De geschiedenis van Total Productive Management Etiketten en lijm bij EVM bestellen? TPM-ontwikkeling: 5 Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude In de tweede helft van de 18e eeuw, toen de eer ste machines werden gebouwd, had men nog geen idee van preventieve inspectie en onder houd. Als een machine kapot was, werd er gestopt en begon men met repareren. Was de reparatie klaar, dan werd er weer opgestart en ging men door met produceren. Tussen de beide wereldoorlogen begon steeds meer het besef te groeien dat ongeplande stilstanden voor reparaties wel erg duur waren. Men begon inspecties uit te voeren en voorzichtig onderdelen uit te wis selen, waarvan bekend was dat ze binnenkort wel eens kapot konden gaan. De opkomst van de vliegtuig industrie heeft hieraan veel meege holpen. Niemand had er immers zin in om uit de lucht te vallen vanwege het kapotgaan van een of ander klein kogellagertje. Ook in de Tweede Wereldoorlog, waarin de bedrijfsze kerheid van de oorlogsmachines een belangrijke rol speelde, onderging dit preventieve onderhoud een grote vooruitgang. Na de Tweede Wereldoorlog heeft de industrie in Japan een grote vlucht genomen door de (Marshall) hulp van de Amerikanen. Zij introduceerden een preventief onderhoudsysteem en een kwaliteitssysteem. Het bleek al snel dat bedrijven die deze systemen op hun machines gebruikten, veel bedrijfszekerder werden. Zij waren er echter niet helemaal zeker van of zij die onderdelen niet te vroeg uitwis selden. De systemen werden continu verbeterd en vastgelegd door een Japans instituut (JIPM). In 1971 won het bedrijf Nippondenso Co. Ltd. (een bekende toeleverancier van auto-onderdelen aan Toyota) de 'Plant Maintenance Award' voor hun resultaten, bereikt met een program ma dat deze onderneming Total Productive Maintenance (TPM) noem de. De methodiek is een juiste balans tussen alle bovenstaande systemen ofwel: onderhoudskennis en techniek om een totale productiviteit te verkrijgen. TPM is ontwikkeld tot een compleet programma waarbij iedereen dient te worden betrokken. Sindsdien hebben vele bedrijven wereldwijd met groot succes TPM ingevoerd. De laatste twintig jaar is ook duidelijk geworden datje met onderhouden alleen nooit de maximale productiviteit kunt ver krijgen. Andere aspecten zoals goede administratie, opleiding van operators en onderhoudsmensen en Veiligheid, Gezondheid, Welzijn en Milieu spelen een net zo belangrijke rol. Sindsdien staat TPM voor Total Productive Management. Cor Vlietstra Frans Glavimans Het instituut JIPM (Japan Institute of Plant Maintenance) bewaakt de methodes en kent 'Awards' toe. Zie ook bijvoorbeeld: http://www.jipm.or.jp/en/home/ '70 '80 '90 T Total Total Total P Productive Productive Productive M Maintenance Manufacturing Management Door verdere ont wikkelingen is de afkorting TPM wei gebleven, maar heeft het een bredere betekenis gekregen Inderdaad, da's andere koek. Met ingang van 14 januari 2004 gaan alle etiketten, lijmen, cap sules en fuststickers namelijk over naar EVM. Dat betekent dus ook dat de colonnes de etiketten en lijmen op een andere locatie moeten bestellen, ophalen en retourneren. Hiervoor is een nieuw magazijn ge bouwd en wel in de exportloods van DCS. Zoals je op de (donkere) foto ziet, is die loods nu nog leeg, maar klaar voor de verhuizing. Op 14 januari wordt in de vroege dienst alles fysiek overgehe veld naar de nieuwe magazijnen. De bestellingen voor de vroege dienst kun nen nog plaatsvinden bij het Centraal Magazijn. Die voor de late dienst moe ten bij EVM worden gedaan. Net als de bestelformulieren zul je vanaf dat moment ook de zogenoemde IJkings- formulieren voor etiketten naar EVM moeten sturen. Overigens worden alle relevante formulieren op het BrowseHuis aangepast. Mare Doornweerd, EVM Heineken Nederland Supply

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2004 | | pagina 5