Heineken Japan exposeert in een tunnel Reclame- en gedragscode voor verantwoord gebruik Heineken Export nu in Britse winkels Holografie Branche is gebaat bij zelfregulering Op proef in Londen en wijde omgeving Het Heineken Export dat op proef al in zo'n duizend pubs in Londen en wijde omgeving op fust verkrijgbaar was, is nu in hetzelfde gebied ook in verpakte vorm in het thuisverbruikka naal te koop. Heineken Export is een zwaardere versie van het Heineken bier dat in Groot-Brittannië door Whitbread wordt gebrouwen. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 28 PAGINA 4 Afgelopen zomer organiseerde Heineken Japan een bijzondere ex positie van holografische kunstwer ken. Met holografie worden van vlakke objecten drie-dimensionale beelden gemaakt. De kunstvorm was al bijzonder, de lokatie was nóg opmerkelijker: een ongebruikte tunnel in het centrum van Tokyo. De expositie duurde van 15 juli tot en met 10 augustus en werd door 10.000 belangstellenden be zocht. Het initiatief van Heineken Japan kreeg ruime aandacht van alle belangrijke televisiestations en de meeste tijdschriften en kranten. Het interieur van de tunnel, inge richt als expositieruimte. De laatste drie jaar was Heine ken Japan al actief in het sponsoren van hedendaagse kunsten. De orga nisatie van deze tentoonstelling moet worden beschouwd als een vervolg daarop. Sinds 1 september jongstleden passen de producenten en im porteurs van alcoholhoudende dranken in Nederland de reclame- en gedragscode toe. De code is tot stand gekomen in een samen werkingsverband tussen de Stiva (Stichting Verantwoord Alco holgebruik), alsmede de distributeurs, de horeca en de overheid. Onder het motto: gebruik van alco hol is prima, maar misbruik kan niet, heeft de totale bedrijfstak de koppen bij elkaar gestoken en een reclame- en gedragscode opgesteld. "Met deze code ageren we tegen misbruik en daar ligt precies het probleem. Naar schatting negen miljoen Nederlanders gaan op een fatsoenlijke manier met alcohol om. De mensen die misbruik maken vormen slechts een fractie van dat aantal, maar zorgen wél voor pro blemen", aldus R.V. Strobos, behalve algemeen directeur van Heineken Ne derland B.V., ook vice-voorzitter van het bestuur van de Stiva. "Onze aanpak van zelfregulering wordt gekenmerkt door redelijkheid. De regels zijn duidelijk en de belan gen van de branche worden niet op een onredelijke wijze geschaad. Daar bij komt dat volgens ons plan het mis bruik wellicht effectiever kan worden teruggedrongen", aldus de heer Stro bos. Shirtreclame Concreet komt de reclame- en ge dragscode neer op een aantal beper kende maatregelen die de alcoholpro ducenten zichzelf opleggen. Zoals de combinatie shirtreclame en sport. Re clame-uitingen en actieve sport- of beroepsuitoefening mogen in Neder land niet meer met elkaar in verband worden gebracht. Een gelegenheids team van Heineken-medewerkers die aan een officiële zaalvoetbal competi tie deelnemen, moeten er dus reken ing mee houden dat dat in het vervolg niet meer met Heineken-logo op de shirts kan gebeuren. Reclame Maar vooral op het gebied van re clame en sponsoring leggen de Neder landse producenten, importeurs en distributeurs zichzelf beperkingen op, om zodoende de suggestie te vermij den dat overmatig gebruik van alco holhoudende dranken door de indus trie wordt getolereerd. Ook met be trekking tot mindeijarigen zijn de richtlijnen streng; reclame-uitingen mogen niet speciaal zijn gericht op deze groep en mogen dij voorbeeld ook niet de indruk wekken dat het gebruik van alcoholhoudende dran ken een teken van volwassenheid is en niet-gebruik een teken van onvol wassenheid. Die voorzichtigheid met betrek king tot minderjarigen is ook van toe passing in het geval van sponsoring. Het sponsoren van evenementen met alcoholhoudende dranken waar min derjarigen de meerderheid vormen, is niet meer toegestaan. Overigens is ook het voeren van reclame op indivi duele sporters en sportploegen niet meer toegestaan, evenals 'op bij snel- heidssporten gehanteerde attributen welke langs mechanische weg worden aangedreven'. Deze code is opgesteld door de Ne derlandse drankenindustrie, impor teurs en groothandels, verenigd in de Stiva, en geldt dus alleen voor Neder land. Of en wanneer in andere Euro pese landen een