Verpakken pakt het anders aan De redactie: Karin Jansen (Brouwen) tst. 6321, Frea Lodewijk (Bouw bureau HNS) tst. 6099, Renske de Laat (Lasswell Communication Events) tst. 7074 of 06-53346447, Manon van Veenendaal (Verpakken) tst. 7216, Carola Verkerk (Interne Dienst Bedrijf/BTD-UC) tst. 7221/6452. Het redactieadres: Renske de Laat, BK 2.15, Z/Wou. E-mailadres: Leven in de Brouwerij. De inleverdatum: Het volgende nummer van Leven in de Brouwerij verschijnt 25 februari 2004. Teksten en foto's kunnen tot en met vrijdag 13 februari worden ingeleverd. De medewerkers van Verpakken op Colonne 1 werken niet meer volgens het vijfploegensys- teem, maar met een geheel nieuw rooster en in nieuwe teams. De dalende trend in de afzet op de binnenlandse biermarkt dwong Verpakken te zoeken naar een flexibele oplossing voor de klas sieke vierploegendienst. is teamdagen werd veel met elkaar gesprol De werkgroep, waarin de OR en een delegatie van Verpakken zitting had den, moest bij deze pilot op Colonne 1 uitgaan van gemiddeld 144 uur productietijd per week en rekening houden met de vraag vanuit de markt (die seizoensgebonden is) en de beschikbaarheid van het perso neel (dat vakantie of verlof kan opne men). Uiteraard moet er met zo'n nieuw rooster ook rekening worden gehouden met de arbeidstijdenwet, sociale aanvaardbaarheid en de pro ductieopdracht. De oplossing Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is gelukt! In het nieuwe rooster wordt per week gemiddeld 144 uur productie gedraaid op Colonne 1, met negen nieuwe teams. De ene lijn draait 136 uur in het voor- en nasei zoen en in het zomerseizoen 152 uur. De rest van de tijd wordt voor onder houd gebruikt. De andere lijn draait 168 uur met zoals gewoonlijk één onderhoudsdag. De lijnen wisselen dit af, waardoor alle teams op beide colonnes werken. In het nieuwe roos ter wordt gewerkt met vier 'seizoe nen': voorjaar, najaar, zomer en de zomervakantieperiode van negen weken. In principe geldt dat in het voor- en najaar minder orders bin nenkomen dan in de zomer. Daarom wordt in het voor- en najaar gemid deld minder uren per week gewerkt. Die uren kunnen in de zomerperiode weer worden ingehaald wanneer dat nodig is. We noemen dat flexuren. De medewerkers krijgen minimaal twee weken van tevoren te horen op welke dagen ze deze diensten moeten wer ken. Om de vakanties en verlofdagen op te vangen wordt in de zomerva kantieperiode één team over de ove rige acht teams verdeeld, zodat de teammedewerkers vrije dagen kun nen opnemen. Iedere operator heeft tevens zes zogenaamde rugzakda- gen, die over het jaar heen individu eel kunnen worden ingezet. medewerkers in vaste dienst te kun nen behouden. De operators van Colonne 1 zien ook de noodzaak in van een ander, flexibel rooster en de daaruit voortvloeiende herverdeling van de teams. Uiteindelijk zijn zij degenen die ermee moeten werken, wat tot nu toe goed gaat. Bij de tot standkoming van deze oplossing heb ben ze regelmatig hun mening kun nen geven en er is zoveel mogelijk rekening gehouden met de 'voors' en 'tegens' die zij aandroegen. De uitein delijke beslissing is door Heineken genomen. Om alle medewerkers aan hun nieuwe team te laten wennen zijn twee teamdagen georganiseerd. Tijdens deze dagen hebben de mede werkers met elkaar kennisgemaakt en de praktische informatie en taakver delingen zijn uitvoerig aan de orde gekomen. Het komende jaar zullen op afgesproken momenten evaluaties met medewerkers, de werkgroep, de OR en de bonden worden gehouden. Noodzaak Helaas hebben we wel afscheid moe ten nemen van twintig medewerkers die een tijdelijk contract hadden. Met dit nieuwe rooster hopen we de Buud de Best, teamleider dagdienst Colonne 1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 8