Ierse brouwers pakken diefstal bisten aan Kalik wint goud Heineken vestiging op Tenerife officieel geopend Jaarlijks verdwijnen in Ierland zo'n 80.000 fusten. De verliezen voor de Ierse brouwerijen lopen op tot 4 miljoen pond (ruim 13 miljoen gulden). Om hier een eind aan te maken hebben alle brouwers de koppen bij elkaar gestoken om, samen met de pub eigenaren, diefstal van fusten tegen te gaan. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 31 Vooral de aluminium fusten zijn gewild. Aluminium is duur en tegelij kertijd gemakkelijk te smelten. De vloei bare aluminium wordt vervolgens in mallen gegoten en te koop aangebo den aan fabrikanten, voor een prijs die beduidend lager ligt dat de officiële. Maar ook de stalen fusten (en kool- zuurcylinders) worden gestolen en als schroot verkocht. Minder rendabel dan aluminium, maar toch financieel inte ressant. Organisatie De Ierse brouwerijen hebben een organisatie in het leven geroepen die dit probleem de wereld uit moeten helpen. Iedere brouwerij financieert de organisatie, op basis van het mark taandeel dat men in de Ierse biermarkt heeft. Nationaal distributie manager Michael Murphy is namens Murphy's Brewery Ireland in deze organisatie vertegenwoordigd. De organisatie heeft een pakket van maatregelen samengesteld en contact gezocht met de pub-eigenaren. Mi chael Murphy: "Zij hebben fantastisch gereageerd op ons initiatief. Iedereen is zich bewust van het probleem, maar wachtte op het initiatief van de brou werijen." Veilige plaats Het registratiesysteem voor afleve ring van volle fusten en ophalen van lege fusten is sterk verbeterd. Daar naast wordt van de pub-eigenaren de nodige medewerking verwacht. Het is hun taak de lege fusten op een veilige plaats te bewaren totdat ze worden op gehaald. Doet de pub-eigenaar dat niet, dan zullen in geval van diefstal de kos ten voor een nieuw fust (50 pond ofte wel ruim 150 gulden) op hem moeten worden verhaald. Dat zal uiteindelijk leiden tot een statiegeld systeem. Voor het melden van vermissing van fusten is een speciaal 'fustenlijn' in gebruik gesteld. Deze telefoon wordt 24 uur per dag bemand om informatie te kunnen verzamelen over dit onder werp. De pub-eigenaar moet boven dien de betrokken brouwerij en de lokale politie informeren over de dief stal. Ook stalen fusten worden gestolen en vervolgens als schroot verkocht. geen sprake. In Nederland speelt dit probleem absoluut niet. Volgens W. Hosang, hoofd horeca Heineken Nederland, weegt El Aguila om van de klanten statiegeld te vragen. Op die manier wordt bereikt dat ook de klanten zorg vuldiger omgaan met fusten. Michael Murphy van Murphy's Brewery met een staaf aluminium; het resultaat van het illegaal smelten van aluminium fusten De anderen Hoe zit dat bij andere werkmaat schappijen in Europa? Hebben zij met dezelfde problemen te kampen? Een kleine inventarisatie. De problemen bij Birra Dreher in Italië blijven volgens Luigi Mengoli, directeur produktie, beperkt. "We heb ben tegenwoordig het probleem dat wijnboeren onze fusten gebruiken om wijn op tap te kunnen serveren in de bars. Het gaat dan vooral om de goed kopere wijnen." Hier is geen sprake van diefstal, want de wijnboeren kopen de fusten van de bareigenaren voor 25.000 lire, het statiegeld dat de bareigenaren aan de brouwerijen betalen. Een nieuw fust kost de brouwerij 80.000 lire. De heer Mengoli onderkent het probleem, maar van een omvang zoals in Ierland is PAGINA 6 kwam het in het nabije verleden wel voor dat vanaf de opslagplaatsen krat ten werden gestolen. Door een betere beveiliging is dit probleem nu de we reld uit. Francaise de Brasserie kampt even eens met het probleem van verdwenen fusten. Jaarlijks verdwijnen vele dui zenden roestvrij stalen fusten. Onder zoek heeft uitgewezen dat de fusten - net als in Italië- worden voornamelijk worden gebruikt voor wijn. Om dit probleem tegen te gaan hebben alle brouwerijen in Frankrijk april vorig jaar besloten statiegeld (200 Franse Francs) te heffen. Bovendien zijn de fusten van Francaise de Brasserie van een merkteken voorzien. Bij El Aguila in Spanje steekt het probleem ook de kop op. Er zijn al meldingen binnengekomen van dief stal van roestvrijstalen fusten. De fus ten worden vervolgens gesmolten en verkocht. Volgens Inigo Martinez- Avial, assistent verkoopleider bij El Aguila, is het nog geen groot pro bleem, maar hij realiseert zich dat dit wel snel kan veranderen. Mocht het aantal diefstallen sterk stijgen, dan over- Kalik, het lokale bier op de Baha ma's, heeft een gouden medaille ge kregen tijdens de International Mon de Selection. Kalik wordt gebrouwen door de Commonwealth Brewery, waarin Heineken participeert. Frans Versteeg, general manager van Commonwealth Brewery, is extra trots, omdat dergelijke onderscheidin gen vaak pas worden gegeven als het produkt al langere tijd op de markt is. Kalik viel twee jaar na de introductie al in de prijzen. Frans Versteeg meent dat het suc ces van Kalik te danken is aan zowel de consument die vertrouwen in het produkt toont, en aan de toewijding van het personeel van de brouwerij. Naar aanleiding van het winnen van de gouden medaille, heeft de brouwerij besloten het etiket van het produkt aan te passen. Sinds begin dit jaar wordt het etiket gesierd met twee gouden medailles. Mede door sponsorships benadrukt de brouwerij het lokale karakter van Kalik. Enkele maanden geleden werd een evenement gesponsord waarbij het rijke culturele leven van de Baha ma's centraal stond. Ook in de naam van het produkt is een typisch Baha- mees gebruik verwerkt. De gouden medaille, uitgereikt door International Monde Selection, prijkt nu op het label van Kalik. Links directeur Export Frans van der Minne met area export manager Roel de Haan tijdens de officiële opening. Het kantoor van Heineken Canari- as is onlangs officieel geopend. In aanwezigheid van zo'n zeventig gas ten verrichte Frans van der Minne, directeur Export, door een druk op de knop de openingshandeling. Het nieuwe kantoor is gevestigd in Santa Cruz, de hoofdstad van het Ca- narische eiland Tenerife. Heineken area export manager Roel de Haan heeft zijn stek gevonden in het ge bouw van de El Aguila vestiging op Tenerife: Rolom S. A. Roel de Haan is sinds oktober vorig jaar op de Canarische Eilanden actief om, in nauw contact met de impor teurs, de uitstekende verkoopresulta ten van de afgelopen jaren in stand te houden door een sterk marketingge- richte aanpak. Onder andere een ge zonde prijsstructuur noodzakelijk om het imago van Heineken op de Canari sche Eilanden hoog te houden. Vooral sinds halverwege de tachti ger jaren is het volume en marktaan deel van Heineken op de Canarische Eilanden enorm gestegen. Toerisme speelt in die explosieve groei nauwe lijks een rol; de lokale bevolking is de voornaamste doelgroep.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 6