Match Award voor Italiaanse team Hole in one voor Heineken Sales conference export groot succes Er zijn nog steeds sceptici die denken dat marketing het syno niem is voor filosoferen. Deelnemers aan de cursus MATCH bewezen het tegendeel. Zij presenteerden eind november de resultaten van hun onderzoeken en bijbehorende aanbevelin gen. Er was alom lof voor de deelnemers, met als uitschieter het Italiaanse team, dat de Match Award in de wacht sleepte. Sponsorship prestigieus golftoernooi in Nederland HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 30 PAGINA 7 Het Italiaanse team is dolgelukkig met de Match Award. Op de achter grond Emanuel Plata, projectbegeleider van het Italiaanse team. Enige tijd geleden berichtte Hei- neken International Magazine over drie nieuwe cursussen die door Corporate Human Resources wa ren opgezet: Match, Smash en Re mark. De eerste Match (Marketing training voor werkmaatschappijen van Heineken) werd eind novem ber afgerond. De achttien cursisten waren in een tijdsbestek van twee maanden driemaal bij elkaar geko- Alex van Heeringen, voorzitter van de Match jury, zet cursusleidster Shiona Kamermans nog even in het zonnetje. men in de Hooge Vuursche in Ne derland. In de eerste twee modules werd van alles geleerd over market ing training, presentatietechnieken en Markpack, een computerpro gramma dat de marketeer behulp zaam kan zijn bij het analyseren van marktgegevens. Oplossingen Na de tweede bijeenkomst kre gen de deelnemers (twee Neder landse en Franse teams en teams uit Zwitserland, Italië, Export, Af rika en Westelijk Halfrond) een op dracht die nauw samenhing met hun eigen markt. Dus geen verzon nen probleem, maar een geval uit de praktijk van alledag. De teams hadden als taak om met behulp van Markpack het probleem te analyse ren en oplossingen aan te dragen. Het Italiaanse team, bestaande uit Susanna Magnani, Bruno Maz- zoleni en Dennis Heijn en begeleid door Emanuel Plata, kwam besla gen ten ijs; tijdens de presentatie bleek overduidelijk dat men de mo gelijkheden van Markpack goed be nut had. Bovendien getuigde de op lossing die men aandroeg voor de opdracht ('welke toekomst heeft Amstel in Italië?') van creativiteit en gedegenheid. Dennis Heijn be vestigde later dat het team in de maand vóór de presentatie veel ex tra uren op kantoor heeft doorge bracht. Het dagelijks werk moest immers doorgaan. Die investering in tijd en energie heeft voor het Italiaanse team zijn vruchten afgeworpen, want een jury bestaande uit Sjoerd Koorn- stra, Alex van Heeringen en Conny Tanis oordeelde unaniem: het Ita liaanse team verdiende de Match Award. Waardevol Ieder team had een begeleider waarop men in geval van nood kon terugvallen. Na afloop van de pre sentaties toonden de begeleiders zich zeer enthousiast over de opzet en kwaliteit van de geboden infor matie en oplossingen. Veel aanbe velingen werden als zeer waardevol voor de onderneming beschouwd. Cursusleidster Shiona Kamermans hoopt van harte dat de aanbevelin gen van de cursisten in de komende maanden ook daadwerkelijk wor den geïmplementeerd. Over enkele maanden zal zij de uitkomsten van de presentaties evalueren. Deelnemers aan de cursus waren: Erwin Ketelaar, Alain Manfredini, Hans Krijgsman, Christine Figuiè- re, Gerrit van Loo, Jean Paul Fous- sette, Laurence Usunier, Paul Broersen, Sjoerd Zwanenburg (ge deeltelijk), Huub Maas, Eric Nelis- sen, René Valkhojf, Dennis Heijn, Susanna Magnani, Bruno Mazzole- ni, Pirn Fangman, Mario Ramildi, Benoit Guignard, Alexandre des Mazis Heineken gaat vanaf dit jaar het prestigieuze open golftoernooi van Nederland sponsoren. De KLM heeft zich teruggetrokken als hoofdsponsor en Heineken neemt die positie graag over: de kwaliteit van het internationale toernooi sluit perfect aan bij de kwaliteit