Veiligheid
Nieuws uit Den Bosch
I
Maischketels geplaatst in het nieuwe Brouwhuis
Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
Het derde kwartaal van 2003 was uit het oogpunt
van veiligheid het beste kwartaal sinds Heineken
in Zoeterwoude een Brouwerij heeft. Het was
namelijk voor het eerst dat er geen enkel onge
val met verzuim is gemeld.
Dit betekent dat wij ruim onder de doel
stelling van de ongevallenindex van
1,50 zitten. Werkelijk is dit indexcijfer
tot en met september 1,02. Het streven
van de Brouwerij is dat er nul ongeval
len plaatsvinden.
Het is te optimistisch om te concluderen
dat wij het wat rustiger aan kunnen
gaan doen, want terwijl ik dit schrijf
loopt er een onderzoek van de
Arbeidsinspectie naar een ongeval dat
onlangs plaatsvond. Een medewerker
van de onderhoudsgroep Brouwen-/
Energie is bij werkzaamheden gevallen.
Hoewel hij slechts een val maakte van
ongeveer één meter, kwam hij ongeluk
kig terecht waarbij hij twee ribben brak
en twee kneusde. Gelukkig gaat het met
hem naar omstandigheden redelijk
goed.
De conclusie is dat wij altijd alert moe
ten zijn bij alle werkzaamheden die wij
uitvoeren, omdat de kans op een onge
val altijd aanwezig is.
Bart van Eunen
Brouwhuis 4 konden worden neer
gezet werd met een derde kraan
begonnen met het verwijderen van de
dakspanten om de juiste openingen in
het dak te krijgen.
Woensdag 15 oktober komen de laat
ste ketels uit Duitsland. Het dak wordt
dan nog even opengemaakt, om ver
volgens definitief dicht te gaan. Leven
in de Brouwerij meldde in nummer
163 al het de bedoeling is dat begin
april 2004 Brouwhuis 4 in gebruik kan
worden genomen. We houden jullie op
de hoogte van de vorderingen.
De bouw van het nieuwe Brouwhuis in Den Bosch
vordert snel. Dinsdag 8 oktober kwamen de
maischketels en vaten aan op de Bossche
Brouwerij. Deze zijn de woensdag erna in
Brouwhuis 4 geplaatst. Een enorm spektakel.
De ketels en het overige apparatuur
werden per boot vanuit Duitsland naar
's-Hertogenbosch vervoerd, wat nog
niet zo makkelijk bleek te zijn. Door de
enorme afmetingen van de ketels en
de lage waterstand op de diverse
wateren, was het nog onzeker of het
schip wel in 's-Hertogenbosch zou aan
komen. De sluiswachter in Engelen wist
te vertellen dat er soms maar tien cen
timeter ruimte tussen schip en bodem
was! Door de enorme regenval in die
week, was de waterstand net hoog
genoeg om door te kunnen varen. De
problemen leken opgelost.
Tot de boot in de middag bij de aan
legsteiger aankwam en deze bezet
was door een moutschip. Het gevolg
was dat de schipper woensdagmorgen
eerst de schuit moest omkeren om in
de juiste volgorde de ketels van boord
te laten halen. Het van boord halen
gebeurde door een grote mobiele
kraan die de ketels naast het
Brouwhuis plaatste. Vervolgens wer
den ze door een andere kraan over
het dak getild en op de juiste plaats
gezet. Achtereenvolgens werden zo
twee maischketels, een voormaischvat
en een voorloopvat tweemaal door
de lucht getild. Voordat de ketels in
Heineken
Nederland Supply
.en werden nauwkeurig geplaatst