Barcodes in het Technisch Magazijn (2) I Een spiegel met twee gezichten Heineken Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude Op veel plaatsen hangen bolle spie gels. Deze spiegels hebben een zeer nuttige functie: je kunt, als je de deur uitkomt, zien of je niet door een hef truck wordt aangereden. Kortom deze spiegels verkleinen de kans op ongevallen. Dat deze spiegels nog een andere functie hadden, was mij onbekend, maar werd mij duidelijk toen ik deze spiegels eens van een andere kant bekeek. Zij zijn blijkbaar ook gebruikt door basketbalspelers om te oefenen. Het gevolg hiervan is alleen wel dat hierdoor de spiegel een barst ver toont, waardoor de eerste functie niet meer optimaal te gebruiken is. Bart van Eunen De spiegels hebben een nuttige functie Eind oktober maakten wij melding dat het Technisch Magazijn gaat werken met barcodes op zijn technische artikelen. Een overzicht waar we nu staan. Om te beginnen zijn alle technische arti kelen op de stelling gecodeerd met een streepjescode. Daarnaast blijft natuurlijk ook het vertrouwde artikelnummer met omschrijving erbij staan, omdat het anders erg lastig lezen is. De artikelen zelf krijgen bij ontvangst een sticker indien deze is besteld. De apparatuur is geplaatst en in week 49 in werking gesteld. Vanaf 8 december zijn wij gestart met de eerste trainingen, ledereen die geautoriseerd is en de trai ning heeft gevolgd, krijgt van ons een pasje met zijn persoonsnummer in streepjescode. Dat maakt het gebruik van de scanner eenvoudiger. Je mag na de training ook gelijk gebruik maken van het systeem. Bedenk wel dat het alleen uitgiftes betreft van techni sche artikelen en datje daar een werk- order voor nodig hebt! Niet-technische artikelen worden alleen door de maga zijnmedewerkers uitgegeven. Er is ook een aantal spelregels afge sproken: 1. Zorg datje de artikelen afboekt (op een werkorder) als je iets meeneemt. Gebeurt dit niet, dan komt er ook geen bestelling uit het systeem ter aanvulling. Het risico bestaat dan dat een collega misgrijpt. 2. Zet de scanner na gebruik altijd terug in de oplader. Dit is om de batterijen op te laden en voor de communicatie met MRO. 3. Zware artikelen die met een reach- truck moeten worden getild, mogen alleen door gecertificeerde mede werkers worden getild. Een instructie voor de reachtruck kan, indien gewenst, in overleg met het magazijn worden geregeld. 4. Als je per abuis het verkeerde artikel uit de stelling hebt gehaald, leg dan zelf dit artikel op de juiste plaats terug. Als je dit artikel ook hebt geboekt dan moetje het uiteraard ook weer retourboeken. 5. Bied reparatieartikelen altijd aan de dagdienstmedewerker aan. Hiervoor moeten namelijk een aantal extra administratieve handelingen worden verricht. Momenteel worden er nog enige bouw kundige werkzaamheden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat men met het pasje naar binnen en weer naar buiten kan. Ook de ruimtes waar men geen toegang heeft, worden afgesloten. Nederland Supply

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2003 | | pagina 7