Eerste wereldwijde sponsorship Heineken gaat de Whitbread Race sponsoren. De Whitbread Race is het meest prestigieuze zeilevenement ter wereld; een premium evenement waar het premium merk Heineken perfect bij past. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 32 PAGINA 3 In negen maanden tijd zeilen de deelnemers de hele wereld rond. Onderweg wordt het uiterste gevergd van bemanning en schip. Perioden met hitte worden afgewisseld met ij zige kou en stormen. De ontberingen zijn enorm. De zeilrace wordt eens per vier jaar gehouden. In 1993 is de volgende race en Heineken is dan prominent aanwezig. De zeilers strijden dan om de Heineken Trophy, die na iedere etappe wordt uitgereikt. Het schip met de beste totaalresultaten krijgt uiteindelijk de Whitbread Trophy. Etappes Naar schatting 35 schepen uit 23 landen zullen in september 1993 aan de start verschijnen in de Britse ha venstad Southampton. De eerste etap pe eindigt in Punta del Este in Uruguay. De deelnemers blijven daar enkele weken om bij te komen van de ontberingen onderweg en om repara ties te plegen aan de schepen. De tweede etappe is de langste. Van Punta del Este vaart men naar Freemantle in Australië; een afstand van 7558 zeemijlen. Vervolgens een korte etappe van Freemantle naar Auckland in Nieuw-Zeeland. Etappe vier is de zwaarste: de race voert de schepen langs Kaap Hoorn op weg naar Punta del Este. Zware stormen, felle koude, en ijsbergen maken de tocht extra zwaar en gevaarlijk. Die koude maakt plaats voor hitte tijdens de etappe van Punta del Este naar Fort Lauderdale in de Verenigde Staten. De laatste etappe brengt de zeilers van Fort Lauderdale terug naar Southampton. Betrokkenheid Op dit moment wordt druk ge werkt aan een programma van activi teiten om optimaal gebruik te maken van dit sponsorship. Volgens de glo bal brandmanager voor Heineken zijn er legio mogelijkheden om in te ha ken op dit sponsorship. "Het biedt ons allemaal de mogelijkheid om bij voorbeeld in jachthavens beter verte genwoordigd te zijn met onze pro- dukten. De werkmaatschappij kan bijvoorbeeld -in het kader van de Whitbread Race- de deelnemers uit hun eigen land steunen." Publiciteit De Whitbread Race krijgt heel veel publiciteit. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de laatstgehouden race in 120 landen op de wereld op televisie is geweest en ongeveer 750 miljoen kijkers trok. Het aantal kran ten en tijdschriften dat aandacht be steedde aan het evenement is bijna ontelbaar. Sponsors van schepen hebben zich zeer tevreden getoond met het resul taat van hun sponsorship. Een fabri kant van huishoudelijke apparaten in Australië zag door het sponsoren van een schip zijn merkbekendheid stij gen van 8% naar 87%! Inmiddels is de reputatie van de Whibread Race zó bekend bij het bedrijfsleven, dat de opmerkelijke situatie ontstaat dat sponsors op zoek zijn naar deelne mers in plaats van andersom. Ook voor Heineken liggen enorme kansen om bekendheid en imago van het merk uit te bouwen. Zeker nu de technische ontwikkelingen zover ge vorderd zijn dat tijdens de etappes rechtstreeks vanaf de zeilschepen een televisieverslag kan worden doorge seind. De kijkers zullen dus in de ge legenheid worden gesteld de race bij na dagelijks te volgen. Heineken haakt in op Whitbread Race

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 3