Veiligheid Nieuws uit Den Bosch I Maischketels geplaatst in het nieuwe Brouwhuis Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude Het derde kwartaal van 2003 was uit het oogpunt van veiligheid het beste kwartaal sinds Heineken in Zoeterwoude een Brouwerij heeft. Het was namelijk voor het eerst dat er geen enkel onge val met verzuim is gemeld. Dit betekent dat wij ruim onder de doel stelling van de ongevallenindex van 1,50 zitten. Werkelijk is dit indexcijfer tot en met september 1,02. Het streven van de Brouwerij is dat er nul ongeval len plaatsvinden. Het is te optimistisch om te concluderen dat wij het wat rustiger aan kunnen gaan doen, want terwijl ik dit schrijf loopt er een onderzoek van de Arbeidsinspectie naar een ongeval dat onlangs plaatsvond. Een medewerker van de onderhoudsgroep Brouwen-/ Energie is bij werkzaamheden gevallen. Hoewel hij slechts een val maakte van ongeveer één meter, kwam hij ongeluk kig terecht waarbij hij twee ribben brak en twee kneusde. Gelukkig gaat het met hem naar omstandigheden redelijk goed. De conclusie is dat wij altijd alert moe ten zijn bij alle werkzaamheden die wij uitvoeren, omdat de kans op een onge val altijd aanwezig is. Bart van Eunen Brouwhuis 4 konden worden neer gezet werd met een derde kraan begonnen met het verwijderen van de dakspanten om de juiste openingen in het dak te krijgen. Woensdag 15 oktober komen de laat ste ketels uit Duitsland. Het dak wordt dan nog even opengemaakt, om ver volgens definitief dicht te gaan. Leven in de Brouwerij meldde in nummer 163 al het de bedoeling is dat begin april 2004 Brouwhuis 4 in gebruik kan worden genomen. We houden jullie op de hoogte van de vorderingen. De bouw van het nieuwe Brouwhuis in Den Bosch vordert snel. Dinsdag 8 oktober kwamen de maischketels en vaten aan op de Bossche Brouwerij. Deze zijn de woensdag erna in Brouwhuis 4 geplaatst. Een enorm spektakel. De ketels en het overige apparatuur werden per boot vanuit Duitsland naar 's-Hertogenbosch vervoerd, wat nog niet zo makkelijk bleek te zijn. Door de enorme afmetingen van de ketels en de lage waterstand op de diverse wateren, was het nog onzeker of het schip wel in 's-Hertogenbosch zou aan komen. De sluiswachter in Engelen wist te vertellen dat er soms maar tien cen timeter ruimte tussen schip en bodem was! Door de enorme regenval in die week, was de waterstand net hoog genoeg om door te kunnen varen. De problemen leken opgelost. Tot de boot in de middag bij de aan legsteiger aankwam en deze bezet was door een moutschip. Het gevolg was dat de schipper woensdagmorgen eerst de schuit moest omkeren om in de juiste volgorde de ketels van boord te laten halen. Het van boord halen gebeurde door een grote mobiele kraan die de ketels naast het Brouwhuis plaatste. Vervolgens wer den ze door een andere kraan over het dak getild en op de juiste plaats gezet. Achtereenvolgens werden zo twee maischketels, een voormaischvat en een voorloopvat tweemaal door de lucht getild. Voordat de ketels in Heineken Nederland Supply .en werden nauwkeurig geplaatst

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2003 | | pagina 7