INTERNATIONAL MAGAZINE SHSS"- IS5SS? "Ik ken de mogelijkheden, maar ook de bedreigingen" Geneeskundeprij s voor P. Lauterbur Sappen van B3 heten voortaan Royal Club 'Fruits de Pays' 1 Inhoud: F van der Minne na één jaar Murphy's Brewery: gehaald Participation Oversteek Heineken- fles uitgesteld Frank van der Minne kan terugkijken op een bewogen eerste jaar als general manager van Murphy's Brewery in Ierland. Ver betering van de communicatie binnen de onderneming was één aspect, de sterk toegenomen concurrentie in een stagnerende biermarkt was nóg zo'n punt van aandacht. Zijn verwachting voor de komende jaren laat niets aan duidelijkheid te wensen over: "We gaan nog een harde tijd tegemoet." Serieus De Amerikaanse profes sor Paul C. Lauterbur heeft onlangs de Prijs van De Amsterdamse Stichting voor de Geneeskunde in ontvangst genomen uit han den van Z.K.H. Prins Claus der Nederlanden. De prijs is hem toegekend voor zijn baanbrekend werk op het gebied van de beeldvor ming door magnetische resonantie. Het onderzoek naar kwaadaardige tumo ren kan door deze vinding sterk worden verbeterd. Gemoedsrust Vrumona in Bunnik, Heine- ken's frisdrankenfabriek in Nederland, heeft besloten de vruchtensappen onder de naam B3 te verbeteren en te plaatsen onder het merk Royal Club. De vernieuwde vruch tensappen jus d'orange, appel sap, tomatensap en tomaten sap gekruid gaan Royal Club 'Fruits de Pays' heten. Het merk B3 bestaat sinds april dit jaar niet meer. Nummer 20 Juni 1989 Internationaal personeelsblad. Verschijnt zes maal per jaar in het Nederlands, Engels, Spaans en Italiaans. Uitgave: Concernstafdienst Public Relations Heineken N.V., Postbus 28, 1000 AA Amsterdam, tel. 020/702268. U)nin^andeslag Het was voor de heer Van der Minne nogal wennen, die eerste maanden in Ierland. "Ik was gewend te werken op één afdeling. Je had een klus, handelde die af en je kon je vervolgens veroorloven een half uur achterover te zitten. Hier is dat abso luut onmogelijk. Er gaat hier altijd wel wat mis. Dat gevoel van 'alles loopt lekker' kan nu eenmaal niet in een bedrijf. Maar inmiddels heb ik een goede indruk van wat er gebeurt. Ik ken de zwakke en sterke kanten van de onderneming. Ik ken de markt, de brouwerij en de meeste mensen die er werken. Ik ken de mogelijkheden van Murphy's en ook de bedreigingen." En die bedreigingen neemt de heer Van der Minne heel serieus, ondanks alle positieve berichten van de afgelopen jaren over de spectacu laire groei van het Heineken merk. "In Ierland zijn drie brouwerijen Van links naar rechts de heer A.H. Heineken, professor Paul C. Lau terbur en Z.K.H. Prins Claus. De prijs bestaat uit een bedrag van ƒ250.000,- en een symboli sche herinnering. Het is de eerste maal dat De Amsterdamse Stich ting voor de Geneeskunde de prijs uitreikt. In het vervolg zal iedere twee jaar op voordracht van de Afdeling Natuurkunde van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen deze prijs worden uitgereikt. De Amsterdamse Stichting voor de Geneeskunde is in 1983 opge richt door de heer A.H. Heine ken met het doel steun te geven aan ontwikkelingen op medisch wetenschappelijk gebied. F. van der Minne na één jaar Murphy's Brewery: "Ik voel me een Murphy- man. actief. Murphy's heeft nu ruim tien procent van de Ierse biermarkt in handen. Onze grootste concurrent heeft 80% van de markt. De stagne rende biermarkt betekent dat iedere brouwerij probeert volume weg te halen bij zijn concurrent." "Door flexibel te blijven en gemo tiveerd hard te werken in een goed geolied bedrijf kunnen we het red den. We kunnen het ons niet veroor loven nu op onze lauweren te rusten. Zodra we dat doen, is het afgelopen met Murphy's!" De Ierse biermarkt telt op dit moment twaalf verschillende pilse- nermerken. Zowel publicans als brouwerijen zijn het er over eens dat dit veel te veel is. Heineken bier is nu marktleider in het pilssegment. Volgens de heer Van der Minne kan deze situatie ook niet veel langer voortduren. "Ik verwacht dat over 2 a 3 jaar zeker vier merken uit de markt zijn genomen, omdat ze het niet kunnen bolwerken in de concur rentiestrijd." Onder andere de sterke concur rentie zorgt ervoor dat de heer Van der Minne zich met volledige aan dacht en eneigie op zijn werk moet richten. "Dat kan alleen als je gezin zich gelukkig voelt in de nieuwe omgeving. Ik ben al eerder voor Hei neken overzee geweest en heb toen al gemerkt dat het goed is voor je eigen gemoedsrust als je familie het naar de zin heeft. Dat is enorm belangrijk. Gelukkig hebben mijn vrouw en kinderen het hier reuze naar de zin.", aldus de heer Van der Minne. In ruim een jaar tijd werd de Hei- neken-man Van der Minne een Mur- phy-man. "Ja, ik voel me een Mur- phy-man, want ik ben verantwoorde lijk voor dit bedrijf. Ik heb ook voor mezelf een doelstelling bepaald. Als ik te zijner tijd vertrek, wil ik een financieel gezond bedrijf achterla ten, waarin het personeel het gevoel heeft voor een goede onderneming te werken en bevrediging vindt in zijn werk." Onderzoek toonde aan dat de con sument de inhoud van 12,5 cl flesjes te klein vindt. Reden voor Vrumona over te stappen op de 20 cl flesjes. Daarnaast blijven de literflessen gehandhaafd. Bovendien zijn appel- llUlTS PA" lm 11 i -O JS Het totale assortiment van Royal Club 'Fruits de Pays'. sap en jus d'orange tevens in 25 cl 70% van de consumenten 'Fruits de blik verkrijgbaar. Pays' aanmerkelijk lekkerder vindt Marketing manager G. Matthijs- dan B3 en de smaken van de concur- sen is hoopvol gestemd: "We ver- rent." wachten veel van Royal Club 'Fruits de Pays'Onderzoek toonde aan dat

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken International Magazine | 1989 | | pagina 1