Nieuwe CO2 tankoplegger
De redactie: Karin Jansen (Brouwen) tst. 6321, Frea Lodewijk
(Bouwbureau HNS) tst. 6099, Renske de Laat (Lasswell Communication
Events) tst. 7074 of 06-53346447, Manon van Veenendaal (Verpakken)
tst. 7216, Carola Verkerk (Interne Dienst Bedrijf) tst. 7221.
Het redactieadres; Renske de Laat, BK 2.17, Z/Wou. E-mailadres
Zoeterwoude: Leven in de Brouwerij De inleverdaturr Het volgende
nummer van Leven in de Brouwerij verschijnt 26 maart 2003. Teksten en
foto's kunnen tot en met vrijdag 14 maart 2003 worden ingeleverd.
1
biergeurtjes en daardoor niet
geschikt voor eigen gebruik en
dochtermaatschappijen. Daarom
bezitten wij een koolzuurrecupera-
tie-installatie die al deze verontreini
gingen verwijdert, zodat uiteindelijk
het CO2 een zuiverheid heeft van
minimaal 99,96%. Dit is voor onze
grootste afnemer, Vrumona, zeer
belangrijk want problemen met de
C02-kwaliteit zouden bij de produc
tie het eerst aan het licht komen.
Bijvoorbeeld bij de productie van
Sourcy, waar dit onmiddellijk tot bij
smaak zou leiden.
De vloeibare C02 wordt uiteindelijk
opgeslagen in twee voorraadtanks
van ieder 100 ton. Van hieruit wordt
de tankoplegger gevuld en getrans
porteerd naar onze afnemers.
Leuke afsluiting
Eind april ga ik mijn bijna 40-jarige
loopbaan bij Heineken beëindigen.
Dit is voor mij als begeleider een
leuke afsluiting en kijk ik door de
opgedane kennis met andere ogen
tegen de transportwereld aan. Met
dank aan het projectteam, Bas
Zuidberg (rayon Energie), Bert
Gijsbertse (Inkoop), Wim Schaap
(technoloog) en Chris Otto (aan
dachtsgebiedhouder).
Bram Visser,
specialist Projecten WTB-B/E
Onze oude C02 tankoplegger van 1984 werd tij
dens een periodieke keuring in november 2001
afgekeurd. De reden van afkeuring was dat er
scheuren in het chassis en de tankzadels zaten
en mocht vanaf dat moment niet meer worden
gebruikt.
Voordat er is overgegaan tot de aan
schaf van een nieuwe, zijn alterna
tieven bekeken, zoals de huidige
tank overzetten op een ander chas-
maximale inhoud kon zijn. Hierbij
kwamen we uit op een inhoud van
30.000 liter. Door deze grotere tank-
inhoud kunnen wij het koolzuur op
een efficiëntere wijze laten transpor
teren, er hoeven dus minder ritten
te worden gemaakt. De totale com
binatie mag in Nederland niet meer
dan 50.000 kg wegen, terwijl dat in
de rest van Europa weer anders ligt,
meestal lager. Wij gaan hem dan ook
niet in het buitenland gebruiken. De
oplegger is door Van Hooi uit België
geleverd en is inmiddels door ons in
gebruik genomen. De tankoplegger
is eigendom van Heineken, het ver
voer wordt op contractbasis door
transportbedrijf Van der Laan ver
zorgd.
Het product
C02 wordt ook wel kooldioxide
genoemd en komt tijdens het vergis
ten van het brouwproces vrij. Deze
vergistingkoolzuur is onder andere
verontreinigd met alcohol en diverse
sis. Maar de vraag bleef of hij met
de nodige aanpassingen wel twintig
jaar mee zou gaan en wat de kosten
hiervan zouden zijn. De oude opleg
ger had een inhoud van 22.000 liter.
Een nieuwe zou uit oogpunt van
milieueisen en kostenbesparing een
grotere inhoud moeten hebben.
Uiteindelijk is gekozen voor een
nieuwe tankoplegger met als uit
gangspunt maximale belading.
Hiervoor moesten wij een nieuwe
specificatie opstellen.
Vanwege nieuwe wet- en regelgeving
moest worden uitgezocht wat de