APB verwerft belang in Nieuwzeelandse brouwerij Goede seizoenstart voor Buckler ploeg Historici schrijven boek over Heineken Mathieu Jacobs en Wim Maas, twee Nederlandse historici, hebben zich drie jaar lang gebogen over de geschiedenis van Heineken van 1949 tot 1988. Het resultaat van hun interviews, graven en wroeten in archieven, is te lezen in het gedenkboek dat onlangs in het Nederlands is verschenen. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 31 PAGINA 3 "Proberen in huid van onderneming te kruipen" A lie dire kt betrokkenen bij de realisatie van het boek. Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van Heineken werd voor de eerste maal een boek geschreven over de geschiedenis van Heineken. Alles van de onderneming, van de oprich ting tot aan het jubileumjaar 1948, werd minutueus beschreven. Binnenkort komt dus het vervolg. De geschiedenis van Heineken van 1949 tot 1988; veertig bewogen jaren, waarin de groei van de onderneming centraal staat. In 1987 was binnen Heineken al gesproken over het op schrift stellen van de herinneringen van de heer Van der Werf, het voormalige lid van de Raad van Bestuur. Zijn carrière (hij kwam als bediende bij Heineken bin nen op de afdeling buitenland) en zijn uitgebreide internationale activiteiten boden voldoende houvast voor een geschiedenisboek. In diezelfde perio de rolde bij Heineken een mailing in de bus van twee jonge historici, die De beide geschiedschrijvers ston den onder leiding van de heer J. van der Werf, voormalig lid van de Raad van Bestuur van Heineken. Over zijn samenwerking met de heren Jacobs en Maas is de heer Van de Werf zeer enthousiast: VoortreffelijkHet was heerlijk om samen te werken met deze heren die twee generaties jonger zijn. De heer Van der Werf begon zijn taak met het opzetten van een glo bale indeling van het boek Daarna gaf hij Mathieu Jacobs en Wim Maas adviezen over de personen met wie men zou moeten spreken. Vervolgens behandelde men gedrieën de concept-tekst, werden teksten on derling uitgewisseld (de heer Van der Werf nam van het internationale stuk een deel voor zijn rekening) en werden hoofdstukken herschreven om de ver schillende schrijfstijlen tot één stijl om te smeden. De heer Van der Werf is tevreden over het eindresultaat: "Het boek ziet er prachtig uit en ik ben tevreden over de tekst. We hebben gekozen voor het beschrijven van de geschiedenis van Heineken vanuit een economisch stand punt, waardoor de mens in het bedrijf wat op de achtergrond is geraakt. Dat is wel jammer, maar dan was het boek drie keer zo dik geworden." DeheerHeineken, die opdracht gaf tot het schrijven van het boek overhandigt het eerste exemplaar aan de heer van Schaik zich hadden gespecialiseerd in het be schrijven van de geschiedenis van be drijven. Besloten werd de zaken groter aan te pakken en de twee historici onder leiding van de heer Van der Werf de geschiedenis van Heineken te boek te laten stellen. Thuisverbruik Het boek is rijkelijk geïllustreerd en geeft een goede indruk van de activi teiten van Heineken na de Tweede Wereldoorlog. De situatie op de Nederlandse markt komt het meest uitgebreid aan bod, waarbij vooral het belang van thuis verbruik voor Heineken nauwgezet is beschreven. Maar ook de activiteiten van Heineken buiten de landsgrenzen worden door Maas en Jacobs beschre ven. Natuurlijk is veel aandacht be steed aan de spectaculaire groei van Heineken in de Verenigde Staten. Bronnen Maas en Jacobs konden voor de sa menstelling van dit boek putten uit een groot aantal bronnen. Veelvuldig zijn de notulen van de vergaderingen van de Raad van Be stuur geraadpleegd, evenals bezoek- rapporten van medewerkers die een buitenlandse reis hadden gemaakt. Over