van Heineken bier. Enige tijd geleden werd de over dracht symbolisch verricht. De heer T.H. Woltman, directeur KLM Nederland, overhandigde de heer G. van Schaik, voorzitter van de Raad van Bestuur van Heine ken, een golfclub waarmee de wis seling van de wacht werd bezegeld. Het Heineken Open, zoals het toernooi officieel gaat heten, is een golftoernooi van internationale al lure, dat dit jaar gehouden wordt van 25 tot en met 28 juli. De beste spelers van de wereld komen dan naar Nederland. KLM-directeur Woltman overhan digt de golfclub aan de heer Van Schaik. Het KLM Open heet in het vervolg Heineken Open. In het mid den staat R.E. van Erven Dorens van Reved International BV, de or ganisator van het toernooi. KLM besloot het hoofdspon sorship te staken om haar aandacht sterker te kunnen richten op andere evenementen. KLM sponsorde het toernooi gedurende tien jaar. Populair Heineken richt zich de laatste ja ren steeds meer op de golfsport. Heineken is al co-hoofdsponsor van de World Cup of Golf en hoofdsponsor van het Australian Open. Golf neemt snel in populariteit toe. Grote evenementen trekken een groeiend aantal bezoekers en veel televisiestations in Europa be steden steeds meer aandacht aan de grote toernooien. Bovendien neemt het aantal recreanten in deze tak van sport stormenderhand toe. In december 1988 hield de exportafdeling onder het motto 'Getting it all together' voor de eerste maal een grote bijeenkomst. Uit alle windstreken van de aarde kwamen de 'exporteurs' van Heineken bij elkaar. Be gin december vorig jaar kwam de groep voor de tweede maal bijeen. De bijeenkomst werd gehouden in de Hooge Vuur sche in Nederland. Na afloop waren er veel lovende reacties van de deelnemers over de inhoud van de bij eenkomst. De conferentie duurde twee dagen, waarin veel ruimte was voor presentaties en lezingen. Dr. Phi lip Naert was een van de gastsprekers. Hij is als docent verbonden aan Insead, het opleidingstituut in Frank rijk waar de A.H. Heineken leerstoel in marketing is gevestigd. De heer Van Schaik, voorzitter van de Raad van Bestuur, sprak tijdens de bijeenkomst uitvoerig over de kansen die hij voor export in de komende tien jaar ziet. Ontspannen Ook Frans van der Minne, directeur Export, toonde zich tevreden over de bijeenkomst. "Er was een heel ontspannen, open sfeer, waarin niemand een blad voor de mond hoefde te nemen. Ik vond de presentaties van Michel Greeve uit Zwitserland en Sjors Janssen uit Singapore heel goed. Bovendien zat tussen alle presen taties een verband; het programma paste goed in el kaar." Volgens de heer Van der Minne werd tijdens de bijeenkomst weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om ervaringen uit te wisselen. "Het gebeurt niet zo vaak dat de hele club samenkomt. Ik heb gemerkt dat er tijdens zo'n bijeenkomst een soort van kruisbestui ving plaatsvindt. Iedereen leert van elkaar." De Hooge Vuursche bleek voor overnachtingsmoge lijkheden te klein voor de groep. Een gedeelte moest uitwijken naar een ander hotel. Ook Frans van der Minne zag dat als nadeel, maar tegelijkertijd was hij blij met de Hooge Vuursche, want "iedereen kent het en men speelde als het ware een 'thuiswedstrijd'". Voordelen Kostenbeheersing en de mogelijkheden voor export in de negentiger jaren waren de belangrijkste onderde len van de bijeenkomst. Bovendien werd in werkgroe pen gesproken over de vraag 'wat zijn de voortdurende voordelen van Heineken boven concurrentie en wat kunnen we er aan verbeteren?'. Alle werkgroepen kwa men min of meer tot dezelfde conclusie: de voordelen van Heineken zijn de merkkracht, de sterke distributie en de kennis binnen de organisatie. De 45 deelnemers aan de sales conference op de trap van de Hooge Vuursche.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 7