Verkoop en service afdeling bijeen in Bantry In de prachtige omgeving van Zuidwest Ierland werd recente lijk de jaarlijkse conferentie gehouden voor vertegenwoordi gers en service-mensen van Murphy's Brewery. Het was de eerste maal dat een gecombineerde conferentie werd gehouden. Centrale thema was: "Verkopen is service". HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 31 PAGINA 4 Martin Rippon van Whitbread legt uit waarom Murphy's in Groot-Brittannië zo n succes is. Samen de nieuwe 'dit is goed! meurtje: Murphy's Stout in blik. Voorheen was deze verpakkingsvorm voor Murphy's onbruikbaar, omdat de karakteristieke schuimkraag ach terwege bleef. Whitbread en Heine- ken staken de koppen bij elkaar om dit probleem op te lossen en kwamen met een lumineus idee: het draughtflow systeem. Door -net als bij tapinstalla ties- naast koolzuur ook stikstof toe te voegen. Tijdens het openen van het blik ontsnapt de stikstof en krijgt de pint Murphy's wél die schuimkraag. De 120 deelnemers aan de conferentie kregen aan het eind van de bijeen komst een blik Murphy's Stout om zelf de proef op de som te nemen. Iedereen was razend enthousiast over de nieuwe vinding. De gezamenlijkheid van deze con ferentie in Bantry werd van alle kan ten toegejuicht. Al jaren wordt ge sproken overeen nauwere samenwer king tussen de vertegenwoordiger en de service-man, die onder andere zorgt voor het schoonhouden van de tapin stallaties en nieuwe installaties plaatst. In dit samenspel ontstaat een optimale service aan de klant. Hechter De gezamenlijke presentatie van Peter Kelly, area sales manager, en Dave Gibson, area service manager, sloot perfect aan bij de intentie van de conferentie. Dit duo heeft enkele jaren samengewerkt in West-Ierland (Gal- way) en hard gewerkt aan een hechte re samenwerking tussen vertegen woordigers en service mensen. ger Rik Bart de Jong over de ontwik kelingen in de Ierse biermarkt. Het afgelopen jaar liet een opvallende ten dens zien: terwijl -zoals verwacht- de lagermarkt in geringe mate groeide, was er een onverwacht grote belang stelling voor stout. Het marktaandeel steeg met bij na 10% tot 50% Uit de cijfers bleek dat Murphy's Brewery niet kon profiteren van die hernieuwde belangstelling; het mark taandeel van Murphy's Irish Stout zakte zelfs enigszins. Rik Bart de Jon ge spoorde zijn mensen aan extra aan dacht te besteden aan Murphy's, dat buiten de eigen landsgrenzen steeds belangrijker wordt. Met name in Groot- Brittannië. Murphy Martin Rippon, marketing mana ger bij Whitbread en verantwoorde lijk voor Murphy's Stout, kreeg van Murphy's Brewery een uitnodiging om het succes van Murphys in Groot- Brittannië toe te lichten. Hij gaf een beeld van de geschiedenis van Murp hy's in Groot-Brittannië en vertelde wat over de ontwikkeling die het merk doormaakt sinds Whitbread de mar keting en verkoop ervan ter hand nam. Op dit moment worden in Groot- Brittannië wekelijks méér dan een mil joen pints Murphy's Stout verkocht, wat gelijk is aan 12% van de tap stout- markt. Op de lijst van dertig belang rijkste biermerken in Groot-Brittan nië staat Murphy's voor wat betreft volume nu op een achtste plaats. Blik Martin Rippon had ook een pri- Murphy 's nu ook in blik. Martin Rippon wil vertegenwoordiger Tom O 'Reilly overtuigen van de kwaliteit. Honderdtwintig vertegenwoordigers en service medewerkers uit heel Ierland kwamen naar Bantry voor de jaarlijkse conferentie. 'n kritische blik... Verbijsterend Zo'n zelfde enthousiasme viel ook te beluisteren bij de (grootwinkelbe drijven in Groot-Brittannië. Whitbread polste de belangstelling en was verbij sterd over de response. Maar liefst 98% van de winkelbedrijven wilde het produkt dolgraag in het assorti ment opnemen. Daarmee werd Whit bread met een luxe probleem opgeza deld: de brouwerijen konden dergelij ke hoeveelheden niet leveren. De lan cering moest worden uitgesteld tot eind maart. Amusement En dus werden serieuze zaken af gewisseld met amusement. Zo hield George Hamilton, een zeer bekend sportcommentator van de Ierse televi sie, een humoristisch praatje over zijn werk en het 'verkopen' van sport aan de kijkers. Commercial manager Rik Bart de Jonge toonde zich tevreden over het verloop van de conferentie. "We wil den met deze conferentie niet alleen serieuze zaken aan de orde stellen. Je moet de bijeenkomst ook zien als een teken van dank aan de vertegenwoor digers en service mensen voor hun fantastische werk van afgelopen jaar." uitdaging aangaan Volgens Dave Gibson draait alles om planning. Het tijdig doorgeven aan de service-afdeling als bijvoor beeld nieuwe taps moeten worden ge ïnstalleerd betekent efficiënter wer ken. En efficiency is van groot belang voor een afdeling die zwaar drukt op de begroting van de onderneming. Peter Kelley had in zijn deel van de presentatie tips voor een nauwere sa menwerking tussen beide disciplines: neem de tijd om met elkaar te praten en te luisteren, bedenk bij problemen gezamenlijk de oplossingen en heb respect voor de ideeën en suggesties van anderen. Stoutmarkt groter Maar de conferentie begon met een uiteenzetting van commercial mana Peter Kelly (links) en Dave Gibson pleitten voor een hechtere samenwerking tussen vertegenwoordigers en service medewerkers.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 4