INTERNATIONAL MAGAZINE |§§^rrin Vrumona produceerde in één jaar 75 miljoen lichtgewichtflessen Nieuw lid Raad van Bestuur en aftreden R. van de Vijver Macomer va„ Wereldberoemd acteur John Cleese (Monty Python, A Fish called Wanda, Fawlty Towers) speelt de hoofdrol in de dertig minuten durende videofilm 'Think or sink', die in opdracht van Heineken is gemaakt door Video Arts. De film gaat over 'team thinking', oftewel hoe gezamenlijk 'denktechnieken' kunnen worden ontwikkeld om oplossingen te vinden voor een probleem. Internationaal personeelsblad. Verschijnt zes maal per jaar in het Nederlands, Engels, Spaans en Italiaans. Uitgave: Concemstafdienst Public Relations Heineken N.V. Postbus 28, 1000 AA Amsterdam, tel. 020-5239229 2OOOstC V" feestelijk tintje^ Nummer 32 Juni 199/ '"houdsopg;, ve b'er naar water John Cleese met de chocolade reep die door zijn toedoen flopt 5°f' PVn en fekke bande Film met John Cleese over 'team thinking' Wie John Cleese zegt, zegt humor. Ook in deze videofilm speelt humor een belangrijke rol, omdat een bood schap met een glimlach de kijker lan ger bijblijft. Cleese speelt de rol van Brian Barter, marketingmanager van een chocoladefabrikant, die zijn be drijf fikse verliezen bezorgt door zijn mislukte poging een chocolademerk in het premium image segment te her introduceren. Barter beschouwt de mislukking als "pure pech", maar zijn collega overtuigt hem er van dat het produkt wél succesvol had kunnen Tijdens de buitengewone aandeelhoudersvergadering van 14 juni j.l. is de heer L. Schouten (43) benoemd tot lid van de Raad van Bestuur van Heineken N.V. Hij treedt in dienst van Heineken per 1 september en zal verantwoordelijk zijn voor de functie Financiën. De heer Schouten is thans lid van de Raad van Bestuur van Volvo Car te Helmond, verantwoordelijk voor de financieel-economische dis cipline en automatisering. Voorheen werkte hij onder andere bij Schouten Granen, DSM en Macintosh N.V. Onlangs heeft mr R. van de Vijver de wens te kennen gegeven Heineken te verlaten. De heer Van de Vijver heeft besloten terug te ke ren naar zijn vroegere professie van advocaat en zal als partner toetre den tot de maatschap Loeff, Claeys Verbeke. De heer Van de Vijver heeft 16 jaar voor Heineken gewerkt, altijd in de functie van lid van de Raad van Bestuur. Hij was achtereenvolgens verantwoordelijk voor het Westelijk Halfrond, Europa en voor de Produktie functie. De Raad van Commissarissen respecteerde het be sluit van de heer Van de Vijver en sprak haar waardering uit voor de vele bijdragen die de heer Van de Vijver aan de onderneming heeft gele verd. Premium Heirs benaderde John Cleese en kele jaren geleden al met het verzoek een videofilm te maken over dit on derwerp. Cleese hield de boot af in verband met de op handen zijnde op namen voor de succesfilm 'A Fish called Wanda'Begin dit jaar stemde Cleese in met de produktie van de film. Behalve Cleese spelen ook erva- Televisiepresentator Mike Debens en de heer Van Schaik in en pauze tij dens de filmopnamen ren acteurs als Alex Jennings, Josette Simon, Michael Percival en Robert Lindsay mee. De eerste vijf minuten van de film worden besteed aan een interview dat de Britse televisiepresentator Mike Debens heeft met de heer G. van Schaik, voorzitter van de Raad van Bestuur. De heer Van Schaik verleen de zijn medewerking omdat hij 'team thinking' als een wezenlijk instru ment ziet om de onderneming in de negentiger jaren slagvaardiger te la ten zijn. Zonder dit interview kan de film ook voor andere bedrijven van nut zijn, want wat voor Heineken geldt, geldt ook voor zeer veel andere on dernemingen. Josette Simon zijn, als Barter middels 'team thin king' tot besluiten was gekomen. Veranderingsproces De film is bestemd voor het (mid den- en hoger) kader van Heineken in Europa en wordt onder andere ge bruikt in een trainingsprogramma dat de afdeling Management Develop ment op dit moment ontwikkelt. De film is gebaseerd op het boek 'Professional Decision Team Think ing' van Ben Heirs. Hij is op dit mo ment betrokken bij het veranderings proces dat binnen Heineken hoofd kantoor in gang is gezet. Zijn theorie (zorg voor een goed denkproces zo dat beslissingen worden genomen op basis van feiten, in plaats van in stinct) wordt in de komende jaren binnen Heineken geïmplementeerd. Binnen twaalf maanden na de introductie heeft Vrumona, Heineken frisdrankenindustrie in Nederland, al 75 miljoen kunst- stofflessen geproduceerd. Deze mijlpaal werd gevierd tijdens de officiële opening van de Huis houdbeurs in Amsterdam. Minister Alders van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, ontving de 75 miljoenste fles uit handen van PC. Schop, al gemeen directeur van Vmmona. De slechts 108 gram wegende 1,5 liter fles werd ontwikkeld door Vrumona, in samenwerking met Pepsi-Cola International en werd in Nederland als eerste in de gehele wereld geïntroduceerd. Inmiddels is ruim 30% van de in Nederland verkochte frisdranken verpakt in deze fles en de heer Schop verwacht een verdere stij ging- De kunststoffles is hervulbaar en gaat ongeveer 4 jaar mee. Om te garanderen dat de flessen niet na eenmalig gebruik op de afval berg belanden, rust op de fles een fikse statiegeld van één gulden. Ruim 98% van de flessen komt bij de fabrikant terug. Vorig jaar overschreed Vrumona de magische grens van 300 miljoen liter geproduceerde frisdrank. Dit succes is te danken aan de prachtige zomer van 1990, de sterk groeiende vraag naar de lichtgewichtfles, de groei van Pepsi en 7-Up, de herintroductie van Sissi Orange en de geslaagde positionering van Sourcy als Nederlands mineraalwater.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 1