Transparant communiceren, deel 2 HON-actie: 'Schoon de zomer in' Heineken Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude Eind april was ik met een aantal collega's uit Den Bosch, Zoeterwoude en Wijlre aan de beurt om de training Transparant communiceren te volgen. Zoals de meeste cursisten ging ik er met gemengde gevoelens naar toe. Het blijft tenslotte een verplicht nummer, maar de reacties van mensen die de cursus eerder hadden gevolgd, waren zeer positief. Het is achteraf een prima training geweest. Er was een hele mooie balans tussen het doen van prakti sche oefeningen en het bespreken van het gedrag van alle deelnemers. Het was opvallend hoe snel in de training een open sfeer ontstond waarin veel tegen en over elkaar werd gezegd. We hebben een paar realistische scènes gespeeld waarin heel duidelijk werd welke impact bepaalde vormen van communicatie hebben. Meestal begon zo'n scène naar aanleiding van een ervaring van een van de deelne mers. Daarna losten we elkaar afin de scène om te zien hoe een ander de situatie doet en dus ook wat het effect van een andere benadering is. Voor mij was het een hele goede ervaring om te merken dat ik iemand kan confronteren met zijn of haar gedrag zonder hem of haar daarbij te kwetsen. Het blijft natuurlijk wel een training en dus zijn het nooit honderd procent echte situaties. De lastige aspecten van het communiceren worden erg uitvergroot om daar goed mee te kunnen oefenen. Als afsluiting van de cursus kregen we de tip mee dit niet thuis uit te proberen en dat heb ik ook maar niet gedaan. Hans van Dam, brouwerijcontroller 's-Hertogenbosch Vorig jaar was de HON-actie een groot succes Nederland Supply de HON-schoonmaakactie op woens dagmiddag 16 juni van 12.30-15.00 uur. En net als vorig jaar kunnen aan sluitend de HON-ervaringen worden uitgewisseld tijdens de jaarlijkse Brouwerij-barbecue. U kunt zich aan melden tot en met 2 juni via uw lei dinggevende. Voor algemene vragen met betrekking tot deze actie kunt u terecht bij: Carola Verkerk of Marlies Wijckerheld Bisdom (BTD). HON is inmiddels een begrip op de Brouwerij geworden. De resultaten zijn er ook naar, want keer op keer valt het bezoekers op hoe veel scho ner de Brouwerij al is geworden. Om de plekjes waar niet iedere dag wordt schoongemaakt en opgeruimd, extra aandacht te geven, wordt er wederom een grote HON-schoonmaakactie georganiseerd. Die van vorig jaar was een groot succes met circa 50 enthousiaste 'schoonmakers'. Reden genoeg om deze actie dit jaar weer te vervolgen en de handen uit de mouwen te steken. Schoonmakers gezocht Met name de dagdienst medewerkers waarvan het werkterrein zich normaal tot een bureau beperkt, worden hier bij opgeroepen zich op te geven voor

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 5