Cursus voor topspecialisten INTERNATIONAL MAGAZINE Tax Free beurs in Cannes grootste van de wereld Nieuw telefoonnummer Heineken Amsterdam Leo van Munehing jr. blijft onderneming leiden Heineken neemt Van Munehing Co. Inc., importeur voor Heineken in de Verenigde Staten, over. Onderhandelingen tus sen beide ondernemingen hebben begin december geleid tot een principe overeenstemming. De heer Leo van Munehing jr. blijft president van de onderneming. 020- 5.239.239 020-6.263.503 JnJioudsopg; De overname moet worden ge zien als een logisch gevolg van de hechte samenwerking tussen beide ondernemingen gedurende tiental len jaren. Van Munehing Co. Inc. is de importeur van Heineken bier sinds 1933. Heineken ziet als voordeel van de overname dat een Het telefoonnummer van het Heineken hoofdkantoor in Amsterdam wordt met ingang van 3 maart aanstaande gewij zigd. Ook het nummer van de telefax verandert per die da tum. Beide nummers gelden voor zowel het kantoor aan de Tweede Weteringsplantsoen als het kantoor aan de Maurits- kade. Niet alleen het algemene tele foonnummer wordt gewijzigd; ook de interne doorkiesnum- mers veranderen gelijktijdig. Het nieuwe telefoonnummer wordt: Het nieuwe faxnummer wordt: directer contact met de voor ons zo belangrijke Amerikaanse markt mogelijk wordt. Vanaf het prille begin is Heine ken bier het grootste importmerk in de Verenigde Staten geweest. Het in 1981 geïntroduceerde Am- stel Light staat zevende op die ranglijst en is bovendien het best verkochte import lightbier. In 1989 is op bescheiden schaal Buckler ge ïntroduceerd. In de afgelopen drie jaar is het marktaandeel van Heineken in het importsegment van de Verenigde Staten gestegen van 25 naar 28%, terwijl het importsegment licht Leo van Munehing jr. blijft presi dent van Van Munehing Co. Inc. Zijn grote kennis van de Ameri kaanse biermarkt is van eminent belang voor Heineken. daalde van 5% naar 4,5%. Heine ken heeft zich dus in een licht da lende markt goed kunnen handha ven door vergroting van het markt aandeel. Dit succes is voor een groot deel te danken aan de kennis en erva ring binnen de Van Munehing or ganisatie. Heineken heeft dan ook geen intenties om de huidige orga nisatie van Van Munehing te wijzi gen. Van Munehing Co. Inc. heeft 150 personeelsleden. De overname heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Het was de decennia lange hech te bintenis met Heineken die Leo van Munehing deed besluiten de onderneming aan Heineken te ver kopen. In een interview zei hij on der andere: "Een naam is iets datje niet zomaar verkoopt. De enige aan wie ik die naam durfde te ver kopen was Heineken. De relatie met Heineken is altijd harmonieus geweest. Uiteindelijk is het beter voor mij, voor mijn familie, voor Van Munehing Co. en voor Hei neken." Contacten onderhouden en nieuwe markten aanboren. Het zijn de belang rijkste redenen voor Heineken om op de beurs in Cannes aanwezig te zijn. Deelnemen aan een beurs bete kent: zakelijke relaties ontmoeten en nieuwe markten aanboren. Voor de Duty Free afdeling van Heine ken is de Tax Free World Exhibi tion die ieder jaar in het zuidfranse Cannes wordt gehouden, het jaar lijkse hoogtepunt. De beurs wordt sinds een vijftal jaren georganiseerd door de Tax Free World Exhibition Associa tion. Deze overkoepelende organi satie voor de duty free handel houdt de organisatie van de beurs in eigen hand onder het motto 'For the trade, by the trade'. Leveranciers uit alle landen van de wereld,ontmoeten kopers van alle landen uit de wereld. Ton Muyres, hoofd van de afde ling Duty free van Heineken, ziet grote voordelen van deelname aan deze beurs. "Als je op reis gaat, kan je nooit presenteren wat je wil. De beurs biedt je de mogelijkheid het assortiment in z'n geheel te presen teren en nieuwe produkten onder de aandacht te brengen." Heineken werkt met betrekking tot de beurs in Cannes al vijf jaar nauw samen met een vijftal andere Nederlandse bedrijven. Gezamen lijk presenteert men zich als de 'Dutch Selection': Nederlandse produkten van topkwaliteit. De stands van de 'Dutch Selection' vormen één geheel. Op initiatief van de Reclame Service Dienst van Heineken is een nauwe samenwer king tussen de zes bedrijven voor wat betreft ontwerp, transport en bouw van de stands. Contacten onderhouden en nieuwe markten aanboren. Het zijn de be langrijkste redenen voor Heineken om op de beurs in Cannes aanwezig te zijn. HTB Technische Opleidingen organiseerde eind vo rig jaar voor de eerste maal een seminar voor fustbier managers. De deelnemers (zie foto) kwamen uit Euro pa en het Verre Oosten naar Heineken in Zoeterwou- de: Italië, Griekenland, Frankrijk, Spanje, Ierland, Maleisië en Singapore. Het doel van de vijfdaagse cur sus was verdieping van de kennis op het gebied van zowel bierproduktie en -kwaliteit, als ook het verpak ken en tappen van fustbier. De cursus is bedoeld voor managers die verantwoordelijk zijn voor tapbierinstal laties, het onderhoud en de reiniging ervan en service. De afdeling Technische Opleidingen Internationaal werd tijdens de cursus weer terzijde gestaan door de diverse disciplines binnen Heineken. Medewerkers van marketing, HTB, Centrale Training en Vorming, Heineken Export en Produktie Bier verzorgden de le zingen en praktij kbezoeken. Nummer 30 februari 199j ave Internationaal personeelsblad. Verschijnt zes maal per jaar in het Nederlands. Engels. Spaans en Italiaans. Uitgave: Concemstafdienst Public Relations Heineken N.V.. Postbus 28. 1000 AA Amsterdam, tel. 020/702268. fjeineken etiket b,ent»-gemaakt ver2« baken, a0S!fva"n ieuwe Uckler wielen,,^ Uitwi sselirip \znr\r. Heineken haalt importeur in huis

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1991 | | pagina 1