Een bierterminal in Alphen aan den Rijn De redactie: Karin Jansen (Brouwen) tst. 6321, Frea Lodewijk (Bouw bureau HNS) tst. 6099, Renske de Laat (Lasswell Communication Events) tst. 7074 of 06-53346447, Manon van Veenendaal (Verpakken) tst. 7216, Carola Verkerk (Interne Dienst Bedrijf/BTD-UC) tst. 7221/6452. Redactieadres: Renske de Laat, BK 2.15, Z/Wou. E-mailadres: Leven in de Brouwerij. De inleverdatum: Het volgende nummer van Leven in de Brouwerij verschijnt 5 mei 2004. Teksten en foto's kunnen tot en met vrijdag 23 april worden ingeleverd. Zoals je wellicht hebt gehoord, wordt er een con- tainerterminal in Alphen aan den Rijn gebouwd. Heineken heeft een grote rol gespeeld in de realisatie van deze terminal. Hoog tijd dus om eens bij te praten over dit onderwerp. Het is alweer vier jaar geleden dat er in opdracht van een stuurgroep uit voerig onderzoek is gedaan naar het transport van export-containers van uit Zoeterwoude. Destijds leek het de beste optie om een containerterminal aan te leggen vanwaar onze contai ners per binnenvaartschip naar de Rotterdamse en Antwerpse havens konden worden vervoerd. Hoewel de Oude Rijn vlak langs de Brouwerij loopt, bleek het toch het aantrekke lijkst om een terminal in Alphen aan te leggen. Na deze conclusie werd een terminaluitbater gezocht en zijn allerlei aanvragen bij overheidsinstan ties uitgezet. Transportontwikkelingen Na een lange periode van radiostilte kwam begin 2003 het verzoek van de Provincie of Heineken zich na een eerdere intentieverklaring nu officieel wilde verbinden aan de Alphen-termi- nal. Zonder Heineken als vaste klant heeft de terminal namelijk nauwelijks bestaansrecht. Uiterlijk 31 december 2003 werd er een antwoord van ons verwacht zodat begin 2004 kon wor den gestart met de aanleg. Reden om voor alle zekerheid het onderzoek uit 1999 te toetsen aan de werkelijkheid van 2003. Bovendien wilde de stuur groep meer inzicht in de verwachte transportontwikkelingen in de komen de tien a twintig jaar. In dat kader is gekeken naar de verwachte congestie (files), loonkosten en brandstofkosten tegen die tijd. Ook kilometerheffing was een belangrijk thema. Naast deze financiële zaken is natuurlijk ook uit gebreid stilgestaan bij allerlei milieu- en organisatorische aspecten. Dat wegtransport (zeker op lange ter mijn) slechter uit de bus komt dan binnenvaart en spoor was al langer duidelijk. Het spoor loopt direct langs de Brouwerij en leek mede daardoor operationeel en financieel aantrekke lijk genoeg. Al snel bleek echter dat de beschikbaarheid van ruimte op dit spoor in de toekomst te onzeker is om een containerterminal op de Brouwerij te bouwen. Uiteindelijk dus de beste papieren voor binnenvaart en dus de terminal in Alphen. Officieel startsein Op 17 maart heeft minister Peijs, van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het officiële startsein voor de bouw gegeven. Als alles vol gens plan verloopt zullen in 2007 de eerste containers via de terminal naar de haven getransporteerd wor den. Bij de nieuwsberichten op de site van DCS Export Zoeterwoude kun je een promotiefilm vinden die onder andere de werking van de terminal laat zien. Berry van Leeuwaarden, Purchasing Sourcing Management Logistics De toekomstige terminal

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 8