Nieuwe positie vereist nieuwe aanpak Managers commercie en marketing praatten over concernmerken in Europa nium een ijzersterke positie opgebouwd. Heineken bier groeide uit van klein "niche" merk naar een merk dat een grote rol speelt. Die veranderde situatie vereist een nieuwe aanpak. Sjors Janssen, general manager van ons kantoor in Singapore, legt uit wat de komende jaren moet veranderen. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 30 PAGINA 8 'Luxe probleemvoor U.1U,.UW r Ffpiripkprt Fnr F nvt Heineken heeft in het Verre Oosten in het afgelopen decen- Managers op het gebied van commercie en marketing van de Europese werkmaatschappijen kwamen eind november bijeen in Amsterdam. Ook een vertegen woordiger van de export-afdeling was daarbij aanwezig. Het was de eerste maal dat de managers ge structureerd bijpraatten over ont wikkelingen met de concernmer- ken Heineken, Amstel en Buckler in Europa. Het is de bedoeling der gelijke vergaderingen met een gro tere regelmaat te houden, met als uiteindelijke doel een consistentere uitstraling van Heineken, Amstel en Buckler in Europa. Het belang van het Verre Oosten wordt voor Heineken steeds groter, onder andere in Kuala Lumpur (Maleisië). Hij lanceerde zijn ideeën tijdens de tweejaarlijkse exportvergade- ring die vorig jaar december werd gehouden in Nederland. De export managers van Heineken uit alle hoeken van de aarde kwamen naar Nederland om informatie uit te wisselen en de strategie voor de ko mende jaren te bespreken. Janssen ziet voor de langere ter mijn meer dan voldoende groeimo gelijkheden voor Heineken in het Verre Oosten. De populatie op bouw helpt hem daarbij een hand je. Terwijl in het westen de vergrij zing toeslaat wordt in het Verre Oosten de bevolking relatief jon ger. Bovendien is de economische ontwikkeling van veel oosterse lan den weliswaar minder spectaculair dan vijf jaar geleden, maar nog steeds respectabel te noemen. Het besteedbaar inkomen stijgt dus, wat fabrikanten van consumptie goederen als muziek in de oren moet klinken. Kostenbeheersing Door de sterke groei in de afgelo pen twee jaar heeft Heineken bier zich een toppositie in de biermarkt verworven, met als consequentie een forse toename van concurren tie. Voorheen was het merk immers te klein voor een concurrerende rol. Het probleem moet snel het hoofd worden geboden om de huidige po sitie niet te verliezen. Sneller, flexibeler en vooral goedkoper is het motto dat Janssen nu uitdraagt. Met 'goedkoper' doelt hij niet op een prijsverlaging van Heineken bier. Dat zou het pre mium image van het produkt veel schade berokkenen. Het lokale kantoor moet in de toekomst -in samenwerking met alle betrokken disciplines- nog efficiënter en slim mer werken, uiteraard zonder dat dit ten koste gaat van service aan de klant. Sneller Maar Heineken Far East laat het niet bij woorden alleen. Op dit mo ment wordt gewerkt aan een recla me en promotions campagne voor de gehele regio, bovenop de lokale campagnes. Bovendien is men druk bezig met het verbeteren van het computersysteem om directe klanten sneller dat ooit de produk- ten te kunnen leveren. IJzersterke distributie is volgens Janssen van essentieel belang om het Heineken merk in het Verre Oosten verder te ontwikkelen. Controle over distributie betekent grotere waarborgen voor efficiency. Om die reden werkt Heineken Far East aan de opzet van een distribu tie-netwerk voor de grootste mark ten. Heineken bier op het terras van het Marina Mandarin Hotel in Singa pore.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 8