Q VAST De belangrijkste zaken Heineken 3 Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude Het nieuwe jaar is inmiddels van start gegaan met vele nieuwe initia tieven. De Nederlandse markt krijgt de lang verwachte BeerTender en laten we met z'n allen hopen dat het een groot succes wordt. De overkap ping van de colonnelaan is bijna klaar en alles wordt klaargemaakt om hier optimaal gebruik van te maken. Tegelijkertijd beginnen ook de dis cussies over de komende driejaar met behulp van 'key issues' (de belangrijkste zaken) en bespreken wij hoe HNS/DCS daarop kan inspe- deze bijeenkomsten ook de gele genheid krijgen om over deze zaken te discussiëren. Ik hoop dan ook vele DCS-ers te mogen begroeten. len. Om iedereen goed aangesloten te houden, beginnen in maart een aantal presentaties. Marc Gross en Erik Korthals Altes houden een alge mene presentatie, gevolgd door pre sentaties aan alle ploegen. Het wordt een krachttour om in een relatief korte tijd zoveel mensen te bereiken. Maar het is essentieel dat we met z'n allen weten wat er op ons afkomt. Ik ben er van overtuigd dat we tijdens Fred Holvast vervolg van pagina 1 Verscheidene overnames, waaronder die van de Oostenrijkse brouwer BBAG, droegen daaraan bij. De koersstijging van de euro daarente gen, vooral tegenover de dollar, had een negatieve invloed. Heineken ver wacht hierdoor ook in 2004 een lagere nettowinst te behalen. Het afgelopen jaar verkocht Heine ken 99 miljoen hectoliter bier, 17 procent meer dan in 2002. Deze toename was vooral te danken aan de overname van BBAG en andere branchegenoten. Zonder deze acquisities verkocht Heineken 3 procent meer bier. De biermarkt in West-Europa is volgens Heineken zeer winstgevend. Vooral de vraag naar premium- en speciaalbieren is groot. Het warme zomerweer hield de verkoop van bier op peil. In Nederland haalde Heineken een beter resultaat door onder meer kostenbesparingen. De wereld Heineken wil met de overname van BBAG volop profiteren van de groeiende biermarkt in Centraal en Oost-Europa. De verwachting is dat de vraag naar premiumbier de komende jaren flink zal toene men. China In de Verenigde Staten werd min der importbier gedronken door het slechte weer in het noordoos ten van het land, het onzekere economische klimaat, de oorlog in Irak en het rookverbod in de hore ca in een aantal staten. In Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten nam de bierver koop juist toe. Ook in Azië ver kocht Heineken meer bier, ondanks de uitbraak van de dodelijke long ziekte SARS. De onderneming heeft haar pijlen gericht op China, de grootste biermarkt ter wereld. In april gaat Heineken zelf bier brouwen in dit land. H«tn»ken in Nederland Supply

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 3