Jean-Marc Landriau Fulvio Giambelli Fulvio Giambelli, een Italiaanse Product Manager, en Jean- Marc Landriau, een Franse Sales Manager, zijn van werkmaat schappij gewisseld. Giambelli is nu Group Product Manager Specialities bij Francaise de Brasserie en Landriau is Market ing Manager bij Birra Dreher in Italië. Hiermee begint interna tionale uitwisseling voor jonge managers langzaam gestalte te krijgen. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 30 PAGINA 6 Internationale uitwisseling uitdaging voor jonge managers De uitwisseling vond plaats in het kader van het International Exchange Programma for Young Managers. Met dit programma, op gezet door Corporate Management Development, wordt ingespeeld op de behoefte onder jonge managers om tijdig internationale werkerva ring op te doen, om zodoende bete re toekomstperspectieven te heb ben. Flexibel Het werken in het buitenland doet een beroep op specifieke vaar digheden, zoals flexibiliteit en aan passingsvermogen. Dat wordt niet alleen van ze verlangd in de werk omgeving, maar ook in de sociaal- culturele omgeving waarin men zich bevindt. Een belangrijk bijko mend voordeel van werken in het buitenland is de mogelijkheid een vreemde taal te leren. Maar ook voor Heineken heeft internationale uitwisseling voorde len; de toenemende internationali sering van de activiteiten vraagt Jean-Marc Landriau is sinds medio mei vorig jaar werkzaam op het hoofd kantoor van Birra Dreher in Milaan als Marketing Manager. De eerste maand van zijn verblijf heeft hij weinig achter zijn bureau gezeten. Birra Dreher had een uitgebreid introductieprogramma sa mengesteld, waarbij Landriau alle brou werijen en heel veel klanten bezocht. Bo vendien deed hij de eerste ervaringen op met de taal. "Toen ik in Milaan aan kwam, sprak ik geen woord Italiaans, dus ik moest dat snel leren. Inmiddels spreek ik de taal redelijk vloeiend. Landriau vindt het verschil tussen Francaise de Brasserie en Birra Dreher behoorlijk groot. Bij Francaise de Bras serie werken 32 mensen op de marketing afdeling; hier zijn dat er negen. Dat bete kent dus dat je veel operationeler bezig bent. Jean-Marc Landriau woont met zijn familie in Milaan. Wat hij voornamelijk mist aan Frankrijk zijn z'n vrienden. "Vooral in het begin was het best moei lijk, maar het kost nu eenmaal tijd om een nieuwe vriendenkring op te bouwen. Maar wonen en werken in Italië kent ook zijn geneugten. "De Italiaanse keuken is erg goed en dat is natuurlijk belangrijk voor een Fransman", grapt Landriau. Zijn tips voor jonge managers die aan het uitwisselingsprogramma willen deel nemen: "Zorg eerst dat je de taal goed leert, want dat is essentieel. Bovendien is een goed introductieprogramma, zoals ik die had bij Birra Dreher, heel erg nuttig, want je krijgt in korte tijd inzicht in de lokale markt. Irene van Aalst van Corporate Management Development: "Inter nationale uitwisseling biedt jonge managers een nieuwe uitdaging. om managers die over internatio nale ervaring beschikken. Europa Op dit moment ligt het accent van het uitwisselingsprogramma Op de dag dat we Fulvio Giambelli spreken is hij amper vijf weken werk zaam bij Francaise de Brasserie. Samen met zijn vrouw woont hij in een apparte ment in Parijs. De vroegere product manager Heineken bij Birra Dreher in Milaan is nu Group Productmanager voor de specialiteiten: merken als Tu- borg, Löwenbrau, John Courage en niet te vergeten Buckler. Fulvio is blij met de hem geboden kans om buiten Italië te wonen en werken. "Het is een geweldigde ervaring, niet al leen voor het werk, maar ook persoonlijk. Ik krijg nu de mogelijkheid om een ander land, andere cultuur en andere taal te le ren. Die taal is voor Giambelli nog een pro bleem. "Ik vind Frans erg moeilijk, want, net als bij het Italiaans, zijn er grammati caal veel uitzonderingen. Ik heb een cur sus Frans van één week gehad, voordat ik naar Frankrijk ging. Ik merk