dat bronnenmateriaal vertelt Jacobs: "Hoe ouder de bronnen zijn, hoe interessanter we het vinden. Vroe- ger werden heel veel brieven geschre ven en we hebben de indruk dat de mensen vroeger leuker waren en dat het toen gezelliger was. Tegenwoor dig wordt een groot deel van de com municatie per fax of telefoon gedaan. Voor ons historici is dat een doffe ellende." "Als historicus probeer je in de huid van een onderneming te kruipen. Langzamerhand zijn we toch Heine- ken-minded geworden. Het was voor ons ook heel aardig om te praten met oudere en gepensioneerde werkne mers, want tijdens zo'n gesprek voel je de liefde en betrokkenheid van die mensen bij Heineken", aldus Mathieu Jacobs. Werkwijze Maas en Jacobs besteedden de eer ste maanden van hun onderzoek aan het vergaren van zoveel mogelijk in formatie. "We maakten een heel grof- fe selectie. Alles waarvan we de in druk hadden dat het eventueel belang rijk zou kunnen zijn, werd gekopieerd en gerubriceerd. Vervolgens hebben we allerlei mensen geïnterviewd. Uit eindelijk hadden we een rij van zeven meter aan ordners, vol met kopieën. Het doorploegen van al die informatie plus het schrijven van het boek heeft anderhalfjaar in beslag genomen. Het archiefonderzoek deden we gezamen lijk, het schrijven van de basistekst hebben we opgesplitst", aldus Maas. Maas en Jacobs hopen met het boek duidelijk te maken dat de groei van Heineken niet vanzelf plaatsvond. Het is geen succesverhaal met alleen een opgaande lijn. Soms werden -achteraf beschouwd- verkeerde beslissingen genomen, maar de grote kracht van Heineken was de lering die men trok uit de fouten. Asia Pacific Breweries Ltd te Singapore (waarin Heineken een belang heeft van 42,5%) gaat samen met Brierley Investments Ltd in Nieuw- Zeeland een joint venture opzetten. Deze joint venture krijgt een meeder- heidsbelang in de Nieuwzeelandse onderneming Magnum Corporation Ltd. Magnum is eigenaar van Dominion Breweries Ltd, een brouwerijgroep in Nieuw-Zeeland. Bovendien heeft Magnum belangen in de drankendistribu tie en -import alsmede de wijnproduktie. Om haar 50% belang in de joint venture te verwerven draagt APB haar aandelenpakket in Lion Nathan over aan Brierley Investments, aangevuld met een bedrag van ongeveer 63 miljoen gulden. BIL bezat al 71,3% aandelen Magnum. 54,4% daarvan wordt door BIL ingebracht in de joint venture. De vier brouwerijen van Dominion Breweries zorgen voor een marktaan deel van 46%. Bekendste merken zijn Kiwi Lager en Dominion. De totale biermarkt in Nieuw-Zeeland is momenteel 3,5 miljoen hectoliter per jaar. De consumptie per hoofd van de bevolking is hoog: 108 liter per jaar. Nieuw-Zeeland staat daarmee op de achtste plaats van landen met hoogste bierconsumptie. Het is de bedoeling dat Heineken te zijner tijd een actieve rol gaat spelen in Dominion door het verlenen van technische assistentie. Jelle Nijdam begon het seizoen goed met twee overwinningen. De Buckler wielerploeg heeft met zeven overwinningen een goede sei zoenstart gehad. Winnaars waren Ed- wig van Hooydonck (o.a. de Ronde van Vlaanderen), Wiebren Veenstra, Frans Maassen, Eric Vanderaerden en Jelle Nijdam (2x). Ploegleider Jan Raas noem de de resultaten 'goed voor het zelfver trouwen'. Wiebren Veenstra en de ge broeders Van Hooydonck blijven voor lopig bij de Buckler ploeg. Onlangs verlengden zij hun contract met de ploeg tot eind 1992. Voor Steven Rooks ston den de zaken er minder rooskleurig voor. Hij raakte betrokken in een valpartij in de tweede etappe van de Tirreno Adria- tico in Italië. De blessure aan zijn rug was van dien aard, dat hij niet kon star ten in de klassieker Milaan-San Remo.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 3