INTERNATIONAL MAGAZINE.^ Draughtflow system: interessant voor de brouwindustrie Kratten in Japan 2 Winstcijfers Heineken N.V. K. Vuursteen lid Raad van Bestuur vanHZ7kenChiedenis Murphy's uit blik krijgt veel betere schuimkraag 'Interessant voor de brouwindustrie' wordt het genoemd. Whitbread en Heineken zijn er in geslaagd een systeem te ont wikkelen, waardoor de schuimkraag van een glas stout uit blik veel steviger en mooier wordt. Het unieke procédé evenaart de kwaliteit van een getapt glas stout. Heineken N.V. heeft vorig jaar een winst van fl. 365,7 miljoen heeft behaald. Dat is 12,4% meer dan het voorgaande jaar, toen de winst fl 325,5 miljoen be droeg. De netto omzet nam met 390 miljoen toe tot 8.210 miljoen gulden. Die toename was te danken aan betere verkoopprijzen, een hoger volume van de afzet in Euro pa en bij de export en dankzij gedaalde wisselkoersen van met name de Afrikaanse dochtermaatschappijen. Tegenover de omzetstijging van 5% stond een stijging van de kosten met 4,8%. Kostenstijgingen deden zich met name voor bij het grondstoffen- en emballagever- bruik en het transport door derden. Ook de afschrij vingskosten namen relatief sterk toe. In het volgende nummer van Heineken International Magazine komen we aan de hand van het dan versche nen financieel jaarverslag uitgebreid terug op de resul taten van Heineken in 1990. umrner3 APril I99i ^•"fcopgave Pzgina Internationaal personeelsblad. Verschijnt zes maal per jaar in het Nederlands, Engels, Spaansen Italiaans. Uitgave: Concemstafdienst Public Relations Heineken N. V. Postbus 28,1000AA Amsterdam, tel. 020- 5239229 u, 'pIH br°UWere Pakken (liefste a De 49-jarige Ir. Karei Vuursteen is tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 18 april voorgedra gen als lid van de Raad van Bestuur van Heineken NV. Hij zal in dienst treden per 1 mei aanstaande en verantwoordelijk zijn voor de marketingfunctie binnen de Raad. De heer Vuursteen is na zijn oplei ding tot Landbouwkundig Ingenieur in dienst getreden bij Philips Nederland. Vanaf 1968 tot 1979 vervulde hij diverse functies op het gebied van marktonder zoek en produkt-, distributie- en marke ting management. Vervolgens was hij enkele jaren directeur consumentenarti kelen voor Philips in Zweden. In 1982 werd hij Chief Executive Officer in het buurland Noorwegen. Twee jaar later verhuisde de heer Vuursteen naar Duits land om daar wederom de functie van di recteur consumentenartikelen op zich te nemen. In 1987 werd hij benoemd tot Chief Executive Officer bij Philips Oos tenrijk. Vorig jaar stak hij de oceaan over om bij Philips USA de functie van President en Chief Executive Officer van Philips Ligh ting North-America op zich te nemen. Simon Lion, brand manager voor Murp hy 's Irish Stout in Ierland, en Pat Maher, verkoopleider voor Zuid-Ierland, testen het revolutionaire systeem van Murphy's in blik De ontwikkeling van draughtflow system heeft ruim een jaar in beslag genomen. Het nieuwe systeem wordt nu gebruikt voor Murphy's Irish Stout en het Britse Boddingtons Bitter. Op dit moment wordt bekeken of er nog verdere toepassingen met deze unieke technologie zijn. Capsule Voor het tappen van een goed glas stout en ale is niet alleen koolzuur no dig, maar ook stikstof. Men kwam met het idee om een capsule met stikstof zodanig in het blik aan te brengen, dat op het moment van openen de stikstof vrijkomt, waardoor een wolk van fijne zuurstofbelletjes ontstaat die enerzijds de smaak van het stout in gunstige zin beïnvloedt en anderzijds er voor zorgt dat een zeer stabiele schuimkraag lang durig op het bier aanwezig blijft. Het afvullen van blikken met het draughtflow systeem vraagt een aan passing van de afvullijn. Voor de vui ler zijn zogenaamde capsule-inzetma- chines geïnstalleerd, die in iedere lege bus op weg naar de vuiler een capsule aanbrengt. Deze capsule vraagt ruim te in het blik, waardoor het blikje 44 cl stout bevat, terwijl het formaat van het blikje 50 cl is. Succes Niet alleen in de brouwerswereld worden lovende woorden gemeld. Ook in het thuisverbruikkanaal in Groot- Brittannië is men enthousiast over het nieuwe systeem. Zelfs zó enthousiast dat de Whitbread-brouwerij de vraag voor hun ale niet aankon en de lance ring van het nieuwe Murphy's pro dukt uitgesteld moest worden tot vol gende maand. Intussen hebben de juristen van Hei neken en Whitbread een aantal oc trooi-aanvragen op de uitvinding in gediend, zodat vermeden kan worden dat concurrentie het systeem zal over nemen. Het kan overigens nog enkele jaren duren voordat octrooien worden verleend. Sinds kort wordt Heineken bier in Japan in kratten gedistribueerd. Heineken Japan K.K. koos voor deze oplossing om tegemoet te komen aan het probleem van de horeca met eenmalige flessen.In heel Japan wor den nu gele Heineken kratten gebruikt. Deze kratten bevatten niet het pig ment cadmium, dat het krat de karak teristieke Heineken kleur geeft, maar een nieuw pigment dat door HTB is ontwikkeld. In totaal zijn 150.000 kratten geproduceerd. De handel is zeer tevreden met de retourfles in krat. De consument zal het verschil niet zien, omdat hij alleen het flesje geserveerd krijgt en niet ge confronteerd wordt met de krat. Op de foto dankt D.S. Enters van Heineken Japan K.K., de heer Kawa- kami, hoofd van de bottelhal in de Kirin Toride brouwerij, voor zijn in zet om de veranderingen in de bottel hal technisch mogelijk te maken. Rechts Heineken brouwmeester de heer Smeijsters.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 1