nu dat ik zeker nog een tweede cursus nodig heb, want het is essentieel om hier Frans te praten. Zeker op een afdeling verkoop is dat belangrijk. Het Engels is niet echt in gevoerd. Fulvio Giambelli ziet veel verschillen tussen Italië en Frankrijk. Zo vindt hij de Fransen wat koeler dat Italianen. "Maar het is geen probleem om hier vrienden te maken. Het gaat er om hoe je jezelf op stelt. op Europa. Dit sluit aan op de ex terne ontwikkelingen zoals de snel naderbij komende Europese inter ne markt. Dit betekent overigens niet dat internationale uitwisseling alleen binnen Europa kan plaats vinden. Als zich in andere regio's kansen voordoen, zal hier zeker op worden ingespeeld. De eerste feitelijke uitwisseling die heeft plaatsgevonden is die tus sen Francaise de Brasserie en Birra Dreher. Gezien het feit dat een aantal mensen uit verschillende werkmaatschappijen zich voor dit programma heeft aangemeld, denkt Irene van Aalst, binnen Cor porate Management Development verantwoordelijk voor de uitvoe ring van het uitwisselingsprogram ma, dat nog veel uitwisselingen zul len volgen. "Internationale uitwis seling biedt jonge managers een nieuwe uitdaging. De uitwisseling moet voor beide kandidaten aan trekkelijk zijn. We zoeken naar po sities op gelijkwaardig niveau waardoor de kandidaten kunnen profiteren van hun aanwezige vak kennis en ervaring en dus snel in zetbaar zijn", aldus Irene van Aalst. Voor mogelijke kandidaten aan het uitwisselingsprogramma wordt bekeken in hoeverre internationale ervaring past binnen hun loopbaan en capaciteiten. Internationale uitwisseling kan ook plaatsvinden tussen meer dan twee werkmaatschappijen. Corpo rate Management Development werkt op dit moment aan een over zicht van de beschikbare functies en van mogelijke kandidaten, zo dat op creatieve wijze uitwisselin gen kunnen worden gerealiseerd. Uiteraard gebeurt dat in zeer nauw overleg met de betrokken werk maatschappijen. Waar maken De uitwisseling duurt twee tot drie jaar, zodat de kandidaat de kans krijgt zich in zijn positie waar te maken en een volwaardige op dracht te kunenn uitvoeren. De ei gen werkmaatschappij verleent de kandidaat een terugkeergarantie; na afloop van de uitwisseling kan de kandidaat terugkeren naar de ei gen werkmaatschappij. Wie meer wil weten over inter nationale uitwisseling kan contact opnemen met de afdeling perso neelszaken van de eigen werkmaat schappij of met Irene van Aalst, Corporate Management Develop ment in Amsterdam. iggBP De nieuwe general manager van National Brewing Company Ltd. in Trinidad is K.M. Plaug- mann. Hij volgt G. Koenderink op, die per 1 maart met pensioen gaat. De heer Plaugmann was ge neral manager van Amstel Bre wery Canada Ltd. Hij wordt in die functie opgevolgd door de vroegere financial manager van Amstel Brewery, de heer H.C. Bhopalsingh. Het management van Heine ken Nederland is anders opge zet. G. Stolk is benoemd tot commercieel directeur van Hei neken Nederland B.V. Hij was voorheen Hoofd Horeca. Tot Fi nancieel Directeur van Heine ken Nederland is benoemd drs MJ. van der Torren Hij was voorheen werkzaam op het hoofdkantoor van Heineken N.V, in Amsterdam. W.C.A. Hosang is Hoofd Ho reca geworden binnen Heineken Nederland. Hij was voorheen Hoofd Horecagebied Rotter dam/Zeeland. Zijn opvolger in deze functie is D. van den Bigge- laar, die werkzaam was als area export manager. N. Pinotsis is de nieuwe area export manager Zuid-Europa. Hij volgt P. Vogelsang op, die sinds enige tijd als product ma nager werkzaam is bij El Agu ha in Spanje. H. Klarenbeek heeft de wens te kennen gegeven Heineken te verlaten. De vroegere area ex port manager in Australië heeft besloten zich aldaar permanent te vestigen, nu het verkoopkan toor van Heineken in Sydney is gesloten. Alle Australische acti viteiten worden nu gecoördi neerd vanuit Heineken Far East in Singapore.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 6