EVM ging de uitdaging aan
Complimenten voor Garage DCS
HON leeft als men het maar beleeft
HON bij EVM is anders dan bijvoorbeeld HON op een
colonne. Het terrein van EVM beslaat namelijk een
oppervlakte van 10.000 m2 en wordt door medewer
kers van verschillende afdelingen bezocht. Geen
gemakkelijke afdeling om schoon te houden. EVM ging
toch de uitdaging aan.
Om te beginnen is, naast een grote schoon
maak- en opruimactie, het gehele terrein
onder de vijf ploegen van EVM verdeeld.
Iedere ploeg moet er zelf voor zorgen dat
zijn aandachtsgebied schoon is. "En op ver
zoek van de medewerkers zijn er extra voor
zieningen gekomen, zoals vuilnisbakken",
vertelt Mare Doornweerd, rayonmanager
EVM. "Je moet natuurlijk wel de gelegenheid
krijgen je vuil kwijt te kunnen."
Taakteammedewerker Marco Alsemgeest
vult aan: "Op veel plaatsen op het terrein
zijn borden aan palen gehangen met daarop
een bezem en een schep geklemd. Zo hoef
je niet naar een bezem te zoeken en is er
altijd een in de buurt. Verder is er een nieu
we stortbak en een nieuwe schuifbak geko
men en is de grasstrook naast het
Spoorplein door een stoep vervangen."
De truc is het bijhouden
Ook de vorkheftrucks zijn onderdeel van het
schoonmaakplan geworden. Het roken erin
is verboden en ze moeten schoon worden
achtergelaten, zodat de chauffeur uit de vol
gende ploeg in een schone truck begint.
Beide heren zijn het erover eens dat het
terrein veel opgeruimder is. "Er ligt nu bijna
geen zwerfvuil meer en over het algemeen
werken alle medewerkers goed mee. De truc
is het bijhouden. Als het eenmaal schoon is,
is het veel makkelijker om alles schoon te
houden. Verder is controle en een goed
voorbeeld geven ook belangrijk. Als ik ergens
afval zie liggen, ruim ik het ook op", vertelt
Mare.
Kortom, als het om HON gaat heeft EVM niet
stilgezeten.
Sinds de invoering van HON is het zichtbaar schoner op de
Brouwerij geworden. Je gaat er meer op letten. Ook op onze
afdeling is het schoner. Ik ben zelf werkzaam in de Garage
(Logistieke Werkplaats). Wij krijgen veel complimenten van
verschillende externe bedrijven dat het er zo schoon uit ziet.
Ze vragen dan: 'wordt hier niet gewerkt?' (domme vraag). Wij
werken met verschillende oliën en vetsoorten. Wij weten wat
een effect olie geeft als het op de werkvloer ligt. Voor het hele
HON-gebeuren waren wij al terdege bewust dat een schone
werkvloer veilig en prettig werken is. Dat geldt ook voor
gereedschap en diverse andere ruimtes. De vorkheftrucks zien
er, sinds er een rook- en drinkverbod op de trucks van kracht
is, ook schoner uit.
Hans van der Mark,
Garage DCS
DCS Binnenland is naar mijn mening goed bezig op het
gebied van HON. Men kan ook duidelijk zien dat ieder
een zich goed inzet, de afdeling is een stuk schoner
dan voorheen. HON is zelfs een terugkerend punt op de
agenda van het teamoverleg geworden.
Er zijn binnen de afdeling nog wat scherpe
randjes aan HON, die we er de komende
maanden vanaf gaan schaven. Het laatste
kwartaal van dit jaar gaan we proberen de
puntjes op de 'i' te zetten, om HON te stabili
seren en ervoor te zorgen dat een schone
werkplek vanzelfsprekend is bij DCS. Tot slot
is de slogan 'HON leeft als men het maar
beleeft' voor DCS Binnenland van groot
belang.
Ton Bouwmeester,
DCS Binnenland, ploeg A
Het spoorplein in mei 2003 met stoep
Ton Bouwmeester