Metamorfose in Macomer Het heeft even geduurd, maar de metamorfose van de brouwe rij van Macomer op Sardinië tot frisdrankenfabriek heeft plaatsgevonden. Half april waren de nieuwe bottelinstallaties gereed en startte de produktie van Funte Fria, Sardijns voor 'heldere fontein'. SABA, (Sarda Alimentari Ribite ed Acqua) dochteronderneming van Birra Dreher, pakt de zaken voortva rend aan. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 32 PAGINA 5 Van bier naar water De flessen komen als plastic reageerbuisjes in de machine, worden vervolgens verhit en daarna in een mal tot het juiste formaat geblazen Maar eerst terug in de geschiede nis. In 1986 kocht Birra Dreher de Ichnusa brouwerij in de hoofdstad Cagliari. Capaciteitsuitbreiding bleek voor de brouwerij in Cagliari gemak kelijker te realiseren dan voor de brouwerij in Macomer. Bovendien kampte Dreher in Macomer met een gebrek aan goed brouwwater. Na overleg met de vakbonden werd be sloten om fasegewijs met de activitei ten van de brouwerij in Macomer te stoppen en alle brouwactiviteiten te concentreren op Cagliari. Het brouwen van bier is in Macomer eind vorig jaar gestaakt. Op dit moment wordt per tankwagen wort getransporteerd van Cagliari naar Macomer, waar de vergisting, la- gering en bottelen plaatsvindt. Zodra de vergistings- en lageringscapaciteit in Cagliari op sterkte is (naar ver wachting in augustus dit jaar) zal ge durende enkele maanden helder bier naar Macomer worden vervoerd om te bottelen. Eind van het jaar zal de bottellijn in Macomer verhuizen naar Cagliari en kan het personeel van Saba zich volledig concentreren op de nieuwe activiteit: water en fris dranken. Dat water komt uit een bron die twee jaar geleden werd ontdekt in de heuvels van Macomer. Het water eindelijke vorm. Vervolgens gaan de opgeblazen flessen naar de afvulma- chine, die ook zorgt dat de doppen op de flessen worden gedraaid. Machine nummer drie zorgt voor de etikette ring en de laatste machine verpakt zes flessen in een krimpfolie. Iedere bot tellijn heeft een maximale capaciteit van 1600 flessen per uur. V.l.n.r. Italo Murgia, personeelszaken, Maurizio Casazza, produktieleider en Pasquale Trizio, general manager van Saba Karton Naast de twee bottellijnen staat nog een machine voor mineraalwater in kartonnen verpakking. De machine kan zesduizend eenheden per uur pro duceren. Deze verpakkingsvorm is op Sardinië zeer in trek. Vooral in de ge bieden waar de kwaliteit van het lei dingwater van slechte kwaliteit is, zo als in de hoofdstad Cagliari. Men ge bruikt mineraalwater niet alleen om te drinken, maar ook voor het koken en zelfs voor persoonlijke hygiëne. Wie dergelijke grote hoeveelheden mineraalwater koopt, is gebaat bij een verpakking die weinig ruimte in neemt. Uitdaging Saba is officieel gestart op 1 maart jongstleden. Aan het hoofd staat Pasquale Trizio. Het is zijn taak om het marktaandeel van Funte Fria in enkele jaren tijd uit te bouwen tot 30%. Niet eenvoudig, maar "een enorme uitdaging", vindt de heer Trizio. De signalen uit de markt zijn in ie der geval veelbelovend. Vanaf de op richtingsdatum zijn de vertegenwoor digers van Saba op pad om klanten te winnen voor Funte Fria. En dat lukt ze bijzonder goed. De belangstelling voor het nieuwe produkt is zó groot, dat eind april, mede door aanlooppro blemen met het bottelen, een behoor lijke produktie-achterstand was ont staan. "We produceren nu (eind april, red.) twintig pallets per dag en er is vraag voor 1100 pallets. Eind mei ho- Negen flessen Funte Fria in krimpfolie zijn klaar om de bottelarij te verlaten, op weg naar de consument pen we de achterstand weggewerkt te hebben.", aldus de heer Trizio. Produktieleider Maurizio Casazza heeft zijn handen vol aan de opstart van de produktie. Als de produktie eenmaal gesmeerd loopt ("ik ver wacht over ongeveer een half jaar") kan de heer Casazza zich vastbijten in een volgend project: de produktie van mineraalwater in glazen flessen van één en een halve liter. Het is de be doeling dat volgend jaar de bottellijn wordt geïnstalleerd. Die glazen flessen zijn bestemd voor de horeca. "In restaurants, bars en hotels wordt mineraalwater meest al uit glazen flessen geschonken. Daar moeten we dus op inspelen. Het mineraalwater in de 1,5 liter kunst- stoffles is voornamelijk bestemd voor de supermarkten.", aldus de heer Trizio. Een blik op het assortiment laat zien dat Saba de zaken voortvarend aanpakt. Funte Fria is in twee vormen verkrijgbaar: naturel en met koolzuur. De versie zonder koolzuur wordt in het zuiden van Italië het meest ver kocht en is voor Saba dus het belang rijkste. Daarnaast produceert Saba onder de naam Funte Fria ook limonades, zoals Aranciata (sinas), Limonata (ci troen) en Gassosa (vergelijkbaar met 7-Up). Bovendien heeft Saba de li centie verworven van produkten van Crodino (een non-alcoholisch aper- tief) en andere Crodo-produkten. Het afvullen van de flessen met Funte Fria werd uitvoerig getest en geanalyseerd en deskundigen kwamen tot de con clusie dat het water van uitstekende kwaliteit was. De bron is voor Sardijnse begrippen groot en levert negen liter mineraalwater water per seconde. Geur Het is even wennen om de twee bottellijnen voor PET-flessen te zien in een ruimte waar vroeger de geur van bier hing. Iedere bottellijn bestaat uit vier machines. In de eerste machi ne wordt de kunststof fles gemaakt. Twintig centimeter grote plastic buis jes worden de machine ingevoerd en verhit tot ongeveer honderd graden. Deze verhitting is nodig om het plas tic soepel te maken voor stap twee, het opblazen van de fles tot zijn uit-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 5