Olielekkage I Ondernemingsraad OR en adviesaanvragen, en onze rol hierin Zoeterwoude Op 20 augustus net na de middag kreeg ik een telefoontje van de bewaking over een olielekkage. Zo op het eerste gehoor leek het te gaan om een klein incident. Bovendien was de provincie (milieu telefoon) al ingelicht over het incident en ook onze Bedrijfsbrandweer was al opgeroepen. Alles voor elkaar leek het. Maar ja, je blijft nieuwsgierig, dus toch maar even zelf gaan kijken. "'ill Op straat en in de struiken was er niet veel meer te zien van de olie, behalve een glimmende laag op de bladeren van de struiken en planten en een olievlek op straat. De goot en een nabij gelegen straatkolk waren echter geheel gevuld met olie. Deze was uit een hoogwerker gelekt. In totaal is deze 80 tot 100 liter hydraulische olie kwijtgeraakt. De goten bleken bovendien nog uit te komen op de sloten in de omge ving. Het bleek dus toch een groter milieu-incident dan ik in eerste instantie dacht. Inmiddels was onze Brandweer ook gearriveerd en kon het opruimen beginnen. De olievlek op straat kon worden afgedekt met een speciaal schuim. De olie in de goten moest echter ook nog worden opgeruimd. Wegspoelen met water was hier niet mogelijk, omdat de olie dan in de sloten terecht zou komen. De goten leegpompen dan maar. Omdat wij niet beschikken over een vacuüm- wagen, werd besloten de hulp in te roepen van de firma Sita. Zij hebben uiteindelijk de goten geheel leegge pompt en nagespoeld, geassisteerd door onze eigen Bedrijfsbrandweer. Dat de melding goed bij de provincie was aangekomen, bleek al tijdens het opruimen van de olie. Ik werd opge piept (buitenlijn) en dit bleek onze handhaver van de provincie te zijn. Deze had de melding ontvangen en wilde meer informatie hebben over het incident. Ingrid Sentse, milieucoördinator De OR krijgt op dit moment een groot aantal plannen (adviesaanvragen) van de bedrijfsleiding te verwerken. Op het moment dat er een advies wordt gevraagd aan de OR is er in de wandel gangen soms al enige commotie en wordt er op diverse niveaus al gespro ken over de gevolgen van sommige voorstellen, terwijl er nog niets is afge sproken of ingevoerd. Regelmatig wordt aan OR-leden gevraagd hoe wij daar als medezeggenschap mee omgaan: "wat gaan of kunnen jullie hieraan doen?" Tijdens de behandeling willen we graag de mening van de collega's weten, over wie of wat de adviesaanvraag gaat. Daarom zoeken wij als OR vóór het behandelen van een adviesaanvraag naar de OR-leden die kennis hebben van de betreffende afdeling. Zij zullen de mening van de collega's verwoor den, waar de adviesaanvraag over gaat. Alle OR-leden lezen de adviesaanvraag en stellen hun vragen op voor de OR- leden die de adviesaanvraag behande len. In de plannen zoeken we antwoor den op: 1 Waarom deze verandering? 2 Wat zijn de personele consequen ties? 3 Wat gebeurt er met de werkomstan digheden? (Is het te behappen voor de mensen op de afdeling na de invoering van de veranderingen?) Kijkend naar het huidige aantal advies aanvragen zijn er in de OR contactper sonen benoemd die van iedereen de vragen en opmerkingen verzamelen. Contactpersonen voor de adviesaanvra gen die we op dit moment behandelen zijn: Colonne 1: Henk van Polanen, Stefan Schoemaker, Kees Zuyderduyn en Theo van Emmerik Colonne 9 (fust): Henk van Polanen, vervolg op pagina 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2003 | | pagina 6