We moeten weer de beste worden De redactie: Karin Jansen (Brouwen) tst. 6321, Frea Lodewijk (Bouw bureau HNS) tst. 6099, Renske de Laat (Lasswell Communicatie) tst. 7074 of 06-53346447, Manon van Veenendaal (Verpakken) tst. 7216, Carola Verkerk (Interne Dienst Bedrijf/BTD-UC) tst. 7221/6452. Het redactieadres: Renske de Laat, BK 2.15, Z/Wou. E-mailadres: Leven in de Brouwerij. De inleverdatum: Het volgende nummer van Leven in de Brouwerij verschijnt 19 mei 2004. Teksten en foto's kunnen tot en met vrijdag 7 mei worden ingeleverd. Hein begon zijn verhaal met het maken van een vergelijking tussen de Brouwerij en een penalty: "Als je van tevoren denkt datje de penalty gaat missen, dan ga je hem ook missen. Hetzelfde geldt voor het realiseren van verbeteringen in de Brouwerij. Je moet er wel in geloven." Heineken Brouwerijen voelt momenteel een duidelijke neerwaartse druk van de Nederlandse markt. Dit is het gevolg van de supermarktoorlog, de horeca die onder druk staat, de economische situatie en de sterk stijgende kosten structuur. Ook voor HNS zijn het moei lijke tijden waardoor we genoodzaakt zijn te veranderen, te verbeteren. De hele organisatie heeft daar het afgelopen jaar reeds de nodige ge volgen van gevoeld en veranderingen doorstaan. Vaste kosten omlaag en kwaliteit omhoog HNS heeft een tweede grote klant; Heineken USA. Ondanks de economi sche en de tegenvallende resultaten van 2003 heeft de biermarkt in Amerika nog veel potentie. Het marktaandeel in Noord-Oost Amerika is - in vergelijking met andere delen van het land - al redelijk groot. In die andere delen van de VS zijn daarom nog goede groeimogelijkheden, wat voor de Brouwerij Zoeterwoude een positieve uitwerking kan hebben. Op kostengebied moeten we daar voor echter een sterke verbeterslag maken. Op dit moment heeft HNS de hoogste vaste kosten ten opzichte van andere (zuster)brouwerijen in Europa. Met name in vergelijking met Italië hebben we een zeer grote achterstand. Deze kosten moeten snel dalen wil Zoeterwoude, naast een hoge kwaliteit, ook een concurre rende prijs kunnen garanderen en zo haar klanten tevreden houden. Daarnaast is uit de Brewery Awards gebleken dat onze collega brouwerij en, uit Europa maar vooral uit Azië, ten opzichte van Zoeterwoude sterk zijn verbeterd. We moeten dus hard aan de slag om weer de beste Heineken Brouwerij van de wereld te worden. Dat zijn we aan onze stand en aan onze klanten in Nederland en de VS verplicht. Heel concreet zijn onze vier belang rijkste doelstellingen voor de komen de jaren: 1. Nummer 1 worden in de Heineken Quality Award vanaf 2005. 2. Productiviteit van 14.000 hl per FTE in 2008 2009. 3. Een gemiddelde OPI over alle lijnen van meer dan 70% in 2006. Dit met name te realiseren via een succesvolle uitrol van TPM en extra aandacht voor korte stops. 4. Flexibiliteit. Een betere afstemming van vraag en bemanning. Daarnaast blijft aandacht voor pro- ductintegriteit, First-Time-Right, HON en veiligheid de allerhoogste priori teit hebben. Plezier in werk "Zoals Marc Gross heeft gezegd: "We hebben al veel bereikt, maar we heb ben nog een lange weg te gaan." Tot die tijd, moeten we vooral doorgaan met het behalen van resultaten en ondanks de moeilijke tijden plezier in het werk behouden", aldus Hein van Dort. De HNS road show kreeg in week 17 een vervolg in de Brouwerij. Op iedere afdeling vond een bijeenkomst plaats waarin werd teruggeblikt op 2003, maar vooral ook werd vooruitgekeken naar de toekomst van HNS en de Brouwerij Zoeterwoude in het bijzonder. Dinsdag 20 april kwam een aantal afdelingen bijeen in het bedrijfsrestaurant, waar Hein van Dort het algemene gedeelte vertelde. Direct na zijn presentatie of later in de week werden de specifieke onderdelen per afdeling door de leidinggevenden behandeld.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 8