"Samenwerking zit er in gebakken!" Birra Dreher mikt op groei met Heineken Tweeduizendste EV met een feestelijk tintje: De deelnemers noemen het kortweg 'de EV', de wekelijkse exportvergadering. Vertegenwoordigers van alle afdelingen binnen Heineken die met export te maken hebben, komen dan bij elkaar, bespreken de dagelijkse problemen en dragen op lossingen aan. Onlangs werd de 2000ste EV gehouden. Biermarkt in Italië nog steeds bescheiden Italië is nog steeds geen bierland van betekenis. Gemiddeld drinkt iedere Italiaan 24 liter bier per jaar; het laagst van heel Europa. Veertig procent van de Italianen denkt nog steeds dat voor bier het zelfde geldt als voor wijn: hoe ouder hoe beter. "Veelzeggende cijfers", vindt Dennis Heijn. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 32 PAGINA 7 vindt exportdirecteur Frans van der Minne. "De samenwerking tussen de afdelingen zit er ingebakken. Iedere deelnemer aan de vergadering weet dat hij daar niet zit om zijn eigen fort te verdedigen." Oplossingen De immer botsende belangen tus sen wat produktie kan en commercie wil wordt in de EV in der minne ge schikt. Ook problemen voor wat be treft logistiek, verschepingen en ad ministratieve afhandeling van de or ders worden in gezamenlijk overleg opgelost. De EV is uitgegroeid tot een bindende factor tussen de diverse afdelingen. "Commercie stimuleert produktie en andersom zorgt produk tie er voor dat commercie met beide benen op de grond blijft staan", aldus Frans van der Minne. Gezamenlijk wordt naar oplossingen gezocht voor problemen. Problemen als het gaat om (wettelijk verplichte) nieuwe op drukken op verpakkingen, maar ook problemen uit de diverse markten, die door agenten en exportmanagers wor den gesignaleerd. De heer Van Schaik onthult het glas- in-lood raam in de brouwzaal van Den Bosch Normaal gesproken wordt de EV gehouden in Zoeterwoude, vanwege de meest centrale ligging. Voor deze speciale vergadering met een feeste lijk tintje week men uit naar Heine ken Den Bosch, de brouwerij waar het leeuwendeel van alle exportbieren wordt gebrouwen. Na de vergadering bezocht de groep de brouwzaal om de onthulling bij te wonen van een enorm glas-in- lood raam dat in het grijze verleden in de oude Amstel brouwerij in Amster dam hing. Het raam, gemaakt in 1939 door kunstenaar Joep Nicolaas, werd ont huld door G. van Schaik, voorzitter van de Raad van Bestuur, die als gast de vergadering bijwoonde. De heer Van Schaik is zijn loopbaan bij Hei neken begonnen op de exportaf deling. Instituut In ruim 45 jaar heeft de EV een grote reputatie opgebouwd. "Als iets zo lang bestaat, moet het goed zijn. De exportvergadering is een instituut geworden en door iedereen aanvaard als een van de beste operationele bij eenkomsten. De problemen worden steeds snel en economisch opgelost.", De deelnemers aan de wekelijkse exportvergadering. Voor deze gelegenheid waren ook hun vervangers aanwezig. Normaal bestaat de groep uit ongeveer 15 mensen vanuit de disciplines export, produktie, logistiek en E.F.l. Deskundigen kunnen er ook wel eens naast zitten. Italië levert het bewijs daarvan. Terwijl alle ex perts verwachtten dat de Italianen steeds meer bier zouden gaan drinken, is de laatste jaren sprake van een stilstand. Voor alle brouwerijen is de rek er een beetje uit. Over de stand van zaken sprak HIM met Jean-Marc Landriau, marketing ma nager, en Dennis Heijn, die enkele jaren markton derzoek deed voor Birra Dreher. Sinds kort is hij productmanager Buckler in Milaan. Tot 1986 was er geen vuiltje aan de lucht voor de Italiaanse brouwin- dustrie. De Italianen 'ontdekten' in de twee voorafgaande decennia het produkt bier en de brouwerijen ke ken ieder jaar tevreden naar de re sultaten. In twintig jaar was zelfs sprake van een verdubbeling van de biermarkt. Maar in 1986 stagneerde de markt plotseling op 14 miljoen hec toliter. De echte groei was (en is) er uit. Ook bij Birra Dreher moesten de verwachtingen worden bijge steld. "Tot 1996 wordt jaarlijks een bescheiden groei verwacht", vertelt marketingmanager Jean-Marc Lan driau. "Die groei zal voornamelijk in het premium segment zijn. Het aandeel van de standaardbieren, waar Dreher in hoort, zal naar ver wachting de komende jaren afne men." Reclame Alle brouwerijen staken in de tachtiger jaren de koppen bij elkaar om gezamenlijk reclame te maken voor bier. "We proberen het produkt bier te promoten en de mensen dui delijk te maken wat bier precies is. Vorig jaar is een nieuwe campagne gestart. Iedere brouwerij draagt daar financieel in bij, afhankelijk van het marktaandeel van de brouwerij.", aldus Dennis Heijn. Specialiteiten Italië is dus nog lang geen echt bierland en het zal ook nog een tijd duren voordat dat wél het geval is. Het is des te opmerkelijker dat in Italië een grote hoeveelheid specia liteiten te koop is. Het aandeel van deze bieren is echter minimaal; Heineken bier verkoopt in Italië be ter dan alle specialiteiten bij elkaar. Birra Dreher is in dit segment vertegenwoordigd met McFarland (rood bier) en McFarland Golden Fire. McFarland doet het goed, maar het twee jaar geleden geïntroduceer de Golden Fire wil nog niet echt van de grond komen. Premium Het deel 'specialities' is maar een klein deel van de biermarkt. Wil Birra Dreher de komende jaren groeien, dan zal die voornamelijk moeten komen van de premium bie ren en in de tweede plaats door om zet van de concurrent weg te snoe pen. Birra Dreher zal zich dus concen treren op de duurdere bieren, omdat daarmee de winstgevendheid het hoogst is. Birra Dreher heeft twee premiummerken in het assortiment. Henninger en Heineken bier, waar de meeste aandacht naar uitgaat. De door de heer Van Schaik om schreven 'kroonjuweel van ons as sortiment' wordt ook in Italië ge koesterd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 7