructies voor de ploe
gendienstmedewerkers.
Eind juni was ik bij het programma
testen betrokken: via simulatie was
het nieuwe procesverloop te zien.
Voor de praktijktest begin augustus
hadden we zeven dagen een tankauto
om alles te testen, zoals het laden en
aannemen van helderbier en gela
gerd bier. Ook de hele informatisering
met batchrapportage/recepturen
werd uitvoerig en uiteindelijk
succesvol getest.
Scharnierbare laadarmen
Vanuit het laad-/losstation is voor
het laden en lossen een ringleiding
aangelegd langs Apolloblok 2 (gela
gerd bieraanname), door naar de
Helderbierkelder (helderbieraanname
en -afgifte) en de GB-matrix op het
marktplein (gelagerd bierafgifte),
vanaf daar naar de tussenkelder
terug naar het laad-/losstation.
Deze ringleiding bestaat maar liefst
uit 700 meter leiding met een inhoud
van circa 48 hectoliter, tevens het
langste leidingwerktrajact binnen de
afdeling Brouwen.
Grote vooruitgang is de toepassing
van speciale scharnierbare
laadarmen, waardoor het gesleep
met slangen tot het verleden behoort.
Ook de hygiënische omstandigheden
Paul Adèr,
Filtratie, ploeg 2 F
Nederland Supply
V.l.n.r.: leden van het projectteam Paul Adèr, Jaap van der Steen, Jaap Deen, Jan Verweij
en Willem van der Plas