Roeiclub van Bossche brouwerij fanatiek aan de riemen Sail -90 Ze roeien zich de blaren in de handen en de riemen trekken bijna krom van de kracht die er op uitgeoefend wordt. De negen roeiers en stuurman van De Koele Blonde uit Den Bosch laten zich van hun beste kant zien. Repareren Stromingen Joegoslavisch n i. e P ;t 1- n f. n n n ïl 'e le l. n s- :e n t- t- le e- et >s ii- r- id kt :n el er HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 28 PAGINA 5 De Koele Blonde tijdens Sail. Rechts op de voorgrond Paul van der Aart. Inmiddels is het drie jaar verder en De Koele Blonde heeft regelma tig meegedaan aan sloepenraces. De Harlingen-Terschelling race werd zowel vorig jaar als dit jaar geroeid. Ook de Amsterdamse Grachtenrace heeft een vaste plaats gekregen op de agenda van De Koele Blonde. Dit jaar was De Koele Blonde ook te vinden bij het nautisch eve nement Sail, dat in augustus in de havens van Amsterdam werd ge houden. Het vijf dagen durende evenement -dat mede door Heine- ken werd gesponsord- trok miljoe nen bezoekers. De Koele Blonde nam deel aan een sloepenrace van 25 kilometer. De finish was in de havens van Amsterdam. "Het deel nemersveld was erg klein en de race De Koele Blonde toont spierballen De Koele Blonde staat voor een clubje medewerkers van de Heine- ken brouwerij in Den Bosch die re gelmatig de boot in gaan. Drie eve nementen in het zomerseizoen staan voor het tiental op het pro gramma; soms wedstrijden en soms prestatietochten. Maar eerst even terug in de tijd, naar het na jaar van 1987. Toenmalig wachtchef brouwen Paul Bleys zag dat jaar een sloepen race en raakte in vuur en vlam voor deze tak van sport. In gesprek met personeelsfunctionaris Paul van der Aart werd het plan geop perd om een roeiteam te organise ren voor de wachtchefs van de brouwafdeling. sloep die aantrekkelijk geprijsd was. Maar er moest nog verschrik kelijk veel aan gebeuren." De sloep werd toch gekocht en gedurende de wintermaanden sleu telde en repareerde de club enthou siastelingen driftig aan de sloep. Het uiteindelijke doel was deelna me aan de Harlingen-Terschelling race in 1988. Inmiddels bestond het team niet meer alleen uit wacht chefs. De sportievelingen van De Koele Blonde komen uit alle afde lingen van de brouwerij. In maart 1988 werd de sloep -in middels gedoopt tot De Koele Blonde- te water gelaten en begon nen de trainingen. De leden van De Koele Blonde trainden drie maal per week op het rustige water bij Den Bosch maar wisten niets van de stromingen en golfslag op de Waddenzee, waar de race gehou den werd. "Die eerste race was heel zwaar. Het is bijna 35 kilometer en we hadden een gedeelte van de route windkracht 6 a 7 pal op de kop van de sloep. We hebben er ruim vier uur over gedaan om in Terschelling aan te komen. Maar het moment dat je die haven binnenvaart en honderden mensen op de kade ziet staan, dan ben je alle ellende van de afgelopen vier uur vergeten", aldus Paul van der Aart. Het volbrengen van die zware Harlingen-Terschel ling race was voor de leden van De Koele Blonde reden genoeg om vol goede moed door te gaan met roei en. was dus niet echt spectaculair. Maar het was voor ons een geweldi ge ervaring om vanaf het water al die prachtige zeilschepen te kun nen zien." Sail '90 was een weergaloos evenement, waar onder andere de prach tige windjammers te zien waren. De interesse was gewekt, maar hoe moest men aan een sloep ko men? Paul van der Aart, roeier en tot voor kort werkzaam op de brou werij in Den Bosch, vertelt over die eerste maanden: "We zijn op be zoek geweest bij eeen sloopbedrijf, die vier metalen sloepen had lig gen, maar die waren in een heel slechte staat en bovendien erg duur. Daarna hebben we heel veel getelefoneerd met allerlei adressen maar zonder resultaat. Uiteindelijk kregen we het adres van een repara- tiewerf voor polyester boten. Bij die werf lag een Joegoslavische De Koele Blonde op open water met als gaststuurman Herman Ubbink, produktieleider van de brouwerij in Den Bosch. OEITEa

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1990 | | pagina 5