Een bierterminal in Alphen aan den Rijn
De redactie: Karin Jansen (Brouwen) tst. 6321, Frea Lodewijk (Bouw
bureau HNS) tst. 6099, Renske de Laat (Lasswell Communication
Events) tst. 7074 of 06-53346447, Manon van Veenendaal (Verpakken)
tst. 7216, Carola Verkerk (Interne Dienst Bedrijf/BTD-UC) tst. 7221/6452.
Redactieadres: Renske de Laat, BK 2.15, Z/Wou. E-mailadres: Leven in de
Brouwerij. De inleverdatum: Het volgende nummer van Leven in de
Brouwerij verschijnt 5 mei 2004. Teksten en foto's kunnen tot en met
vrijdag 23 april worden ingeleverd.
Zoals je wellicht hebt gehoord, wordt er een con-
tainerterminal in Alphen aan den Rijn gebouwd.
Heineken heeft een grote rol gespeeld in de
realisatie van deze terminal. Hoog tijd dus om
eens bij te praten over dit onderwerp.
Het is alweer vier jaar geleden dat er
in opdracht van een stuurgroep uit
voerig onderzoek is gedaan naar het
transport van export-containers van
uit Zoeterwoude. Destijds leek het de
beste optie om een containerterminal
aan te leggen vanwaar onze contai
ners per binnenvaartschip naar de
Rotterdamse en Antwerpse havens
konden worden vervoerd. Hoewel de
Oude Rijn vlak langs de Brouwerij
loopt, bleek het toch het aantrekke
lijkst om een terminal in Alphen aan
te leggen. Na deze conclusie werd
een terminaluitbater gezocht en zijn
allerlei aanvragen bij overheidsinstan
ties uitgezet.
Transportontwikkelingen
Na een lange periode van radiostilte
kwam begin 2003 het verzoek van de
Provincie of Heineken zich na een
eerdere intentieverklaring nu officieel
wilde verbinden aan de Alphen-termi-
nal. Zonder Heineken als vaste klant
heeft de terminal namelijk nauwelijks
bestaansrecht. Uiterlijk 31 december
2003 werd er een antwoord van ons
verwacht zodat begin 2004 kon wor
den gestart met de aanleg. Reden om
voor alle zekerheid het onderzoek uit
1999 te toetsen aan de werkelijkheid
van 2003. Bovendien wilde de stuur
groep meer inzicht in de verwachte
transportontwikkelingen in de komen
de tien a twintig jaar. In dat kader is
gekeken naar de verwachte congestie
(files), loonkosten en brandstofkosten
tegen die tijd. Ook kilometerheffing
was een belangrijk thema. Naast deze
financiële zaken is natuurlijk ook uit
gebreid stilgestaan bij allerlei milieu-
en organisatorische aspecten.
Dat wegtransport (zeker op lange ter
mijn) slechter uit de bus komt dan
binnenvaart en spoor was al langer
duidelijk. Het spoor loopt direct langs
de Brouwerij en leek mede daardoor
operationeel en financieel aantrekke
lijk genoeg. Al snel bleek echter dat
de beschikbaarheid van ruimte op dit
spoor in de toekomst te onzeker is
om een containerterminal op de
Brouwerij te bouwen. Uiteindelijk dus
de beste papieren voor binnenvaart
en dus de terminal in Alphen.
Officieel startsein
Op 17 maart heeft minister Peijs, van
het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat, het officiële startsein
voor de bouw gegeven. Als alles vol
gens plan verloopt zullen in 2007 de
eerste containers via de terminal
naar de haven getransporteerd wor
den. Bij de nieuwsberichten op de
site van DCS Export Zoeterwoude kun
je een promotiefilm vinden die onder
andere de werking van de terminal
laat zien.
Berry van Leeuwaarden,
Purchasing Sourcing Management
Logistics
De toekomstige terminal