Smartt in de steigers
28 augustus 2002 Jaargang 6
Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
Heineken
1 Smartt in de steigers
5 Afscheid Co de Winter
2 Nieuwe projectnaam WMS Binnenland 6 Halfjaarcijfers Veiligheid
3 Bezoek Fred Holvast aan DCS 7 Zuurstofreductie in helderbier
4 Even voorstellen... 8 Record Verpakken verbroken
Links Marc Gross, toekomstig directeur HNS. Rechts van hem de Smartt key-users Marcel Spies, Dennis
Tetteroo, Maarten Timmer, Sander Brama, Andre Ruigrok, Guido Sijbers en Tom de Boer.
Verpakken bij DCS, worden ze gescand
en staan ze in ons systeem. Wanneer
de heftrucks ze oppikken, worden ze
weer gescand. De heftrucks brengen
de pallets vervolgens naar de opslag
ruimte waar ze via 'tags' in de vloer
opnieuw worden gescand. Het systeem
registreert alles." Als de klant een
bestelling afhaalt, meldt de chauffeur
zich bij het Regelcentrum waar Tom
werkt. "Wij voeren zijn gegevens in het
systeem in, dat alles doorseint naar de
touchscreens in de heftrucks. Onze col
lega daar ziet dan welke partij hij waar
vandaan moet halen en zet deze bij de
uitslag klaar voor het transport.
Wederom zijn daar de nodige scanmo
menten, waarna de klant een uitdraai
krijgt met alle vrachtgegevens. Heel
eenvoudig, maar ijzersterk", weet Tom.
Slimme voordelen
Smartt biedt Heineken verschillende
voordelen: het logistieke proces werkt
sneller, efficiënter, de voorraden zijn
altijd kloppend en DCS wordt produc
tiever. "De key-users van Smartt, men
sen uit de ploegen die het systeem uit
leggen aan hun collega's, worden eerst
getraind om ervoor te zorgen dat
iedereen straks goed is voorbereid",
aldus Tom de Boer.
vervolg op pagina 3
Tom de Boer, voorraadbeheerder DCS Binnenland, is enthousiast over de stand van
zaken rondom 'Smartt'. De voorbereiding op dit nieuwe Warehouse Management
Systeem bij DCS Binnenland ging februari 2002 van start, de officiële aftrap moet in
februari 2003 plaatsvinden. Tom de Boer: "Het framewerk staat, nu de uitwerking nog."
Bij Smartt draait alles om 'tracking and
tracing': van A tot Z wordt in de gaten
gehouden waar welk product zich
bevindt. De voorraad bij DCS wordt vol
ledig in kaart gebracht, zodat alles snel
is terug te vinden. En dat alles automa
tisch. Tom de Boer: "Stel dat we ontdek
ken dat bij Verpakken per ongeluk iets
in een partij flesjes is terechtgekomen,
terwijl de bewuste pallets al bij de klant
staan, dan kunnen we die partij via
Smartt heel simpel opsporen en terug
halen."
Streepjes scannen
De slimme WMS-vinding werkt via scan
ners en streepjescodes. De Boer: "Elk
pallet wordt voorzien van een voor de
scanners herkenbaar label. Zodra de
pallets bij de inslag binnenkomen van
Nederland Supply