Crossdockbanen klaar voor gebruik
Van plannen naar realiteit
Heineken
Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
Het lijkt net alsof ik gisteren mijn eer
ste stukje 'Doorkijk' schreef. Toch is
dat alweer vier weken geleden.
Inmiddels ben ik wel flink wat wijzer
geworden over het reilen en zeilen
van de Brouwerij Zoeterwoude. Mijn
eerste indruk, na met diverse men
sen van de afdelingen te hebben
gesproken, is dat de Brouwerij
Zoeterwoude een professionele orga
nisatie is met zeer veel kennis en
ervaring. Ook heb ik gemerkt dat de
moeilijke marktomstandigheden
genoegzaam bekend zijn en dat er
erkenning is dat we onze manier van
werken daarop moeten aanpassen.
Beter, sneller en ook flexibeler. Het
jaareinde nadert met rasse schreden,
dus de komende weken moeten de
vele plannen voor volgend jaar wor
den omgezet in realiteit. Wij doen
onze uiterste best om de noodzaak
van de veranderingen zo goed moge
lijk te blijven communiceren en ook
om de vele vragen die er nog leven,
zo goed mogelijk te beantwoorden.
Dit gebeurt via werkoverleg, teamda
gen en in antwoord op vragen en
opmerkingen van de OR.
Met wat ik de afgelopen tijd gezien
en gehoord heb, ben ik ervan over
tuigd dat als wij op zorgvuldige wijze
met de veranderingen omgaan, we
deze moeilijke periode met succes
zullen 'overleven' en er sterker uitko
men dan dat we er zijn ingegaan.
Hein van Dort
De drie crossdockbanen die in opdracht van DCS
Export door de afdeling Nieuwbouw zijn ontwik
keld, zijn klaar om te worden getest. Als alles
goed gaat, worden de banen omstreeks week 49
in gebruik genomen en worden de pallets die op
Colonne 3, 51 en 52 worden verpakt niet meer
eerst opgeslagen, maar zoveel mogelijk direct
vanaf de baan in de containers gezet.
Het project 'Crossdockbanen BM2' is
voortgekomen uit een onderzoek dat
in 2001 is verricht naar de mogelijk
heden van het automatisch beladen
van zogenoemde schepcontainers.
Uit dit onderzoek kwam naar voren
dat het grootste voordeel uit
'crossdocking' kan worden gehaald
en minder uit het automatisch bela
den van containers.
Het project heeft zich met name
gefocust op crossdocking en het opti
maliseren hiervan. Door het hoge
percentage crossdocking is het trans
port zeer monotoon en daardoor
zeer geschikt voor mechanisatie.
Hierbij wordt het transport van pal
lets van de palletisers naar de laad-
putten vervangen door het cross-
docksysteem. De pallets worden auto
matisch getransporteerd tot vlak voor
de laadputten. Vanaf dit punt worden
de pallets met een 1-breed vorkhef
truck in de containers geladen. De
crossdockbanen kunnen tevens func
tioneren als buffer tussen de palleti
sers enerzijds en klaarzetlocaties
anderzijds, zodat variatie in de lever
betrouwbaarheid van de afdeling
Verpakken en de aankomsten van
vervoerders opgevangen kan worden.
De voordelen van deze nieuwe banen
zijn:
- Reductie palletverzet: de pallets
gereed product worden niet meer
opgepakt door een vorkheftruck,
maar worden direct via de pallet-
baan getransporteerd.
- Besparing rollend materieel: door
de reductie van palletverzet is een
besparing op rollend materieel
mogelijk.
- Verhoging veiligheid: door de reduc
tie van palletverzet zijn er minder
heftruckbewegingen, waardoor de
kans op ongelukken kleiner wordt.
- Verhoging kwaliteit: de crossdock
banen vervangen het transport
middels vorkheftrucks. Hierdoor
hoeven pallets minder vaak te wor
den opgepakt, waardoor de kans op
beschadiging kleiner wordt.
- Buffercapaciteit: door de lengte van
de crossdockbanen (van de palleti
sers naar de laadputten) ontstaat er
buffercapaciteit. De drie crossdock
banen bieden ieder ruimte aan 46
pallets, waardoor men twee contai
nerladingen voorraad heeft.
Frank de Koning,
projectleider afdeling Nieuwbouw
Nederland Supply
De nieuwe crossdockbanen zijn bijna klaar om te wor
den getest