dergelijk initiatief ontstaat is op dit moment nog ondui delijk. In een aantal landen zoals Frankrijk zijn door de overheid be perkende maatregelen ten aanzien van de reclame voor alcohol afgekon digd. Door zelf het heft in handen te nemen kan de drankenindustrie de aandacht van de problemen richten op het échte probleem; het tegengaan van misbruik van alcohol. Heineken bier is al sinds het be gin van de zestiger jaren verkrijg baar op de Britse markt. In de afge lopen twee decennia is het merk uitgegroeid tot een van de bestver kochte lagermerken van het land. Heineken bier in Groot-Brittan nië verschilt van Heineken bier in andere landen. Het stamwortgehal- te (en dus ook het alcoholgehalte) is lager. Dat komt door de Britse bier markt ten tijde van de introductie van Heineken. In die tijd waren het de ales en bitters die de biermarkt beheersten. Pilseners werden maar weinig gedronken. Begin zestiger jaren kwam daar verandering in. De consument ont dekte het pils, maar verlangde een lager alcoholgehalte. Whitbread, de Britse brouwerijgroep die Heine ken bier in licentie brouwt, brouw de dus vanaf het begin Heineken bier met een alcoholgehalte van 3,4%. Spectaculair De laatste jaren is een verande ring in de Britse biermarkt zicht baar. De zwaardere pilseners (stamwortgehalte van 1048 en 5% alcohol) beginnen steeds meer ter rein te winnen. Deze bieren hebben een premium karakter: ze zijn be duidend duurder dan de stan- daardpilseners en hebben een ho ger image. De traditionele lagermarkt wordt niet bedreigd, maar de groei van de 5% pilseners is spectaculair. Reden genoeg voor Heineken en Whitbread om te studeren op mo gelijkheden in dit nieuwe segment. Uiteindelijk is besloten Heine ken Export op de markt te brengen. Dit 5% alcohol bier wordt voorlo pig gebrouwen in de Heineken brouwerij in Den Bosch, maar mocht de verkoop zeer voorspoe dig zijn, dan zal al snel worden overgegaan tot het brouwen in een van de Whitbread-brouwerijen. Heineken Export wordt verpakt in 44 cl-blikken die duidelijk te on derscheiden zijn van de blikken voor Heineken Lager. "Als je het blik dat wij in Groot-Brittannië ge bruiken voor Lager vergelijkt met het internationale Heineken ex- portblik, dan zie je duidelijk dat er teveel overeenkomsten zijn. We zouden de consument verwarren en dus moest er een ander ontwerp komen", vertelt David Saidman, marketing manager bij Whitbread voor het thuisverbruikkanaal. De nieuwe verpakking voor Groot-Brittannië heeft onder ande re een metallic groene ondergrond, gouden randen en een verticale paarse balk met het woord 'export'. Onderzoek onder consumenten wees uit dat de verschillen tussen beide versies duidelijk genoeg was. Reclame Ter ondersteuning van de intro ductie is een aparte reclamecam pagne ontwikkeld. Whitbread maakte een zeventig seconden du rende commercial, waarin de conti nentale herkomst en kwaliteit van het merk verduidelijkt worden. Deze commercial wordt in de maanden oktober en november op televisie vertoond in Londen en het gebied ten zuidoosten van de me tropool. De reacties van de grootwinkel bedrijven op de introductie van Heineken Export zijn zeer positief. "Alle klanten die we met Heineken Export benaderd hebben, willen het nieuwe produkt graag in hun assortiment opnemen voor heel Groot-Brittanië. Toch beginnen we voorzichtig in Londen en omge ving. We willen eerst weten hoe de reacties van de consumenten zijn. We doen dat op kleinere schaal en kunnen op een later tijdstip de dis tributie uitbreiden", vertelt Mike Dowell, marketingdirecteur van Whitbread Thuisverbruik. Het is niet toevallig dat Whit bread de regio Londen als test markt voor Heineken Export in de winkels heeft uitgekozen. Deze re gio heeft al kennisgemaakt met het nieuwe produkt omdat het in pubs verkrijgbaar was, zodat de consu ment niet voor een complete ver rassing komt te staan. De verwachtingen bij Whitbread zijn hooggespannen. Men denkt met de introductie van Heineken Export een stevige plaats in de snel groeiende markt van premium bier te kunnen verwerven. De twee verpakkingen naast elkaar: rechts het blik voor Heineken Lager bier, links het blik voor Heineken Export. De tunnel ligt midden in het centrum van Tokyo.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1990 | | pagina 4