Mag ik<1 mij even voorstellen...
Veilig onderhoud aan het
koelsysteem van Apolloblok 2
4
Mijn naam is Guillian Korthout. Ik ben
getrouwd en heb twee kinderen, een
jongen van tien en een meisje van
acht jaar. Wij wonen in 's-Hertogen-
bosch waar ik tot voor kort ook voor
Heineken werkte. Mijn hobby's zijn
voetbaltraining aan BI junioren geven,
mijn hond, vissen, mijn pc en het spe
len van een potje schaken.
Mijn vorige functie binnen de
Brouwerij in Den Bosch was C-regel-
taken binnen MEV (Magazijn Eenmalig
Verpakken). Mijn nieuwe functie in
Zoeterwoude is business coördinator
EVM. Ik kom EVM ondersteunen bij het
implementeren van het vernieuwde
WMS-systeem. In 1981 begon ik bij
Heineken, waar ik werd aangenomen
Guillian Korthout, bussiness coördinator
EVM
als bedieningsman Colonne 10
(Binnenland). Hierna heb ik gewerkt
aan de fustencolonne en in de leg
en gistkelder. In 1985 begon ik met
stuwadoormatig laden van de zeecon
tainers en heb ik een opleiding voor
heftruckchauffeur gedaan. Twee jaar
later werd ik bij MIT (Magazijn Intern
Transport) aangenomen als heftruck
chauffeur na het behalen van mijn hef
truckdiploma. Na het leren van al de
interne werkzaamheden kwam ik uit
eindelijk terecht bij het Etiketten-
magazijn. Hierna volgde ik het Mensen
Maken Heineken-project waarna ik
ingedeeld werd bij MEV. Daar heb ik
verschillende implementaties meege
maakt van de verschillende systemen,
waaronder het implementeren van
SattStore. Destijds was ik aanwezig bij
het eerste goeddraaiende WMS-sys
teem van Heineken. Naast al deze
werkzaamheden ben ik naar school
gegaan in 1999. Als eerste heb ik een
opleiding voor magazijnmanager
gevolgd op mbo-niveau. Daarna heb ik
'Mijn Veiligheid' VCA 1 2 behaald en
het certificaat 'veilig werken met hef-
en reachtruck'. Mijn laatste studie
Logistiek Manager (hbo-niveau) heb ik
in september 2003 afgerond.
Een twee dagen lang groot onderhoud aan het
koelsysteem van Apolloblok 2 startte op zondag
7 maart. De eerste werkzaamheden die absoluut
noodzakelijk waren, was dat er geen ammoniak
in het koelsysteem achterbleef. Alle ammoniak
moest dus uit het systeem worden verwijderd.
Als er wel ammoniak achter zou blijven, komt dit
vrij als iemand leidingen en afsluiters verwijdert
of opendraait. De overlast die dit veroorzaakt is
ontoelaatbaar.
Nu is het niet zo dat men de ammo
niak maar even aftapt, dit is een zorg
vuldig proces van herhaaldelijk vacu-
meren, aftappen en spoelen met stik
stof. Om dit goed te kunnen uitvoe
ren, moet men een gedegen kennis
hebben van de installatie en de
eigenschappen van ammoniak. Het
op zondag gestarte proces van het
verwijderen, werd de volgende dag
succesvol afgesloten. Dit betekent dat
er geen gevaar en geuroverlast voor
medewerkers van de Brouwerij en de
directe omgeving is geweest. Het
team dat deze werkzaamheden vak
kundig en dus veilig heeft uitgevoerd,
bestond uit de volgende personen:
Piet Kluit en Dirk Haasnoot (Energie),
Aad Duyvenvoorde en Marcel van der
Voort (Onderhoudsgroep WTB/BE) en
Willem van der Plas (Nieuwbouw),
aangevuld met een specialist van de
firma York, Henk Bruins en Jaap Deen
van de firma GTI/FIB. De goede
samenwerking binnen het team was
de basis voor het behaalde resultaat.
Bart van Eunen
1!
Willem van der Plas verzorgt de koffie
voor het onderhoudsteam