Veilige looproute bij EVM
Nieuw riool onder Colonnelaan
De redactie: Karin Jansen (Brouwen) tst. 7407, Frea Lodewijk (P&O) tst.
7065, Esther Tops (Lasswell Communication Events) tst. 7074 of
06-22502578, Menno Middelkoop (Lasswell Communication Events)
tst. 7074 of 06-10905631, Manon van Veenendaal (Verpakken) tst. 7216,
Carola Verkerk (Interne Dienst Bedrijf) tst. 7221.
Het redactieadres: Esther Tops en Menno Middelkoop, BK 2.17, Z/Wou.
E-mailadres Zoeterwoude: Leven in de Brouwerij
De inleverdatum: Het volgende nummer van Leven in de Brouwerij komt
6 november uit. Teksten en foto's kunnen tot en met vrijdag 25 oktober
worden ingeleverd.
In het vorige nummer van Leven in de Brouwerij
berichtte de OR Zoeterwoude over de parkeerproble-
matiek en de onveilige situatie die hierdoor ontstond
voor de medewerkers. Want medewerkers die par
keerden op het tijdelijke parkeerterrein bij de contai
nerwisselplaats, liepen dwars over het EVM-terrein om
op hun werkplek te komen. Binnen het Arbo-team was
hierover al gesproken en acties waren reeds gestart;
deze waren in week 41 afgerond. De veilige en ver
plichte looproute van en naar het tijdelijke parkeer
terrein is duidelijk geel gemarkeerd en bij het begin
en het einde staan borden, die melden dat men ver
plicht is deze route te volgen. Ik hoop dat iedereen
zich hieraan houdt. Zo worden de EVM-medewerkers
niet verrast door medewerkers die plotseling tussen
de stouwen met flessen opduiken. Vooral in het don
ker is dit levensgevaarlijk.
Bart van Eunen
Het riool onder de Colonnelaan (tussen DCS en
Verpakken) op het brouwerijterrein is vrijdag 27
en zaterdag 28 september grondig gerenoveerd.
Dit was nodig omdat de oude buis door de tand
des tijds en vooral door het veelvuldig gebruik
poreus was geworden.
De genoemde data waren bewust
gekozen, omdat wegens een geplan
de brouwerijstop bijna geen overlast
zou ontstaan als gevolg van de reno
vatiewerkzaamheden. De Colonnes 2
en 3 lagen namelijk toch al stil. Om
vier uur 's ochtends begon de klus.
Eerst werd de bestaande riolering
doorgespoeld, zodat deze vrij was
van slib en andere rommel. Daarna
werd een met hars geïmpregneerde
'kous' door het oude buizenstelsel
getrokken, die vervolgens met
behulp van waterdruk mooi rond
werd gewalst.
Het hiervoor gebruikte water was
opgewarmd tot circa tachtig graden
Celsius, omdat alleen bij zo'n hoge
temperatuur de hars kon worden ver
vormd. Om een idee te geven van de
maten: de nieuwe rioolbuis is 106
meter lang en heeft een doorsnede
van een halve meter. Er was dan ook
een hijskraan nodig om de 'kous' in
Hans Wesselingh,
Bouwbureau HNS
■■:-3
De gemarkeerde looproute van en naar het tijdelijke parkeerterrein bij
de containerwisselplaats
VOETGAHGERS
In de plastic hoes worden later nog
gaten gezaagd voor de doorstroom via
rioolputten aan de oppervlakte
het riool te laten zakken. In de loop
van de zaterdagmiddag was de klus
geklaard. De oude rioolbuis stamde
uit medio jaren zeventig; de nieuwe
moet nog tientallen jaren meegaan.