Internationale kennis en ervaring door functie-wisseling South Pacific Brewery opent trainingscentrum BENOEMINGEN Uitwisseling jonge managers van start: Hoe zorg je er als bedrijf voor dat jong management-talent voor de onderneming behouden blijft en hoe bereid je ze voor op een hogere functie? Tot op heden gebeurde dat onder meer door cursussen en gerichte opleidingen. Daarnaast is nu binnen Heineken een nieuw Management Development beleidsinstrument geïntroduceerd "International Exchange for Young Managers": twee jonge managers uit verschillende landen die eikaars baan voor enige tijd overnemen. Selectie Drs. B. Sarphati, coördine rend directeur Europa, gaat tij delijk naar Madrid om de func tie van de heer R.V. Strobos over te nemen. Zoals bekend is de heer Strobos benoemd tot algemeen directeur van Heine ken Nederland B.V. Startsein South Pacific Brewery in Papua Nieuw-Guinea heeft onlangs een trainingscentrum geopend om medewerkers optimaal te kunnen opleiden voor hun werk bij de brouwerij. Vijf klaslokalen, een bibliotheek, vier parktijkruimten en kantoorruimte voor de docenten moeten er voor zorgen dat het personeel relevante informatie krijgt om efficiënt en effectief te kunnen werken aan de continuïteit van South Pacific Brewery. Daarnaast is het trainingscentrum bedoeld om personeelsleden met. groeimogelijkheden binnen de onderneming voor te bereiden op een nieuwe, meer verant woordelijke baan. HEINEKEN INTERNATIONAL MAGAZINE NR20 PAGINA 4 De heer R. van Giessen van Corporate Management Develop ment bereidde het afgelopen jaar deze operatie voor: "Daar Heine ken een internationaal geörien- teerd bedrijf is, wordt steeds meer gevraagd om internationale kennis en ervaring, wat door dit uitwisse lingsprogramma kan worden bereikt." Enige tijd geleden ontstond het idee jonge managers in het kader van hun loopbaanontwikkeling de gelegenheid te bieden internatio nale ervaring op te doen. Directeu ren van de Heineken werkmaat schappijen pleitten voor een derge lijk initiatief om de kwaliteit van het toekomstig management te ver groten en zeker te stellen. "Men vond het noodzakelijk dat de jonge manager ervaring kon opdoen door eens in de keuken van een andere werkmaatschappij te kijken en op deze wijze zijn haar gezichtsveld te verbreden. Het vroegtijdig laten opdoen van internationale ervaring geeft de mogelijkheid in de toekomst over goed opgeleide en 'allround' man agers te beschikken", vertelt de heer Van Giessen. In de loop van vorig jaar is het idee verder uitgewerkt. De heer Van Giessen was inmiddels al druk bezig met het in kaart brengen van jonge managers die voor dit uit wisselingsprogramma in aanmer king komen. Deze selectie gebeurt op basis van beoordelingen en potentieelschattingen, alsmede aan de hand van verstrekte gegevens van directeuren van de werkmaatschappijen over de kan didaat en de -nieuw ingestelde- jaarlijkse management review besprekingen. Tijdens een derge lijke bijeenkomst wordt onder andere gesproken over de toe komstmogelijkheden van het man agement van de betrokken werk maatschappij, hoe in te spelen op te verwachten (organisatie-)ont- wikkelingen en de kwaliteit van het betreffende management. In verband met de benoe ming van de heer J.H. Drost tot lid van de Raad van Bestuur van Heineken N.V. is de heer Ph. Pasquet aangewezen als zijn opvolger bij Sogebra. De heer Ph. Pasquet is op dit moment nog directeur market ing van Sogebra. Beide func ties zullen per 1 oktober aan staande worden aanvaard. Inmiddels worden ook arbeids voorwaarden voor dit uitwisse lingsprogramma vastgesteld en kan het nieuwe initiatief in gang worden gezet. De uitwisseling is het startsein van een ontwikkeling, die in de toekomst zeker zijn vruchten zal afwerpen. Niet alleen voor de betrokken manager (ver breding van kennis, werken in een andere cultuur, etc.), maar zeker ook voor de onderneming. Immers, een talentvolle kracht met extra kennis en ervaring op zak vormt een goede basis voor inter nationaal geörienteerd manage ment in de toekomst. Het managementteam van Heineken Nederland is gewij zigd. Nieuw benoemd zijn de volgende personen. De heer F.P.H. Bot is benoemd tot hoofd marketing, de heer H.P.P.M. Hofhuis is benoemd tot hoofd personeels zaken, de heer A.J.M. Bliim is het nieuwe hoofd van E.F.I. en de heer G. Stolk, voorheen general manager van Brasserie de Bourbon, heeft de leiding op zich genomen van de Horeca- organisatie. In verband met de benoe ming van de heer Stolk is de heer B.D.J. van Rompu benoemd tot de nieuwe general manager van Brasserie de Bour bon op lie de La Réunion. Hij was tot voor kort regional co ordinating manager Caraïbisch Gebied en Canada. De heer R. van Giessen werkt, naast andere Management Development activiteiten, ondermeer aan de realisatie van het internationale uitwisse lingsprogramma voor jonge managers. Sir Kingsford Dibela, voormalig gouverneur van Papua Nieuw-Guinea, tijdens zijn toespraak. Op de achtergrond de heer D. Neill, voorzitter van de Raad van Bestuur van SP Holding. De klaslokalen van het 820 m2 grote trainingscentrum zijn volle dig ingericht voor trainingen en cursussen. Om de theorie in prak tijk te kunnen brengen zijn de praktijkruimten ingericht met moderne apparatuur. Vier trai ningmanagers worden geassisteerd door negen opleidingsdeskundi gen, die allen uit Papua Nieuw- Guinea komen. De heer C. Musgrave, general manager van SP Holdings Ltd, sneed in een persbericht naar aan leiding van de officiële opening van het trainingscentrum de kwali teit van onderwijs in Papua Nieuw-Guinea aan. "Er is al veel gediscussieerd over onderwijs in Papua Nieuw-Guinea. Velen zijn de mening toegedaan dat het onderwijs heden ten dage niet aan sluit bij de verlangens van de arbeidsmarkt. Maar slechts zeg gen dat het onderwijs niet hoog genoeg is, helpt niet het probleem op te lossen. In de huidige situatie is het de plicht van werkgevers in Papua Nieuw-Guinea een con structieve bijdrage te leveren aan de oplossing van dit probleem." Sir Kingsford Dibela, vroegere gouverneur-generaal van Papua Nieuw-Guinea, verrichtte de ope ningshandeling door het plaatsen van een plaquette. In zijn toe spraak benadrukte hij de waarde van het initiatief van South Pacific Brewery. "Het is verheugend te weten dat grote bedrijven zoals South Pacific Breweries geïnves teerd hebben in training en oplei ding van het eigen personeel. Ik wil andere bedrijven aansporen het initiatief van South Pacific Brewe ries te volgen. Uw bijdrage in trai ning en ontwikkeling van uw medewerkers zal niet alleen bijdra gen aan het succes van uw onder neming, maar zeker ook aan de algemene ontwikkeling van Papua Nieuw-Guinea." Een van de vier praktijkruimten van het nieuwe trainingscentrum

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1989 | | pagina 4