i m Nieuwe kansen voor beide brouwerijen: Heineken N.V. en de Koninklijke Brand Bierbrouwerij hebben het plan opgevat in de toekomst samen te werken. Het is de bedoeling dat Heineken de aandelen van Brand overneemt. Brand wordt dan een dochter van Heineken, maar zal -op de Nederlandse markt- geheel zelfstandig blij ven. De Koninklijke Brand Bierbrouwerij telt op dit moment 220 medewerkers en produceert per jaar zo'n 450.000 hecto liter. Vier a vijf procent daarvan wordt geëxporteerd. De aan sluiting van Brand bij Heineken zal geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. Tevreden Export Nieuwe reclamecampagne Heineken bier: De Zwitsers zijn wereldbe roemd om hun kazen, choco lades en horloges. De mede werkers van het Heineken exportkantoor in Zwitser land hebben inmiddels ondervonden dat de gemid delde Zwitser (goed voor een jaarconsumptie van ruim zeventig liter) tot de betere bierkenners in Europa behoort. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR. 20 PAGINA 7 Brand Bierbrouwerij gaat samenwerken met Heineken De heer Brand, directielid van de gelijknamige brouwerij, legde tijdens een persconferentie uit wat de redenen waren voor de aanslui ting bij Heineken. "Op basis van de resultaten bestaat ogenschijnlijk geen aanleiding voor een samen werking. We hebben een solide positie opgebouwd en onze winst steeg vorig jaar tot acht miljoen gulden. We hebben zelfs plannen gehad voor een notering aan de beurs. Maar in de aanloop naar 1992 (als de EG-lidstaten geen economische grenzen meer ken nen, red.) is de laatste jaren veel veranderd. We zijn tot de conclu sie gekomen dat een onafhanke lijke positie op den duur alleen mogelijk is bij voldoende rende ment. Door allerlei ontwikkelin gen in de Nederlandse biermarkt krijgen we het moeilijker en wor den de winstmarges aangetast. We zijn er van overtuigd dat te zijner tijd het bedrijf in een moeilijkere winstpositie komt. Op dat moment kun je krampachtig om je heen kij ken voor steun, maar dan is het al te laat. Het is nu nog mooi weer, laten we nu onze keuze bepalen. Dat is ook goed voor de partner." Ook de heer Van Schaik, voor zitter van de Raad van Bestuur van Heineken N.V.toonde zich tevre den met de voorgenomen samen werking. "Heineken krijgt behoefte aan een groter pallet van produkten. Ons doel blijft om te blijven werken met produkten van goede kwaliteit en dus een hoog imago. Brand bier is zo'n kwali- teitsprodukt. Brand is in Neder land, wat Heineken bier buiten Nederland is: een premium bier. We zijn tevreden, omdat Brand bier leider is in het premiumseg ment in Nederland." Het brouwhuis van de Brand brouwerij in Wylre. Voor de Nederlandse biermarkt speelden nog meer factoren, die een samenwerking met Brand rechtvaardigen. Omdat de Neder landse biermarkt stagneert, gaan marktaandelen ten opzichte van volume een grotere rol spelen. Brand heeft een marktaandeel van 4%, waardoor het marktaandeel van Heineken stijgt tot ruim 56%. Daarnaast verandert het consump tiepatroon van de Nederlandse consument. Hij wil meer verschil lende produkten drinken en binnen een produktgroep van merk wisse len. Het is daarom voor een brou werij belangrijk verschillende mer ken bier in het assortiment te heb ben. Brand exporteert jaarlijks zo'n 18.000 hectoliter. Voornaamste markt is de Verenigde Staten, maar ook in België, Italië, Frank rijk en West-Duitsland is Brand bier verkrijgbaar. De heer Van Schaik over de exportmogelijkhe den van Brand bier: "We moeten proberen het merk te gebruiken voor een van de grootste en meest lucratieve biermarkten, de Ver enigde Staten. Maar dat eist een zeer zorgvuldige afweging. Dat is niet van de ene op de andere dag geregeld." Als Brand -net als Heineken- buiten Nederland als premium bier wordt verkocht, ontstaat een con currentie tussen twee merken van één en hetzelfde bedrijf. "Dat is altijd al de filosofie van Heineken geweest. We doen dit in veel markten. De twee premium mer ken beconcurreren elkaar en aan het eind van het jaar tellen we alles bij elkaar op en concluderen we dat we het niet slecht gedaan hebben." Alle export-activiteiten van Brand zullen bij Heineken worden ondergebracht, gezien de grote expertise en distributiemogelijkhe den van Heineken op dit vlak. Voor de Nederlandse markt blijft Brand geheel zelfstandig opere ren. Ook de brouwerij in Wylre zal in haar huidige vorm en op de hui dige lokatie blijven voortbestaan. Zwitserland swingt De lokale brouwerijen domine ren de biermarkt in Zwitserland en kennen een beperkte groei. Men moet echter constateren dat het importsegment al jaren een ster kere groei vertoont. De verkoop van Heineken bier is de afgelopen jaren sterk gestegen en de heer M. Greeve, hoofd van het Heine- ken-kantoor in Lausanne, kan trots melden dat in 1988 een omzetstij ging van ruim 30% is gerealiseerd. Maar comfortabele toekomst verwachtingen betekenen geens zins op de lauweren rusten. Heine ken Zwitserland deed daarom vorig jaar uitgebreid onderzoek, waarin de vraag 'wat voor soort consument is de (toekomstige) Heineken drinker?' centraal stond. Het onderzoek wees duidelijk uit dat de Heineken consumenten in Zwitserland voornamelijk bestaan uit mannen en vrouwen tussen de 20 en 40 jaar die in de grote steden wonen, actief, zelfbewust en De nieuwe reclamecampagne voor Heineken bier in Zwitserland. trendgevoelig zijn en openstaan voor nieuwe ideeën en indrukken. Ze besteden veel tijd aan het bezoeken van concerten, shows en andere evenementen en blijken liefhebbers van jazz te zijn. Op basis van deze gegevens ging ons reclamebureau in Zwit serland aan de slag en ontwikkelde op het thema 'Feel the night' een reclamecampagne, die in april werd gelanceerd. De illustraties worden gebruikt als posters in de grote steden en voor publicatie in de belangrijkste Zwitserse kranten en tijdschriften. Deze zo specifiek op de doelgroep gerichte cam pagne moet de voorkeur voor Hei neken bier dit jaar nog verder opstuwen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1989 | | pagina 7