Inventarisatie knelpunten Technologie Verpakken Harteveld, Max Gerthards, Ari van Duijn en Hans Kanbier Zoals altijd heeft elke keuze ook nadelen. Deze wijziging dus ook. Met name de specialistische kennis kan door de veran dering in het gedrang komen. Ook kan het voor afdelingen buiten Verpakken en leveranciers lastiger zijn om uit te zoe ken wie hun contactpersoon is. Om deze problemen voor te zijn, hebben de tech nologen en kwaliteitsverbeteraars onder ling afgesproken wie welke specialismen heeft. Nu we een klein jaar onderweg zijn, werd het tijd de manier van werken te evalueren. Hiervoor hebben we ons een dag teruggetrokken, even weg uit de hectiek van alle dag. De conclusie is dat we over het algemeen tevreden zijn over hoe het nu werkt en niet teruggaan naar de oude organisatievorm. De knelpunten van de huidige werkwijze zijn in kaart gebracht en de komende tijd moeten die worden aangepakt. De grootste knelpun ten zijn: De aansturing. Technologie krijgt van alle kanten opdrachten en vragen op zich af. Met name mensen en afdelin gen buiten Verpakken (en dan vooral diegenen die hoger in de hiërarchie staan) menen altijd prioriteit te hebben. Hierdoor wordt de werkbelasting van Technologie hoog en onbeheersbaar. Halverwege 2001 is de organisatie van Technologie Verpakken gewijzigd. Vóór de verandering werkten de tech nologen en kwaliteitsverbeteraars met hun eigen specialismen over de hele afdeling Verpakken. In de huidige situatie werkt iedereen voor z'n eigen rayon. Deze wijziging is doorgevoerd, omdat kwaliteit wordt bepaald óp de lijn en de ondersteuning daarom zo dicht mogelijk bij de lijn moet staan. Bij het indelen naar rayons en specia lismen, gekoppeld aan nieuwe functie profielen, blijkt een hoeveelheid werk over het hoofd te zijn gezien. Dit werk wordt nu wel uitgevoerd, maar dat gaat ten koste van andere taken. Met de inventarisatie die we hebben gemaakt, kunnen we de komende tijd (tijdens het reguliere overleg) werken aan oplossingen. Taco Zantinge, Verpakken HON-spot Via Leven in de Brouwerij gaan we regelmatig de spot(light) richten op herkenbare gevallen van Hygiëne, Orde en Netheid. Hierbij de eerste HON-spot. Onze toegewijde en opge ruimde collega, die hierbij als car toon prijkt, zal de HON-spots begelei den. ledereen kan hem binnenkort ook op zijn eigen werkplek tegenko men. In eerste instantie zijn nu met name de HON-werkgroepen bezig met de voorbereidingen in de afdelingen. Maar laten we niet de kleine dingen vergeten, die we nu zelf al meteen kunnen doen en die ervoor zorgen dat de werkomgeving er een stuk beter uitziet. Zoals ook in het artikel (Veilig op vakantie) op pagina 4 staat vermeld, gaat HON ook tijdens de vakantie door. Wij wensen iedereen een pret tige vakantie. Namens het HON-team, Marlies Wijckerheld Bisdom, projectleider

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2002 | | pagina 4